2020-03-04, ostatnia aktualizacja 2020-03-04 06:00

Tarcze zintegrowane

Fot. NTN-SNR

Fot. NTN-SNR

Pojedyncze łożyska montowane przez dziesięciolecia w piastach kół miały jedną zaletę – możliwość ich wymiany, natomiast liczne wady – skomplikowany montaż, małą sztywność układu i konieczność okresowej regulacji luzu. Prace konstruktorów doprowadziły do powstania kompletnego podzespołu łączącego łożysko i piastę, co znacznie uprościło montaż, a ustalany fabrycznie wewnętrzny luz łożysk nie wymaga żadnej regulacji.

Firma NTN SNR ma duży udział w konstruowaniu i produkcji zestawów łożyskujących koła oraz dostarcza produkty zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek części zamiennych. Produkcja wyposażenia OE daje gwarancję najwyższej jakości. W ofercie znajdują się pojedyncze łożyska, piasty zespolone oraz zestawy tarcz hamulcowych z łożyskami. I właśnie tymi ostatnimi, których numert katalogowe zaczynają się od liter KF, zajmiemy się bliżej.

Ograniczona możliwość popełnienia błędów montażowych i duża sztywność tych podzespołów pozwalają znacznie zwiększyć trwałość zestawu. W znacznym stopniu rekompensuje to wyższe koszty ponoszone przy wymianie.

Warto nadmienić, że NTN SNR jest jedynym producentem dostarczającym łożyska w jakości OE do zestawów z tarczą. Firma ta nie oferuje do nich samych łożysk, ponieważ po zdemontowaniu starego obsada jego bieżni zewnętrznej jest już na tyle zużyta, że po wprasowaniu nowego luz wewnętrzny nie byłby prawidłowy. Tylko fabrycznie zmontowany podzespół daje gwarancję właściwego luzu i wynikającej z tego odpowiedniej trwałości.

Zestawy pakowane są w ergonomiczne pudełka zawierające kompletną tarczę z łożyskiem. Na wewnętrzną część piasty podzespołów przeznaczonych do samochodu z układem ABS nałożony jest pierścień impulsowy czujnika prędkości koła. Specjalna osłonka chroni zarówno łożysko, jak i pierścień przed uszkodzeniem w czasie magazynowania i transportu.

Montaż podzespołu jest bardzo łatwy. Po zdemontowaniu starej tarczy na czop piasty nakłada się nową i dokręca nakrętkę centralną właściwym momentem. Daje to pewność, że luz w łożysku jest właściwy, a bicie tarczy mieści się w dopuszczalnym zakresie. Odpada więc pracochłonne czyszczenie piasty i mierzenie bicia tarczy. A właśnie w rozwiązaniach, w których tarcza jest przykręcana do piasty, niedokładne oczyszczenie powierzchni przylegania tych elementów powoduje nadmierne bicie. Wynikające z tego reklamacje tarcz są niezasadne i prowadzą do niepotrzebnych napięć na linii serwis – klient.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, NTN SNR nie dostarcza samych łożysk do zestawów. Łożysk takich nie znajdziemy również w ofercie innych markowych producentów. Same tarcze bez łożysk oferują za to niektórzy, mniej liczący się dostawcy. Pojawia się więc pytanie, jakie łożyska do nich zamontować.

Ze zużytych tarcz nie da się wymontować łożysk bez ich zniszczenia. Nacisk wywierany na wewnętrzny pierścień wywołuje dużą siłę wzdłużną, którą elementy toczne muszą przenieść na bieżnię. W efekcie następuje jej odkształcenie, a trwałość łożyska radykalnie się zmniejsza. Jeśli nawet uda się zakupić same łożyska, to najprawdopodobniej będą one pochodziły od nieznanego producenta i trudno będzie zapewnić ich właściwy luz wewnętrzny.

Tarcze oraz łożyska kół są podzespołami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Warsztat montujący te elementy jest więc odpowiedzialny zarówno za ich jakość, jak i właściwy montaż.

Nie warto w imię pozornych oszczędności stosować rozwiązań niegwarantujących odpowiedniej trwałości. Pochodzące od nieznanego producenta elementy ulegną szybkiemu zużyciu, a zawiedziony klient najprawdopodobniej wróci z reklamacją.

Tagi

Łożyska 

  • 2020-05-25 01:39

    Złodzieje

    Darek

    Zlodzieje i tyle

    skomentuj



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane