strona główna Praktyka warsztatowa Kontrolka ładowania akumulatora
2020-04-02, ostatnia aktualizacja 2020-04-02 10:02

Kontrolka ładowania akumulatora

Fot. AS-PL

Fot. AS-PL

Kontrolka ładowania akumulatora informuje o wielu możliwych niesprawnościach. Mogą to być drobne uszkodzenia lub poważne awarie. ignorowanie ostrzeżeń często doprowadza do kosztownych napraw, a nawet dłuższego unieruchomienia pojazdu.

Akumulator służy do rozruchu auta i zasilania odbiorników samochodowej instalacji elektrycznej. Aktywna kontrolka ładowania znajdująca się na desce rozdzielczej sygnalizuje sprawność układu. Powinna zgasnąć, kiedy obroty alternatora osiągną poziom ok. 700 obr./min. Jeśli nie gaśnie na „wolnych obrotach”, świadczy to o awarii w układzie ładowania. Co oznacza nietypowe zachowanie kontrolki – migotanie, ciągła aktywność lub brak świecenia? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Kontrolka ładowania migocze

Miganie kontrolki może oznaczać mocno zużyte lub uszkodzone szczotki alternatora lub szczotki i pierścienie ślizgowe komutatora. W tym przypadku wymagana będzie naprawa lub wymiana alternatora. Migotanie kontrolki może oznaczać także zmiany napięcia, a w tym przypadku winny może być regulator. W prawidłowo działającym regulatorze napięcie może się wahać maksymalnie w granicach

0,5 V (prawidłowe mieści się między 13,9 a 14,4 V). Powinien on utrzymywać napięcie na tym poziomie nawet wtedy, gdy pojawia się dodatkowe obciążenie, takie jak radio czy ładowarka.

Kontrolka ładowania ciągle świeci

W tym przypadku kontrolka informuje, że akumulator nie jest przez alternator ładowany. Powodem awarii może być uszkodzony stojan alternatora lub zużyty bądź zaolejony pasek wieloklinowy. Gdy pasek jest sprawny, awarii mógł ulec napinacz. Kolejnymi opcjami są: uszkodzony regulator napięcia lub skorodowane klemy i kable akumulatora.

Kontrolka ładowania nie świeci

W tym przypadku prawdopodobnie odłączył się kabel sterujący kontrolką. Jeśli nie ma pewności, czy alternator dostarcza prąd, wystarczy podłączyć do zacisków akumulatora multimetr ustawiony na tryb pomiaru napięcia. Jeśli jego wartość wyniesie poniżej 13 V i będzie spadać przy pracującym silniku, sprawa jest jasna – nie ma ładowania! Przy spadku napięcia do ok. 12 V zaczynają się problemy z działaniem osprzętu.

Poprawna współpraca alternatora, regulatora napięcia i akumulatora zapewnia stabilne działanie instalacji elektrycznej w samochodzie



Leszek Moritz
Inżynier produkcji AS-PL



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane