strona główna Mechanika Jak skutecznie czyścić klimatyzację?
2020-07-21, ostatnia aktualizacja 2020-07-21 06:00

Jak skutecznie czyścić klimatyzację?

Kamera do czyszczenia klimatyzacji OK-03.0103 - już od czerwca 2020 r. w sprzedaży

Auto Partner

Kamera do czyszczenia klimatyzacji OK-03.0103 - już od czerwca 2020 r. w sprzedaży

Przedstawiamy dwie metody czyszczenia i dezynfekcji klimatyzacji samochodowej stosowane przez serwisy. Nie podejmujemy się wyrokowania, która z nich jest lepsza. Obydwie są skuteczne i kosztują podobnie, a nierzadko serwisy stosują je równolegle.

Ozonowanie

Ozon jest gazem, który szybko ulega rozkładowi i nie utrzymuje się długo w naturalnym środowisku. Powoduje on niszczenie drobnoustrojów, takich jak grzyby, wirusy i bakterie, dzięki czemu neutralizuje przykry zapach, zabezpiecza użytkowników przed chorobami gardła, alergiami i zarażeniami wirusowymi. Podstawowym parametrem generatora ozonu jest jego wydajność. Powinien on w ciągu możliwie krótkiego czasu wytworzyć dużą ilość gazu. Do odkażania samochodów osobowych należy stosować generatory o wydajności 7 g/h, a w przypadku autobusów i pojazdów użytkowych – 10 g/h. Taka wydajność umożliwia również odkażanie pomieszczeń gospodarczych i garaży.

OK-03.5010 Generator ozonu CLEAN AIR 10 g/h (200 m?) i OK-03.5007 Generator ozonu CLEAN AIR 7 g/h (110 m3)

Ozon nie wywołuje skutków ubocznych w samochodach. Po wykonanej usłudze należy je tylko dokładnie przewietrzyć. Pojazd można przekazać kierowcy po 30 minutach od zakończenia zabiegu, a efekt czyszczenia utrzymuje się długo i jest bardzo skuteczny. Usługa trwa około godziny, z czego 30 minut przypada na ozonowanie i kolejne 30 na wietrzenie. Konstrukcja generatora powinna być wykonana ze stali nierdzewnej, a warsztat musi zadbać o utrzymanie jego filtrów w czystości.

Na rynku dostępne są ozonatory wielu producentów. Różne są ich parametry techniczne. W drugim kwartale 2020 roku marka ROOKS wprowadza 2 modele: mały – 7 g/h i duży – 10 g/h, które w pełni odpowiadają zapotrzebowaniu rynku motoryzacyjnego. Wytwarzane w Europie generatory marki ROOKS, wykonane są z najlepszych materiałów: wysokiej jakości stali nierdzewnej i doskonałych elektrod ozonujących.

Środek do czyszczenia klimatyzacji 300 ml (36-0080)

Metoda chemiczna

Druga metoda czyszczenia oparta jest o chemię dezynfekującą, niszczącą grzyby, ich zarodniki, wirusy oraz bakterie. Podobnie jak proces ozonowania likwiduje ona również przykre zapachy i odświeża powietrze w samochodzie. O ile jednak w poprzedniej metodzie ozon swobodnie rozchodzi się po kabinie, to preparat chemiczny aplikuje się bezpośrednio na parownik. Zapewnia to jego skuteczną dezynfekcję, a efekt utrzymuje się dłużej.

Jest dużo preparatów do chemicznego odkażania. Jednym z nich jest środek do czyszczenia klimatyzacji MaXgear 300 ml (36-0080).

Do wprowadzania preparatów chemicznych stosuje się ultradźwięki, spraye z rurką dozującą oraz aplikatory o różnej konstrukcji.

Największą precyzję zapewnia technologia łącząca aplikator z kamerą inspekcyjną. Wyróżnia ją możliwość skierowania środka chemicznego dokładnie w te miejsca parownika, które są zanieczyszczone i wymagają odkażania, a skuteczność zabiegu można ocenić w czasie rzeczywistym. Czynnik podawany jest pod wysokim ciśnieniem 6-8 barów, czyli ponad 3 razy więcej niż wynosi ciśnienie w oponie samochodu osobowego!

Innowacyjna kamera czyszcząca wyposażona jest w sondę z kierunkowym aplikatorem, dzięki czemu czynnik trafia dokładnie tam, gdzie jest potrzebny, a tym samym jego zużycie jest mniejsze. Dodatkowo kamera pozwala unikać przykrych niespodzianek, np. zalania bezpieczników w samochodzie, instalacji elektrycznej przy wentylatorze, radiu i pod deską rozdzielczą.

Kamera inspekcyjna wyposażona jest w duży i czytelny ekran, umożliwiający robienie filmów i zdjęć, co pozwala udokumentować jakość wykonanej usługi. Sonda ma długość 80 cm z dyszą rozpylającą oraz kamerą i diodami oświetleniowymi. Kamera i diody osłonięte są przed bezpośrednim działaniem czynnika z dyszy. Sonda jest wodoodporna (IP 67), olejoodporna oraz zabezpieczona osłoną gumową przed brudem i chemią. Do kamery podłączany jest przewód pneumatyczny ze sprężonym powietrzem o ciśnieniu 6-8 barów. Zbiornik na chemię czyszczącą ma pojemność 250 ml i podłączany jest od dołu. Długa sonda pozwala na penetrację przewodów wentylacyjnych i dotarcie bezpośrednio do parownika, po wcześniejszym zdemontowaniu wentylatora i filtra pyłowego. Czyszczenie parownika odbywa się za pomocą prostopadłej dyszy podającej czynnik pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu zanieczyszczenia nie tylko giną, ale są również wypłukiwane. Takiej możliwości nie dają tradycyjne spraye do czyszczenia klimatyzacji.

Po prawej stronie: parownik wyczyszczony chemicznie za pomocą urządzenia czyszczącego z kamerą

Po wykonaniu zabiegu należy wyczyścić przewody wentylacyjne oraz wentylator i założyć wszystkie zdemontowane elementy. Pracę kończy uruchomienie klimatyzacji na 10 minut przy włączonym na maksimum temperatury i prędkości wentylatorze. Następnie samochód trzeba wywietrzyć.

Kamera z sondą do czyszczenia klimatyzacji. Po prawej: Specjalna sonda z kamerą i dyszą działającą prostopadle do czyszczonej powierzchni

Można połączyć odkażanie za pomocą kamery czyszczącej z ozonowaniem. Dzięki ozonowaniu uzyska się pełną sterylność kabiny, a kamera spowoduje, że parownik zostanie pozbawiony grzybów, pleśni, wirusów i bakterii. Takie dwutorowe działanie przynajmniej raz w roku daje w niemal stu procentach czysty obieg powietrza w samochodzie, a cała usługa zajmuje zaledwie jedną godzinę.

Kamera nie jest jeszcze zbyt popularna w serwisach samochodowych, jednak zdrowie i komfort kierowców coraz częściej tego wymagają. Z myślą o tym marka ROOKS już w czerwcu 2020 roku wprowadza do sprzedaży innowacyjną kamerę do czyszczenia klimatyzacji. Numer katalogowy tej nowości to OK-03.0103. Szczegóły dostępne są na stronie rooks.pl.



Szymon Zawada
Dyrektor rozwoju ROOKS



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane