2020-10-19, ostatnia aktualizacja 2020-10-19 06:00

Tuning oleju

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

Cera Tec jest dodatkiem do oleju – zawiesiną opartą na mikroceramicznym, stałym środku smarnym (azotek boru) i pakiecie substancji przeziwzużyciowych. Można go stosować we wszystkich silnikach i skrzyniach biegów.

Cera Tec z jednej strony tworzy trwałą mechaniczną powłokę na metalowych elementach, a z drugiej – cienki film smarowy złożony z pakietu dodatków przeciwzużyciowych.

Ceramiczna warstwa nadbudowuje uszczerbki, rysy i wżery, dzięki czemu wzrasta kompresja i ciśnienie oleju, a silnik odzyskuje sprawność mechaniczną. Proces pełnej ceramizacji trwa około 7 000 kilometrów, ale wystarczy przejechać kilkadziesiąt, by zaobserwować wzrost mocy i kompresji silnika oraz cichszą jego pracę. Zmniejszeniu ulega również zużycie oleju i paliwa. Warstwa mechaniczna utrzymuje się w silniku nawet do 50 000 kilometrów!

Z kolei dodatki przeciwzużyciowe tworzą na powierzchni elementów silnika cienki dodatkowy film, zapobiegający kontaktowi metalu z metalem. Działanie to utrzymuje się dopóty, dopóki Cera Tec znajduje się w silniku.

Preparat jest w pełni mieszalny ze wszystkimi standardowymi olejami silnikowymi. Dodatek najlepiej wlewać razem ze świeżym olejem podczas wymiany, Optymalna dawka wynosi około 6% całkowitej ilości oleju, tzn. 300 ml wystarcza na maksymalnie 5 litrów oleju silnikowego.

Działanie ceramiki: grafitowa struktura cząstek ceramicznych pozwala wypełnić chropowatości występujące w metalu, zapobiegając w ten sposób bezpośredniemu kontaktowi metalowych części

Można go stosować również w innych mechanizmach smarowanych olejem, np. manualnych skrzyniach biegów, kompresorach i pompach. Wyjątek stanowią podzespoły wyposażone  w mokre sprzęgła, np. silniki motocyklowe i automatyczne przekładnie (hydro-kinetyczne i DSG) z zespołami mokrych sprzęgieł.  

W nowych pojazdach Cera Tec wspomaga docieranie silnika i chroni przed nadmiernym zużyciem. Dzięki wielkości cząstek wynoszącej zaledwie 0,5 µm jest całkowicie kompatybilny ze wszystkimi filtrami olejowymi.

Cera Tec został poddany testowi w przekładni zębatej, przeprowadzonemu w laboratorium Automobil-Pirotechnik-Landa GmbH (APL). Firma ta, założona w 1989 r., jest niezależnym laboratorium o międzynarodowej renomie i wykonuje zlecenia dla największych klientów z branży olejowej. Specjalizuje się w mechanice silników i układów napędowych oraz stosowanych w nich materiałach eksploatacyjnych.

Działanie chemii: aktywna substancja chemiczna (modyfikator tarcia) tworzy cienki film, który oddziela metalowe elementy silnika

Eksperci APL wykonali test porównawczy przekładni zębatej na zwykłym oleju i oleju z 6% zawartością Cera Tec. Badanie wykonywano w kilku cyklach, a w każdym kolejnym zwiększano poziom obciążenia. Celem było osiągnięcie określonego poziomu uszkodzeń. Test dobiegł końca, gdy suma wszystkich uszkodzeń zębów kół zębatych przekraczała 20 milimetrów. Test wykazał, że przy oleju zmieszanym z preparatem Cera Tec zużycie przekładni było ponad dwa razy mniejsze, co potwierdziło, że jego użycie znacznie zwiększa możliwość przenoszenia obciążeń.



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane