strona główna Układy jezdne Pompy wspomagania w pojazdach użytkowych
2011-02-08, ostatnia aktualizacja 2011-02-08 20:28

Pompy wspomagania w pojazdach użytkowych

Fot. ZF

Fot. ZF

O ile mechanizmy wspomagające siłę ludzkich rąk na kole kierownicy w samochodach osobowych zwiększają tylko komfort ich prowadzenia, o tyle w ciężkich pojazdach użytkowych są po prostu niezbędne.

Mechaniczny układ kierowniczy przenosi nie tylko siły wywierane pomiędzy kierowcą, pojazdem i drogą, lecz także dostarcza kierowcy informacji zwrotnych o stanie drogi oraz zachowaniu pojazdu w ruchu. Dlatego system hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego powinien z jednej strony płynnie i komfortowo zastępować jak największą część energii ludzkich mięśni, a z drugiej – w jak najmniejszym stopniu utrudniać wspomniany przepływ informacji. Oznacza to konieczność zachowania równowagi pomiędzy precyzją działania mechanicznej struktury układu a odpowiednim dozowaniem sił wprowadzanych przez elementy hydrauliczne.

W hydraulicznie wspomaganych układach kierowniczych źródłem wykorzystywanej energii jest pompa, która tłoczy olej w układzie i wytwarza ciśnienie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania takich elementów, jak mechaniczna przedkładania kierownicza i cylinder hydraulicznego siłownika. Pompa ma również istotny wpływ na sprawność układu kierowniczego, ogólne zużycie energii oraz poziom emitowanego hałasu. O wysokiej jakości pomp wspomagania decydują takie cechy konstrukcyjne, jak niewielkie rozmiary zewnętrzne i masa, wysoka wydajność, a także możliwość współpracy z różnymi modelami silników i pojazdów.

Pompy

Pompy łopatkowe

Jest to rozwiązanie najbardziej rozpowszechnione w układach wspomagających pojazdów użytkowych. Oprócz wysokiego natężenia przepływu oraz wysokiej wydajności odznacza się niewielką masą własną i kompaktowymi rozmiarami. Pompy łopatkowe dostępne są w różnych wariantach oraz wersjach modułowych, dzięki czemu spełniają wymogi szerokiego spektrum zastosowań i sposobów montażu.

Pompy łopatkowe marki ZF Parts wyróżniają się dodatkowo estetycznym kształtem obudowy, dobrymi parametrami przepływu, wytwarzaniem wysokiego ciśnieniem oraz złączami ułatwiającymi ich integrację z różnymi systemami wspomagającymi.

Pompy podwójne

Urządzenia tego rodzaju pozwalają oszczędzać przestrzeń w komorze silnika dzięki korzystnej relacji pomiędzy wymiarami a wydajnością. Wynika to ze specyfiki ich działania i konstrukcji, złożonej z pompy łopatkowej oraz pompy zębatej, zintegrowanych we wspólnej obudowie. Oba mechanizmy napędzane są wspólnym wałem, lecz pełnią odrębne, wzajemnie zróżnicowane funkcje. Łopatkowa sekcja podwójnej pompy zasila płynem hydraulicznym system wspomagania układu kierowniczego, a sekcja zębata jest elementem układu paliwowego. Jej zadaniem jest podawanie paliwa ze zbiornika do układu wtryskowego.

W pojazdach o znacznym dopuszczalnym obciążeniu kół kierowanych lub wyposażonych w więcej niż jedną oś z kołami kierowanymi stosowane są zespoły zawierające oprócz pompy łopatkowej lub podwójnej także dodatkową pompę promieniową.

Pompy promieniowe

Pompy łopatkowe i podwójne napędzane są przez silnik pojazdu. Jeżeli silnik przestaje pracować podczas jazdy, wspomaganie hydrauliczne przestaje działać, a koła mogą być sterowane wyłącznie siłą mięśni kierowcy. Dalsza jazda w takich warunkach staje się bardzo uciążliwa i wręcz niebezpieczna, gdyż wykonywanie bardziej skomplikowanych manewrów za pomocą samego mechanicznego układu kierowniczego okazuje się przeważnie niemożliwe.

Dlatego w pojazdach wymagających użycia znacznych sił do skręcania kół kierowanych pojawia się konieczność zastosowania dwóch niezależnych systemów wspomagania. W pierwszym z nich źródłem energii (ciśnienia hydraulicznego) jest pompa łopatkowa, a w drugim - pompa promieniowa.

Pompy promieniowe stosowane są więc przede wszystkim w najcięższych pojazdach użytkowych, gdzie pełnią funkcję awaryjnego systemu wspomagania układu kierowniczego. Zaczynają działać wówczas, gdy ciśnienie oleju w układzie wspomagania spada do minimalnego poziomu niezbędnego dla poprawnej pracy systemu. Dlatego pompy promieniowe montowane są przy skrzyniach biegów i napędzane przez obroty ich wału wyjściowego, związane bezpośrednio z ruchem pojazdu.

Oznacza to, że pompa pracuje w sposób ciągły, nawet bez obciążenia, czyli także wtedy, gdy nie jest wykorzystywana. Praca pompy, w tym także kierunek wymuszanego przez nią przepływu oleju, jest niezależna od tego, czy pojazd porusza się w przód czy w tył. Działa więc również, gdy pojazd ten jest holowany.

Decyduje konstruktor pojazdu

Wszystkie pompy marki ZF Parts są wytwarzane lub regenerowane według ścisłych wytycznych i parametrów dotyczących elementów używanych do pierwszego, fabrycznego montażu pojazdu. Dzięki temu zawsze odpowiadają wymogom producentów pojazdów, w tym marek: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Volvo i wielu innych.



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane