strona główna Mechanika Wpływ stanu zawieszenia na skuteczność systemu ESC
2022-06-09, ostatnia aktualizacja 2022-06-09 15:19

Wpływ stanu zawieszenia na skuteczność systemu ESC

Fot. KYB

Elektroniczny System Kontroli Trakcji (ESC – Electronic Stability Control) stanowi rozszerzenie technologii zapobiegającej blokowaniu kół podczas hamowania. Jego zadaniem jest stabilizacja pojazdu oraz przeciwdziałanie wpadaniu w poślizg przez przyłożenie określonej siły hamowania na jedno lub więcej kół

Szereg zastosowanych w systemie ESC czujników przesyła informacje dotyczące  warunków jazdy do jednego z komputerów pokładowych. Gdy komputer stwierdzi, że pojazd przechyla się zbyt mocno, lub gdy opony zaczynają tracić przyczepność, natychmiast zmniejsza prędkość obrotową silnika przez odpowiedni system zarządzania oraz uruchamia właściwe hamulce w wymaganych proporcjach.
System Kontroli Trakcji ESC został wprowadzony na rynek w 1995 roku, a od 2014 stanowi obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych w UE.

Większość wypadków związanych z brakiem kontroli nad pojazdem wiąże się z utratą przyczepności. Badania wykazują, że zastosowanie systemu ESC może zmniejszyć śmiertelność w wypadkach drogowych związanych z poślizgiem nawet o 38%. Szacuje się, że od czasu wprowadzenia ESC w Europie liczba wypadków z obrażeniami ciała zmniejszyła się co najmniej o 188 500 oraz uratowano ponad 6 100 istnień ludzkich. Pojazdy z ESC zmniejszają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem o połowę i redukują możliwość dachowania nawet o 80%. ESC zostało uznane przez ekspertów motoryzacyjnych za najważniejszy postęp w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Skuteczność ESC w dużej mierze zależy od możliwości opon i zawieszenia pojazdu. Jeśli opony nie utrzymują stałego kontaktu z nawierzchnią drogi, system ESC nie wykona wymaganej korekty, a zatem nie zadziała prawidłowo.
Parametry amortyzatorów powinny być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, a ich stan techniczny musi gwarantować zdolność prowadzenia na poziomie nowego samochodu. Niektóre tanie części z rynku wtórnego nie są tak wydajne, jak oryginalne wyposażenie fabryczne.

Pojazdy z systemem ESC wymagają okresowych przeglądów oraz wnikliwej kontroli, a w razie potrzeby wymiany: klocków hamulcowych, amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, opon i innych części ulegających zużyciu. Należy wybierać takie części zamienne, które spełniają wymogi producenta pojazdu i gwarantują odpowiednią jakość. Przywrócenie oryginalnych parametrów pracy ma kluczowe znaczenie dla wydajności systemu ESC. Kierowanie, zatrzymanie i skręcanie zależy od dobrej przyczepności opon, ta zaś – od prawidłowo działających amortyzatorów i sprężyn (muszą one zapewniać stały kontakt kół z nawierzchnią drogi). System ESC w samochodzie został skalibrowany w czasie, gdy auto było fabrycznie nowe. Obecność zużytych lub niskiej jakości komponentów, takich jak amortyzatory, hamulce lub opony, może spowodować, że ESC nie zapewni prawidłowego działania.

Wszyscy producenci i dostawcy części na OE, w tym KYB, potwierdzają, że zużyte amortyzatory tracą swoje parametry pracy i skuteczność tłumienia po przejechaniu 80 000 kilometrów. Spowodowane jest to stopniowym zużywaniem się komponentów (takich jak zawory wewnątrz amortyzatora). Ten powolny spadek wydajności często przez kierowców nie jest zauważany.
Niskiej jakości amortyzatory obecne na rynku wtórnym działają inaczej niż amortyzatory projektowane na OE. Pozbawienie ich takich elementów, jak wewnętrzne sprężyny ruchu odbicia (ang. rebound spring), słaba jakość materiałów i obniżone parametry płynu hydraulicznego oznaczają, że nie będą działały wystarczająco dobrze dla potrzeb systemu ESC, a wszystkie obliczane przez komputer pomiary okażą się niedokładne.

Amortyzatory KYB przeznaczone na rynek wtórny są specjalnie kalibrowane. Przywracają pierwotnie zaprojektowane parametry działania niezbędne dla systemu ESC nie tylko poprzez ich prawidłową pracę, ale także przez to, że wewnętrzne zawory umożliwiają skompensowanie zużycia pozostałych elementów współpracujących w układzie zawieszenia (takich jak np. mocowania czy tuleje metalowo-gumowe). Amortyzatory te zapewniają optymalne działanie całego układu zawieszenia oraz prawidłowe działanie systemu ESC i dlatego są najczęściej wybierane przez profesjonalistów z branży motoryzacyjnej.    



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane