strona główna Aktualności Sprawny akumulator latem
2022-07-04, ostatnia aktualizacja 2022-07-04 15:51

Sprawny akumulator latem

Fot. Elit

Rozładowanie akumulatora latem też jest możliwe! Taka niespodzianka może spotkać każdego kierowcę, który pozostawił samochód na 2-3 tygodnie. Przyczyn tego zjawiska może być kilka.

Nieuzasadniony pobór prądu
Wiele samochodów podczas postoju pobiera prąd z akumulatora. Jeśli pojazd jest eksploatowany codziennie, ładowanie podczas jazdy rekompensuje ten wydatek. Jeśli natomiast auto stoi na parkingu tygodniami, każdy akumulator kiedyś się wyczerpie. Aby sprawdzić, czy takie zjawisko występuje, wystarczy podłączyć do akumulatora amperomierz. Chcąc dodatkowo ustalić, który z układów „kradnie prąd”, trzeba z reguły powierzyć to zadanie elektrykowi, który sukcesywnie będzie odłączał potencjalne obwody. Nie trzeba tłumaczyć, że wymiana akumulatora na nowy w takim aucie na wiele się nie zda. Trzeba najpierw usunąć usterkę.
Nadmierny pobór prądu
Zdarza się, że do jednego modelu samochodu producent przewiduje kilka wariantów akumulatorów. Dla przykładu – najtańszy możliwy akumulator do Golfa IV z silnikiem Diesla 1.9 TDI musi mieć pojemność min. 70 Ah i prąd rozruchowy 640 A. Jeśli ten sam Golf będzie miał na pokładzie kompletne wyposażenie, dobry sprzęt audio i „prądożerny” system start/stop, nie obejdzie się bez akumulatora o lepszych parametrach. W tym przypadku katalogi sugerują akumulator o pojemności 77 Ah, dysponujący prądem rozruchowym 760 A. Montaż zbyt taniego akumulatora sprawi, że będzie on niedoładowany, a po kilku miesiącach w odmówi posłuszeństwa – bez związku z pogodą czy temperaturą otoczenia.

Samorozładowanie
Akumulatory rozładowują się samoczynnie. Intensywność zjawiska zależy od temperatury, przy czym niewskazane są zarówno zbyt niskie temperatury, jak i  zbyt wysokie (powyżej 25 st. C). Obecnie problem ten jest znacznie mniej dostrzegalny niż kiedyś, co wynika z faktu, że prawie wszystkie akumulatory dostępne na rynku są wykonane w technologii wapniowej (Ca/Ca lub Calcium). Oznacza to, że w składzie płyt tradycyjnie stosowany antymon zastąpiono związkami wapnia, a to zmniejsza samorozładowanie i sprzyja mniejszemu parowaniu elektrolitu (tzw. bezobsługowość).

Wadliwy obwód ładowania
Najczęstsze powody wadliwego ładowania akumulatora to zbyt luźny pasek wielorowkowy, zużyty alternator, uszkodzenia przewodów odpowiedzialnych za ładowanie, problemy z masą akumulatora, zużyte i niekontaktujące klemy.

Niski poziom elektrolitu
To problem dotyczący głównie starszych typów akumulatorów, w których elektrolit może odparowywać zarówno podczas ładowania, jak i z powodu wysokiej temperatury. Poziom należy uzupełniać wodą destylowaną. Na rynku występują także akumulatory hermetyczne: zwykle akumulatory żelowe i spiralne.

- Niezależnie od pory roku warto sprawdzać obwód ładowania akumulatora, co daje to szansę na wczesne wykrycie usterek i ich eliminację - doradza Andrzej Ohirko, Product Management Director z ELIT Polska

Tagi

Akumulator  Elit 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane