strona główna Mechanika Ważny element - śruby kół
2023-01-19, ostatnia aktualizacja 2023-01-19 06:08

Ważny element - śruby kół

 Do części zamiennych, które wymagają precyzji doboru i montażu, należy zaliczyć śruby i nakrętki mocowania kół jezdnych

febi bilstein

Do części zamiennych, które wymagają precyzji doboru i montażu, należy zaliczyć śruby i nakrętki mocowania kół jezdnych

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym zależy od stanu technicznego pojazdu, który określany jest zdatnością eksploatacyjną części zamiennych i całych układów.

Przy doborze nowych części zamiennych istotnym czynnikiem jest ich specyfikacja konstrukcyjna oraz metodologia montażu. Do części zamiennych, które wymagają precyzji doboru i montażu, należy zaliczyć śruby i nakrętki mocowania kół jezdnych. W kontekście bezpieczeństwa układ jezdny bezpośrednio decyduje o bezpieczeństwie czynnym.

Stan techniczny układu jezdnego zależy od właściwego doboru śrub lub nakrętek oraz wykonania połączeń śrubowych na skojarzeniu: piasta γ tarcza koła jezdnego. W praktyce stan techniczny układu jezdnego wpływa również na stateczność i kierowalność pojazdu. Skojarzenie piasta γ tarcza koła jezdnego, bez względu na to, czy tarcza jest stalowa, czy wykonana ze stopów lekkich – wymaga określonej metodologii montażu ze szczególnym uwzględnieniem specyfikacji konstrukcyjnej śrub i nakrętek oraz otworów montażowych w tarczach kół (rys. 1).

Rys. 1. Błędy w skojarzeniu śruby (nakrętki) montażowej z otworem w tarczy koła.
a – skojarzenie poprawne, b – skojarzenie błędne

 

Rys. 2. Kolejność dokręcania śrub lub nakrętek podczas montażu kół jezdnych.
a – koło mocowane na 4 śruby, b – koło mocowane na 5 śrub, c – koło mocowane na 6 śrub

Rys. 3. Zestaw śrub przeciwkradzieżowych
febi 27049

Błędy w połączeniach śrubowych przy montażu kół wynikają:

a) ze stosowania innych niż oryginalne felgi, zarówno stalowe i ze stopów lekkich, pomimo zgodności ze średnicą osadzenia opony, szerokością osadzenia stopek opony, parametrem ET, średnicą otworu osadzenia na piaście oraz średnicą rozmieszczenia otworów montażowych dla śrub lub nakrętek;

b) z braku przygotowania (należytego oczyszczenia) powierzchni przylegania piasty, tarczy hamulcowej lub bębna i tarczy koła (w niektórych samochodach w przypadku oryginalnych tarcz hamulcowych i felg kół stosowane są klipsy na szpilki mocowania kół, ustalające tarcze hamulcowe – elementy te w większości przypadków podlegają usunięciu, chyba że wytyczne producenta stanowią inaczej);

c) ze stosowania nieoryginalnych śrub lub nakrętek i braku zgodności kształtu łba śruby w obszarze powierzchni przylgowej lub powierzchni przylgowej nakrętki z kształtem otworu montażowego (różnice w kształcie – rys. 1);

d) z braku kontroli stanu gwintu śrub i nakrętek (zgodność skoku gwintu, zerwania zwojów, korozja i zanieczyszczenia gwintu oraz powierzchni przylgowej);

e) z niestosowania się do metodologii dokręcania śrub lub nakrętek (rys. 2) oraz wartości momentu dokręcania, a po zalecanym przez producenta przebiegu – ponownej kontroli wartości momentu dokręcenia;

f) z braku zgodności średnicy otworu osadzenia w tarczy koła ze średnicą na piaście lub z uszkodzeniem pierścieni redukcyjnych, często stosowanych w przypadku montażu felg ze stopów lekkich;

g) z udarowego montażu śrub i nakrętek za pomocą kluczy udarowych (z napędem pneumatycznym lub elektrycznym);

h) ze smarowania powierzchni gwintu;

i) z braku umycia koła przed wyważeniem, sprawdzenia właściwej wartości ciśnienia oraz niewyważenia koła;

j) z powodu stosowania niewłaściwych opon, w tym także zużytych;

k) z braku kontroli ruchu obrotowego koła po jego zamontowaniu.

Zapewnienie właściwego funkcjonowania układu jezdnego w zakresie połączeń śrubowych kół jezdnych gwarantuje oferta febi bilstein.

Oferta ta zawiera:
a) śruby i nakrętki wykonane w pełnej zgodności ze specyfikacją producenta  (rys. 4);
b) zestawy śrub przeciwkradzieżowych  (rys. 3);
c) zestawy nasadek ochronnych na łby śrub i nakrętki wraz przyrządami montażowymi (rys. 5). 

Rys. 4. Przykład oferty febi bilstein group w zakresie śrub i nakrętek do montażu kół.Indeksy: febi 46625 do felg stalowych i Alu Fiat, GM, Suzuki; febi 46630 do felg stalowych i Alu Mercedes-Benz, VW; febi 46664 do felg Alu PSA i Toyota; febi 46696 do felg stalowych i Alu Kia, Hyundai, Mazda; febi 46690 do felg Alu Lexus, Toyota; febi 46708 do felg stalowych i Alu Ford

 

 

Rys. 5. Zestawy nasadek ochronnych na łby śrub:
a – zestaw febi plus 175230 (zastosowanie uniwersalne i samochody z grupy VAG), b – zestaw febi plus 175497 (zastosowanie uniwersalne i samochody z grupy VAG)

  • 2023-01-20 16:09

    ale bzdury

    fachman fachowiec

    pisane pod zaplecze SEO

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane