strona główna Mechanika Właściwości czyszczące olejów
2023-08-03, ostatnia aktualizacja 2023-08-03 13:20

Właściwości czyszczące olejów

Ravenol

Dlaczego zdarza się, że krótko po zalaniu oleju silnik, skrzynia czy inny podzespół zaczyna pracować gorzej, a po kolejnej wymianie wszystko wraca do normy? Miarodajną wskazówką świadczącą o jakości zastosowanego oleju jest ocena czystości podzespołu, ponieważ każde niedociągnięcie w jego budowie uwidoczni się w postaci nadmiernej ilości osadów, takich jak laki, szlam czy nagary.

Oleje utrzymują zalane nimi podzespoły w czystości i doskonałej kondycji w ciągu całego okresu użytkowania (oczywiście przy zachowaniu wymian oleju w odpowiednich interwałach).

Oleje Ravenol są komponowane z dopasowanych do siebie, wysokiej jakości komponentów. Doskonała ochrona oraz trwałość, związana ze zdolnością do utrzymania wymaganych parametrów w trakcie eksploatacji pojazdu, to znak firmowy produktów Ravenol.

Warto uświadomić sobie, że zarówno oleje premium, jak i te spełniające tylko minimalne wymagania jakości, zaraz po zalaniu do sprawnego podzespołu mogą pracować tak samo dobrze, poprawiając kulturę pracy. Właściwie dobrany olej, spełniający nawet tylko minimalne wymagania, po wymianie nie może spowodować pogorszenia pracy podzespołu, oczywiście jeśli ten jest sprawny. Istotne jest to, że z upływem czasu gorszy olej coraz szybciej traci swoje właściwości, także te myjąco-dyspergujące, co skutkuje osadzaniem się zanieczyszczeń powodujących przyspieszone zużycie.

W skrajnych przypadkach, zazwyczaj wtedy, gdy mocno przekroczono interwał wymiany oleju, zanieczyszczeń może być tak dużo, że spowodują one szybkie pogorszenie właściwości świeżego oleju, doprowadzając do zmiany jego parametrów poza dopuszczalny zakres. Mogą się wtedy odrywać całe skupiska (konglomeraty) osadów i blokować kanały olejowe, doprowadzając do jeszcze większych problemów w prawidłowym działaniu podzespołu.

Gdy po zalaniu świeżego oleju podzespół zaczyna pracować nieprawidłowo, może występować problem z jego czystością. Wtedy nawet przy niewielkim przebiegu trzeba sprawdzić organoleptycznie stan zalanego oleju. Jeśli śmierdzi on spalenizną, jest gęstszy, a często czarny jak smoła (brudniejszy niż poprzedni olej zlany po znacznie większym przebiegu), niezbędna jest kolejna wymiana oleju, usuwająca zanieczyszczenia. Usuwa się olej, a wraz z nim wszelkie rozpuszczone zanieczyszczenia. Teoretycznie „świeży” olej ze zużytymi dodatkami i tak nie jest w stanie utrzymać poprawnych właściwości w pełnym interwale wymiany.

W związku z powyższym oleje Ravenol czasem padają ofiarą robienia porządków – czyszczą złogi i usuwają osady z zaniedbanych podzespołów, do których zostały zalane po raz pierwszy. Szczególnie jeśli nie przestrzegano w nich interwałów wymian, nie skracano tych interwałów pomimo użytkowania w trudnych warunkach lub stosowano oleje źle dobrane, czy też ma w nich miejsce wada konstrukcyjna bądź materiałowa elementów samego podzespołu.

Bywa, że nawet przy regularnych wymianach podzespoły okazują się zanieczyszczone przez stosowane wcześniej oleje niskiej jakości, a nawet produkty oryginalne. Wynika to z tego, że oleje OE/OEM, tak jak i wszystkie inne części, są projektowane oszczędnie, tj. tak, aby utrzymać auto w pełnej sprawności w okresie gwarancyjnym. Potem auto może, a zdaniem producentów nawet powinno, zacząć się psuć i przynieść dochód z części i serwisu, a w konsekwencji – zostać wymienione na nowe. Interwały wymian olejów także są dopasowane pod taki okres eksploatacji, więc skracanie ich wydaje się jak najbardziej uzasadnione.

Aby w miarę możliwości uniknąć takich niespodzianek w przypadku, gdy nie znamy stanu podzespołu, sugerujemy, aby przed pierwszym zalaniem oleju Ravenol (jeśli to możliwe i dozwolone przez producenta podzespołu), wykonać płukanie przeznaczonym do tego celu detergentem. Albo jeśli producent na to nie zezwala lub chcemy oczyścić podzespół w sposób całkowicie bezpieczny bez stosowania agresywnych środków, można zastosować olej Ravenol i wymienić go, jeśli okaże się mocno zanieczyszczony i/lub pojawi się pogorszenie pracy podzespołu spowodowane jego zanieczyszczeniem.

Zazwyczaj już po pierwszej wymianie oleju wszystko wraca do normy. Większej ilości wymian wymagają czasem podzespoły bardzo zanieczyszczone lub małe z niewielką ilością oleju, nieposiadające pompy oleju czy filtra, często wyposażone w sprzęgła wielopłytkowe, na przykład sprzęgła Haldex. W ich przypadku, jeśli problemy pojawią się po zalaniu świeżego oleju, sugerowane jest ich rozebranie i oczyszczanie oraz wymiana uszczelnień.

Jak widać, nieprawidłowa praca podzespołu po zalaniu świeżego oleju wcale nie musi być spowodowana jego złą jakością. Czasem wręcz przeciwnie – wynika z doskonałych właściwości oleju skonfrontowanych z dramatycznie zaniedbanym podzespołem.

Tagi

Olej  Ravenol 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2