strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Akumulatory - dobór właściwej technologii
2023-12-13, ostatnia aktualizacja 2023-12-13 14:00

Akumulatory - dobór właściwej technologii

VARTA

W przypadku wymiany akumulatora na nowy trzeba zadbać, aby był on wykonany w odpowiedniej technologii. W przeciwnym razie jego wydajność okaże się w znacznym stopniu ograniczona.

Obecnie poza tradycyjnym akumulatorem ołowiowo-kwasowym SLI, do którego zadań należy dostarczenie energii na potrzeby rozruchu (Starting), oświetlenia (Lighting) i zapłonu (Ignition), najczęściej spotykanymi technologiami są AGM (Absorbent Glass Mat) oraz EFB (Enhanced Flooded Battery).

Typ pojazdu i ilość energii potrzebnej do zasilania funkcji rozruchu oraz odbiorników określają wymaganą technologię: AGM, EFB czy SLI. Ważne jest, by nowy akumulator wykonany był w podobnej lub wyższej technologii. Nie można zamontować konwencjonalnego akumulatora w pojeździe z systemem start-stop, ponieważ spowodowałoby to problemy podczas użytkowania pojazdu.

  • Tradycyjny akumulator SLI zawiera elektrolit w formie płynnej i jest przeznaczony do pojazdów bez systemu start-stop z umiarkowaną liczbą odbiorników elektrycznych.
  • Akumulator EFB to wynik rozwoju konwencjonalnych akumulatorów ołowiowo-kwasowych. Technologia ta jest odpowiednia do pojazdów z podstawowym systemem start-stop. Akumulatory EFB zalecane są także do intensywnie użytkowanych pojazdów z rozbudowanym wyposażeniem bez systemu start-stop.
  • Akumulator AGM idealnie sprawdzą się w przypadku pojazdów z zaawansowanym systemem start-stop. Dzięki stabilności cyklicznej akumulatora AGM rozgrzany silnik w pojazdach z systemem start-stop może być bez żadnego ryzyka wielokrotnie uruchamiany w krótkich odstępach czasu. Jeżeli w pojeździe pierwotnie zamontowany był akumulator EFB, jako zamiennik należy zastosować tę samą lub wyższą technologię, np. AGM.

Akumulator AGM do pojazdów xEV

Akumulator AGM stanowi właściwy wybór również do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Według prognoz ekspertów do 2030 r. ponad 50% wszystkich rejestracji pojazdów w Europie będą stanowić pojazdy elektryczne i hybrydowe (xEV). Jest przystosowany do montażu w pojazdach hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Dobrze współpracuje z akumulatorem wysokonapięciowym pojazdu elektrycznego.

W autach elektrycznych dzięki akumulatorowi 12 V można na przykład otworzyć i zamknąć centralny zamek. Podczas jazdy zapewnia on poprawne działanie świateł, układu hamulcowego i kierowniczego, szczególnie w sytuacji, gdy instalacja wysokonapięciowa nagle zawiedzie i pojazd będzie musiał zostać bezpiecznie zatrzymany.

Dlatego w pojazdach elektrycznych niezbędne są niezawodne akumulatory 12 V, wytrzymujące stałe cykle ładowania i rozładowywania. Akumulatory AGM marki VARTA są przeznaczone do pojazdów elektrycznych oraz spełniają wymagania producentów OE.

Tagi

Akumulator  Varta 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2