Exide
Za każdym razem, gdy pojazd wjeżdża do warsztatu, osoby serwisujące powinny sprawdzać stan akumulatora
Rola akumulatora 12 V zmienia się, ale nadal pozostaje ważna dla technologicznej przyszłości pojazdów. Chociaż w pojazdach xEV (ogólne określenie każdego pojazdu z napędem elektrycznym) funkcje akumulatora są inne niż w samochodach wyposażonych w silnik spalinowy i technologię start-stop, 12-woltowe akumulatory kwasowo-ołowiowe pozostaną kluczowe dla prawidłowego działania pojazdu.
W pojazdach xEV za napęd odpowiada układ wysokiego napięcia (300-800 V), który napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugi obecny w xEV układ jest niskonapięciowy, zasilany akumulatorem 12 V. Dostarcza on energii do systemów informacyjno-rozrywkowych i skomplikowanych systemów elektronicznych odpowiedzialnych za kluczowe dla bezpieczeństwa funkcje, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu – czyli ADAS.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe 12 V są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się baterie z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery), które są idealnymi akumulatorami wspomagającymi w pojazdach xEV.
Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie akumulatorów, co czyni je idealnymi nie tylko do zastosowań typu start-stop (mikrohybryda), ale także do roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.
Exide AGM charakteryzują się najbardziej niezawodnym i solidnym prowysocesem produkcji oraz konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, gdy będą musiały dostarczyć mocy, na przykład w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego/sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.
EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Podobnie jak AGM, akumulatory EFB firmy Exide oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, zapewniając maksymalne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2.
Exide jest liderem w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju, niezawodności i wydajności akumulatorów. Historia i doświadczenie firmy w zakresie oryginalnego wyposażenia (OE) obejmuje ponad sto lat. Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane z Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), jest w stanie stworzyć prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:
Oczywiście liczby te mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12 V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.
Inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe
Diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty. Główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12 V. Za każdym razem, gdy pojazd wjeżdża do warsztatu, osoby serwisujące powinny sprawdzać stan akumulatora, korzystając z testera EBT-965P firmy Exide i aplikacji EBTP. Pozwalają one przeprowadzić prostą i szybką kontrolę diagnostyczną.
Należy pamiętać, że w każdym pojeździe (nie tylko elektrycznym) wymieniany akumulator powinien być zgodny technologicznie z oryginalnym (z pierwszego wyposażenia). Wymiana AGM na inny może prowadzić do przedwczesnej awarii. W przypadku EFB istnieje możliwość zamiany na AGM.
Mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator, korzystając z wyszukiwarki akumulatorów Exide Battery Finder przez wprowadzenie typu i modelu pojazdu, numeru Vin pojazdu, numeru części lub skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna będzie jego walidacja.
Co istotne, Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w pełni darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub w aplikacji.
0 komentarzy dodaj komentarz