strona główna Mechanika Czujniki temperatury spalin (EGTS)
2025-06-20, ostatnia aktualizacja 2025-06-20 10:56

Czujniki temperatury spalin (EGTS)

Ze względu na strategiczne umiejscowienie czujnika temperatury spalin (EGTS) w układzie wydechowym pojazdu, zalecane jest, by wszelkie naprawy, wymiany lub diagnostykę tego elementu przeprowadzali wyłącznie profesjonaliści i zgodnie z instrukcjami producenta

Ze względu na strategiczne umiejscowienie czujnika temperatury spalin (EGTS) w układzie wydechowym pojazdu, zalecane jest, by wszelkie naprawy, wymiany lub diagnostykę tego elementu przeprowadzali wyłącznie profesjonaliści i zgodnie z instrukcjami producenta

Dzięki marce NTK Vehicle Electronics i szerokiemu asortymentowi wysokiej jakości części zamiennych oraz komponentów, firma Niterra cieszy się uznaniem na całym świecie. Trwałością i niezawodnością wyróżniają się produkty tej marki, a wśród nich zaawansowane technologicznie czujniki temperatury spalin (EGTS).

Czujnik temperatury spalin (exhaust gas tmperature sensor) - EGTS, to istotny element jednej z sześciu linii produktowych marki NTK Vehicle Electronics. Odgrywa bardzo ważną rolę w zapewnieniu wysokiej efektywności pracy silnika i ograniczaniu negatywnego wpływu pojazdów na środowisko.

Czujnik EGTS monitoruje temperaturę kluczowych komponentów - takich jak turbosprężarka, katalizator, filtr cząstek stałych (DPF) czy układy redukcji emisji tlenków azotu. Podczas pracy układów mierzy on temperaturę gazów spalinowych i przekazuje dane do jednostki sterującej silnikiem (ECU). W ten sposób pomaga chronić podzespoły przed przegrzaniem i uszkodzeniem, zapewniając optymalne funkcjonowanie nadzorowanych elementów i części w najtrudniejszych warunkach.

NTK Vehicle Electronics obecnie oferuje 273 referencje czujników EGTS, dostępnych zarówno na rynku OE i aftermarketowym. Pokrycie parku pojazdów w regionie EMEA wynosi obecnie około 61 milionów aut, co odpowiada 45% wszystkich pojazdów poruszających się po drogach na tym obszarze.

Wysoka jakość

Czujniki temperatury spalin NTK zostały zaprojektowane z myślą o szybkim uruchomieniu po starcie silnika i precyzyjnym przekazywaniu danych o temperaturze gazów spalinowych do jednostki sterującej ECU. Ich konstrukcja zapewnia odporność na nadmierne wibracje i wysoką temperaturę powstającą podczas pracy silnika. Aby skutecznie mierzyć temperaturę spalin pojazdu, czujniki EGTS mogą być instalowane w różnych miejscach układu wydechowego - zgodnie z wymaganiami producenta pojazdu. Do takich lokalizacji należą miejsca przed/lub za turbosprężarką, przed/lub za filtrem cząstek stałych (DPF) lub katalizatorem, przed/lub za systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz przed/lub za zaworem recyrkulacji spalin (EGR).

Wyróżniamy dwa typy czujników temperatury spalin (EGTS):

  • z pozytywnym współczynnikiem temperaturowym (PTC)
  • z negatywnym współczynnikiem temperaturowym (NTC).

Tradycyjnie czujniki NTC były uznawane za dokładniejsze narzędzia pomiarowe od jednostki PTC, jednak ich ograniczeniem była niższa odporność na bardzo wysokie temperatury. Dlatego w przeszłości do monitorowania gazów spalinowych częściej stosowano czujniki PTC. Dzięki postępowi technologicznemu NTK Vehicle Electronics opracowała nowoczesne, wysoce odporne termicznie czujniki NTC, które stanowią większość oferty marki. Jednocześnie, odpowiadając na potrzeby rynku, wprowadzone zostały udoskonalone czujniki PTC, które charakteryzują się wyższą trwałością i odpornością na obciążenia temperaturowe. Czujniki EGTS oferowane przez Niterra dostępne są w dwóch wariantach konstrukcyjnych - C-Type i E-Type, działających w szerokim zakresie temperatur - od -40°C do +900°C.

Do 2018 roku marka NTK Vehicle Electronics oferowała czujniki temperatury spalin (EGTS) z trzema różnymi długościami przewodów, z odrębnymi numerami katalogowymi dla każdej wersji. Od tego czasu wprowadzono ustandaryzowaną długość przewodu oraz jednolite numery referencyjne. Zmiana ta przyniosła szereg korzyści - dystrybutorzy i warsztaty zyskali szersze pokrycie rynku, łatwiejsze zarządzanie stanami magazynowymi oraz szybszy obrót towarem. Co istotne, nowe rozwiązanie zapewnia lepsze pokrycie rynku wtórnego niż wersje OE, przy zachowaniu tej samej, wyjątkowo wysokiej jakości.

Konserwacja i diagnostyka

Ze względu na strategiczne umiejscowienie czujnika temperatury spalin (EGTS) w układzie wydechowym pojazdu, zalecane jest, by wszelkie naprawy, wymiany lub diagnostykę tego elementu przeprowadzali wyłącznie profesjonaliści i zgodnie z instrukcjami producenta. Aby prawidłowo sprawdzić działanie czujnika EGTS, należy najpierw odłączyć go od jednostki sterującej ECU, a następnie podłączyć do multimetru lub bardziej precyzyjnego oscyloskopu. Czujnik powinien nagrzewać się wyłącznie pod wpływem ciepła generowanego przez pracujący silnik, a pomiar należy wykonać niezwłocznie, ponieważ EGTS bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą.

Podobnie jak w przypadku wielu innych, istotnych czujników w nowoczesnych pojazdach, ewentualna usterka czujnika temperatury spalin (EGTS) zostanie wykryta przez jednostkę sterującą ECU i zasygnalizowana żółtą kontrolką „check engine” na desce rozdzielczej. Do wczesnych objawów nieprawidłowego działania EGTS należą obniżona wydajność paliwowa oraz awarie innych powiązanych komponentów, takich jak filtr cząstek stałych (DPF). Jest to szczególnie istotne, ponieważ brak możliwości regeneracji filtra, polegającej na spalaniu nagromadzonej sadzy, może prowadzić do jego zapchania, a w konsekwencji do konieczności kosztownej wymiany. Ze względu na umiejscowienie czujnika, może być również konieczne okresowe usuwanie nagromadzonych zanieczyszczeń, np. nawet przy użyciu suchej ściereczki.

Więcej informacji na temat czujników temperatury spalin marki NTK Vehicle Electronics można znaleźć na platformie TekniWiki na stronie internetowej- www.tekniwiki.com. Jest to techniczne centrum wiedzy, które oferuje interaktywne moduły szkoleniowe oraz szczegółowe informacje na temat kluczowych komponentów silnika oraz na stronie internetowej producenta - www.ngkntk.pl.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2