strona główna Technika motoryzacyjna Jakich olejów potrzebują silniki pojazdów hybrydowych?
2025-07-01, ostatnia aktualizacja 2025-07-01 14:40

Jakich olejów potrzebują silniki pojazdów hybrydowych?

W samochodach hybrydowych są dwie różne jednostki napędowe. W przypadku współczesnych pojazdów jest to połączenie silnika spalinowego (najczęściej benzynowego) i silnika elektrycznego wraz z mniejszym lub większym magazynem energii

Ilustracje: TotalEnergies, Lexus

W samochodach hybrydowych są dwie różne jednostki napędowe. W przypadku współczesnych pojazdów jest to połączenie silnika spalinowego (najczęściej benzynowego) i silnika elektrycznego wraz z mniejszym lub większym magazynem energii

Dynamiczny wzrost popularności samochodów hybrydowych w całej Europie zmienia podejście do ich eksploatacji oraz serwisowania. Eksperci producenta olejów z firmy TotalEnergies Marketing Polska wyjaśniają, jakich olejów potrzebują silniki pojazdów hybrydowych i tłumaczą dlaczego należy bezwzględnie stosować się do zaleceń ich producentów pod względem środków smarnych.

Rosnąca popularność hybryd na rynku motoryzacyjnym

Pojazdy hybrydowe zyskują coraz większe uznanie wśród europejskich kierowców, także w Polsce. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, liderem wśród napędów jest na polskim rynku silnik benzynowy (z udziałem 30,22%), drugie miejsce zajmują mikrohybrydy (26,73%), a trzecie klasyczne hybrydy, które z roku na rok umacniają swoją pozycję. Są cenione za m.in. za niskie zużycie paliwa w cyklu miejskim, a ich nabywcy postrzegają pojazdy hybrydowe jako niezawodne i niemal bezobsługowe.

Jednak, aby w pełni cieszyć się z zalet napędów hybrydowych, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń fabrycznych dotyczących oleju silnikowego. Specyfika pracy silnika spalinowego w takich pojazdach sprawia, że przed olejem stawiane są wyjątkowo wysokie wymagania. Do tego pamiętać trzeba, że im bardziej zaawansowana hybryda, tym wspomniane wymagania są wyższe.

Czym się wyróżniają hybrydy?

W samochodach hybrydowych zabudowano dwie różne jednostki napędowe. W przypadku współczesnych pojazdów jest to połączenie silnika spalinowego (najczęściej benzynowego) i silnika elektrycznego wraz z mniejszym lub większym magazynem energii. W przypadku najtańszych hybryd, popularnie nazywanych mikrohybrydami (inaczej - mild hybrid) silnik spalinowy pracuje cały czas, a sekcja elektryczna ma niewielką moc oraz mikroskopijny akumulator (służy wyłącznie do odzyskiwania energii podczas hamowania i wspomagania nią silnika w trakcie przyspieszania). Ich udział w rynku rośnie głównie ze względów ekologicznych, ponieważ nie oferują aż takich korzyści, jak pełne hybrydy. Układy mikrohybrydowe umożliwiają wyłączanie silnika np. na światłach, a potem płynne załączenie przy naciśnięciu na pedał gazu. Dodatkowo niewielki silnik elektryczny, pełniący najczęściej również funkcję alternatora, wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, ale jest to relatywnie nieznaczne wsparcie.

Główną zaletą mikrohybrydy w porównaniu z samochodem spalinowym jest niższa emisja spalin w cyklu miejskim. W pełnych hybrydach moc silnika elektrycznego i jego akumulator pozwalają na jazdę w trybie elektrycznym. W najdroższych hybrydach typu plug-in napęd elektryczny umożliwia jazdę w trybie bezemisyjnym nawet przez kilkadziesiąt kilometrów - dokładnie tak, jak samochodem elektrycznym. Akumulatory trakcyjne doładowują się rekuperacyjnie, ale można je ładować również ze źródła zewnętrznego.

Dlaczego standardowy olej nie wystarcza?

Jednym z największych wyzwań dla olejów silnikowych w pojazdach hybrydowych są częste uruchomienia i wyłączenia jednostki spalinowej - niezależnie od rodzaju napędu hybrydowego. Silnik rzadko osiąga optymalną temperaturę roboczą, co oznacza, że pracuje w warunkach niedogrzania. To z kolei zwiększa ryzyko przyspieszonego zużycia, zwłaszcza w kontekście smarowania.

W przypadku pełnych hybryd oraz hybryd typu plug-in dochodzi jeszcze problem nagłego wejścia na obroty przez zimny silnik - na przykład w sytuacji, gdy pojazd rusza w trybie elektrycznym i dopiero przy prędkości 50-60 km/h uruchamiany jest silnik spalinowy. Takie gwałtowne włączenia i wyłączenia są szczególnie niekorzystne dla jednostek wyposażonych w turbosprężarkę. Praca na wysokich obrotach, a następnie szybkie zatrzymanie silnika znacząco obciąża ułożyskowanie turbosprężarki.

Oleje dla silników pojazdów hybrydowych

Producenci olejów silnikowych sięgają po najbardziej zaawansowane rozwiązania, by sprostać specyfice pracy jednostek hybrydowych. Kluczowe znaczenie ma tu szybka cyrkulacja oleju po uruchomieniu silnika - dlatego standardem są produkty o bardzo niskiej lepkości, jak 0W-20, a w niektórych przypadkach nawet 0W-8. Tylko wtedy możliwe jest maksymalne skrócenie momentu pracy „na sucho”, czyli zanim olej dotrze do wszystkich punktów smarowania.

Oleje przeznaczone do hybryd muszą również zawierać skuteczne dodatki przeciwzużyciowe, aktywne już w niższych temperaturach roboczych. Warto pamiętać, że w typowym cyklu pracy do oleju przedostaje się część niespalonego paliwa - często wzbogaconego tzw. „eco-dodatkami”. Olej musi być na nie odporny, a także wykazywać dużą stabilność chemiczną, by nie dochodziło do przyspieszonego utleniania czy żelowania.

Gama produktów TotalEnergies, która obejmuje szereg środków smarnych spełniających wymagania nowoczesnych napędów hybrydowych:

  • 0W-8 Quartz 9000 XTRA FUTURE XT,
  • 0W-16 Quartz INEO XTRA EC6,
  • 0W-20 Quartz 9000 FUTURE GF-6,
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA DYNAMICS,
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA FIRST,
  • 0W-20 Quartz INEO XTRA Long Life 0W-20.

- Dobór oleju do samochodu hybrydowego jest niezwykle ważny i to nie tylko w okresie gwarancyjnym. To może być zaskoczenie dla wielu użytkowników hybryd, ponieważ najpopularniejsze na rynku modele mają pod maską niewysilone, wolnossące jednostki benzynowe, które na pierwszy rzut oka wydają się „niewymagające”. Jednak ze względu na specyfikę ich eksploatacji, zastosowanie oleju odpowiedniej klasy, zgodnej z zaleceniami producenta, ma kluczowe znaczenie. Warto też od czasu do czasu pozwolić silnikowi popracować dłużej w trasie, by odparowały resztki paliwa i wody nagromadzonej na skutek pracy w trudnych warunkach - podkreśla Andrzej Husiatyński, ekspert z Działu Technicznego TotalEnergies.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2