Ilustracje: ZF Aftermarket
Ciepło tam, gdzie jest potrzebne - Heat Belt 2.0 oferowane przez ZF LIFETEC oszczędza energię, zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych i dostarcza ciepło bezpośrednio do ciała
Podczas targów IAA Mobility 2025 firma ZF zaprezentowała samochody przyszłości - elektryczne, połączone z internetem i bezpieczne. Grupa dostarcza już gotowe do produkcji napędy, a także systemy by-wire i oprogramowanie do podwozi, kształtując w ten sposób przyszłość pojazdów elektrycznych opartych na oprogramowaniu. ZF wyznacza również standardy w zakresie elektromobilności: platforma SELECT łączy w sobie wysoce zintegrowane napędy elektryczne, elektroniczne układy mocy i oprogramowanie. TherMaS kontroluje temperaturę - wydajnie i precyzyjnie dostosowując ją do wymagań energetycznych nowoczesnych pojazdów elektrycznych.
Pojazdy definiowane programowo, zautomatyzowana jazda i elektromobilność, to globalne megatrendy, które powodują wzrost znaczenia technologii ZF.
- W ZF innowacje były i są podstawą pomyślnej przyszłości. Konsekwentnie dostosowywaliśmy naszą ofertę produktów do przyszłości mobilności samochodów osobowych i dziś uważamy, że jesteśmy doskonale przygotowani do stabilnych trendów, takich jak pojazdy definiowane programowo i elektryfikacja układu napędowego - wyjaśnił dr Holger Klein, CEO ZF, podczas targów IAA Mobility 2025.
Innowacje w zakresie podwozi odnoszą sukcesy rynkowe
Atrakcyjność oferty produktów ZF jest szczególnie widoczna w przypadku układów podwozia samochodów osobowych. W tym obszarze firma ZF odpowiada na globalne zapotrzebowanie na nowe produkty i funkcje jazdy, oferując inteligentne siłowniki oraz wiedzę specjalistyczną w zakresie systemów i oprogramowania, a jednocześnie pozyskując nowych klientów na całym świecie dzięki swoim innowacjom. ZF jest wiodącym dostawcą rozwiązań typu steer-by-wire i brake-by-wire, realizującym zamówienia seryjne dla chińskich, europejskich i północnoamerykańskich producentów samochodów.
Dzięki rozwiązaniu ZF typu steer-by-wire nie ma już mechanicznego połączenia między kierownicą a przekładnią kierowniczą
- Wśród naszych klientów znajdują się zarówno uznani, działający na całym świecie producenci samochodów, jak i stosunkowo młode i dynamiczne firmy z Dalekiego Wschodu oraz start-upy. Wszyscy oni polegają na naszej wiedzy jako partnera rozwojowego i dostawcy rozwiązań odpowiednich do produkcji seryjnej - powiedział Holger Klein.
W ramach koncepcji „Chassis 2.0” firma ZF realizuje holistyczne podejście do następnej generacji inteligentnych układów podwozia. Oprócz wspomnianych rozwiązań typu by-wire obejmuje to również inne elementy wykonawcze połączone sieciowo, takie jak układ kierowniczy tylnej osi AKC, aktywne i półaktywne układy amortyzacji oraz elektroniczna stabilizacja przechyłu. Komponenty te mogą być wykorzystywane w szczególności na poziomie całego pojazdu i systemu w celu optymalizacji zachowania podczas jazdy lub wdrożenia zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcji automatycznej jazdy. Kluczową rolę odgrywa tu oprogramowanie cubiX firmy ZF, które w inteligentny sposób łączy w sieć wszystkie siłowniki, niezależnie od marki, dzięki czemu producenci pojazdów mogą korzystać z kompleksowej wiedzy systemowej ZF nawet bez komponentów mechanicznych.
Chassis 2.0 - tak ZF określa swoje podejście technologiczne, które dzięki inteligentnym i połączonym sieciowo siłownikom umożliwia realizację nowych funkcji podwozia za pomocą oprogramowania. Chassis 2.0 to elastyczna podstawa, której potrzebują inteligentne pojazdy
Napęd modułowy z efektywnym zarządzaniem ciepłem
Na rynku napędów elektrycznych firma ZF oferuje elastyczną platformę, która umożliwia szeroki wybór konfiguracji napędów, co pozwala jej wyróżnić się na tle konkurencji. Jest to kluczowe dla skrócenia czasu rozwoju, przyspieszenia cyklu innowacji, lepszej integracji i optymalizacji kosztów oczekiwanych przez klientów.
Podstawą techniczną jest platforma SELECT e-drive zaprezentowana podczas targów IAA. Umożliwia ona tworzenie wysoce zintegrowanych rozwiązań systemowych o szerokiej gamie wariantów i obejmuje niezbędne komponenty, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie. Obejmują one również rozwiązania hybrydowe, takie jak koncepcja nowej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów 8HP evo oraz przedłużacz zasięgu zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów IAA.
Aby poprawić wydajność napędów elektrycznych, a tym samym zwiększyć akceptację elektromobilności, firma ZF stosuje holistyczne podejście do innowacji. Jednym z nich jest TherMaS, system zarządzania temperaturą, który firma ZF opracowała specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Zastosowanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w wysokich i niskich temperaturach, a także mniejszą i lżejszą konstrukcję systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bardziej efektywne wykorzystanie ciepła odpadowego z układu napędowego zwiększyły zasięg elektryczny w wymagających warunkach zimowych nawet o 10 procent, a w ekstremalnych warunkach nawet o 30 procent.
Monitorowanie stanu pojazdu: cyfrowe rozszerzenie fizycznych produktów
ZF wykorzystuje swoje kompetencje w zakresie oprogramowania również do tworzenia nowych produktów. Firma może na bieżąco monitorować i dokumentować stan techniczny ważnych układów w podwoziu lub układzie napędowym na podstawie danych charakterystycznych i wykorzystywać te informacje do prognozowania funkcjonalności. ZF łączy obecnie te funkcje w szereg odpowiednich usług monitorowania. Aplikacje te dostarczają aktualnych informacji o istotnych zdarzeniach, takich jak przewidywane awarie i zawierają zalecenia dotyczące napraw, także zwiększenia wydajności lub osiągów.
Aby zrealizować takie usługi cyfrowe w oparciu o dane terenowe własnych systemów, ZF polega na współpracy z producentami. Wspólnie z ZF mogą oni stworzyć wszechstronny pakiet funkcji, który jest bardzo atrakcyjny dla klientów końcowych, zwłaszcza flot samochodów służbowych i wynajmowanych, a także usług wspólnej mobilności.
Rozwiązania ZF można również dalej optymalizować za pomocą sztucznej inteligencji. Przykład: ZF precyzyjnie mierzy temperaturę w głębi silnika elektrycznego, gdzie jest zbyt gorąco lub zbyt ciasno. Działa to całkowicie bez dodatkowego sprzętu - wyłącznie dzięki sztucznej inteligencji. Oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie TempAI przenosi zarządzanie temperaturą w napędach elektrycznych na nowy poziom. Dzięki zastosowaniu adaptacyjnego modelu temperatury TempAI poprawia dokładność prognozowania o ponad 15 procent, umożliwiając w ten sposób znacznie bardziej precyzyjne wykorzystanie termiczne maszyny elektrycznej.
ZF ProAI - skalowalny komputer centralny
Systemy wspomagające zyskują na popularności. W wielu regionach rynkowych - w tym w UE - systemy hamowania awaryjnego i ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu, a także inteligentny tempomat są obowiązkowe w nowych pojazdach. Aby skutecznie wdrożyć te systemy wspomagające i niezbędną połączoną sieciowo integrację funkcji pojazdu, obecne architektury pojazdów opierają się na kontrolerach domenowych i strefowych lub komputerach centralnych. Z jednej strony te centralne jednostki sterujące zastępują mnóstwo zdecentralizowanych, sprzętowych jednostek sterujących, ale z drugiej strony wymagają coraz większej mocy obliczeniowej. ZF oferuje rodzinę ProAI jako komputer centralny, który jest odpowiedni dla wszystkich platform pojazdów, aplikacji oprogramowania i architektur E/E.
Monitorowanie stanu pojazdu: ZF może na stałe monitorować i dokumentować stan techniczny ważnych układów w podwoziu lub układzie napędowym na podstawie danych charakterystycznych i wykorzystywać te informacje jako podstawę do prognozowania funkcjonalności
W ramach tej rodziny ZF oferuje teraz również bardziej ekonomiczne jednostki obliczeniowe do modeli produkcyjnych. Dzięki skalowalności i modułowości ProAI jest to logiczny krok w kierunku przejrzystej struktury oferty produktów. ProAI można konfigurować indywidualnie i zgodnie z wymaganiami dla wszystkich klas, typów i architektur pojazdów - od ekonomicznych modeli podstawowych dla systemów z przednią kamerą lub systemów wspomagania parkowania, przez wydajne konfiguracje komfortowe dla systemów ADAS i rozwiązań podwoziowych poziomu 2+ i 3 w segmencie premium, po superkomputery typu „wszystko w jednym”, które mogą sterować w pełni autonomicznymi aplikacjami. Oznacza to, że „ProAI” w ZF oznacza wszystkie rozwiązania obliczeniowe w sektorze motoryzacyjnym.
Równolegle ZF oferuje swoje funkcje ADAS i parkowania jako niezależne oprogramowanie jako produkt. Ponad 30 funkcji z obszarów bezpieczeństwa, komfortu i parkowania można wybierać i integrować modułowo, niezależnie od sprzętu. Producenci pojazdów korzystają z wysokiej elastyczności, skalowalności i krótszych czasów rozwoju.
ZF LIFETEC: pionier w dziedzinie rozwiązań pasywnego bezpieczeństwa
Podczas targów firma ZF LIFETEC zaprezentował między innymi pas bezpieczeństwa z regulacją temperatury Heat Belt 2.0 oraz koncepcję chowanej kierownicy, która odzwierciedla trend w kierunku personalizacji wnętrz pojazdów.
Heat Belt 2.0 wykorzystuje zintegrowane przewody grzewcze i algorytm adaptacyjny, aby zapewnić ciepło blisko ciała. Jego niskie zużycie energii znacznie zwiększa wydajność i pozwala zmniejszyć moc grzewczą układu klimatyzacji nawet o 1000 W. Umożliwia to stosowanie mniejszych układów klimatyzacji i zwiększenie zasięgu nawet o sześć procent w połączeniu z konwencjonalnymi grzejnikami panelowymi w pojeździe.
Zgodnie z aktualnymi trendami samochód staje się coraz ważniejszy jako „rozszerzona” przestrzeń życiowa, zwłaszcza w Azji. Dzięki nowej koncepcji kierownicy firmy ZF LIFETEC zwiększa się swoboda i komfort w pojeździe. Kierownicę można złożyć do przodu i schować do deski rozdzielczej w ciągu kilku sekund za pomocą napędu elektrycznego. Tworzy to przestrzeń dla elastycznych koncepcji wnętrza („wnętrze przyszłości”) i między innymi większą swobodę ruchów podczas parkowania lub w trybie (częściowo) zautomatyzowanej jazdy.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

0 komentarzy dodaj komentarz