Co wpływa na to, że silniki ciężarówek wytrzymują większe przebiegi niż te w autach osobowych - odpowiadają eksperci IVECO i Petronas
Silniki pojazdów ciężarowych są projektowane i eksploatowane inaczej niż jednostki w samochodach osobowych. W efekcie ich przebiegi liczone są w setkach tysięcy, a często milionach kilometrów - przy kontrolowanych kosztach serwisu i przewidywalnym TCO. Kluczem do tego są „ciężka” konstrukcja, właściwy tryb pracy oraz dobór odpowiednich środków dla tych pojazdów - od oleju silnikowego po płyny w układach przeniesienia napędu.
Po pierwsze - konstrukcja silnika
Silnik heavy-duty ma większą rezerwę wytrzymałości: masywniejszy wał korbowy i łożyska, wzmocniony kadłub, a często także mokre tuleje cylindrowe ułatwiające utrzymanie temperatury i serwis. Dodatkowo wiele funkcji osprzętu (np. napęd pomp) realizują przekładnie zębate zamiast pasków czy łańcuchów, co minimalizuje rozciąganie i zmęczenie tych elementów. Z punktu widzenia trwałości krytyczna jest także charakterystyka pracy - wysoki moment przy niskich obrotach oznacza mniej cykli obciążeniowych na kilometr, a więc wolniejsze zużycie.
- Silniki naszych pojazdów są projektowane pod długie przebiegi i wielokrotne serwisy. Niskie obroty, wysoki moment, stabilne chłodzenie i rozbudowana filtracja oleju tworzą środowisko, w którym rdzeń napędu zachowuje parametry przez setki tysięcy kilometrów. W połączeniu z gamą płynów Petronas opracowanych dla pojazdów IVECO, daje to flotom rzeczywistą przewagę pod względem niezawodności i całkowitych kosztów - podkreśla Rafał Krawczyk, Customer Service Manager, IVECO Poland, Ukraine & Baltics.
Po drugie - eksploatacja
Warunki w jakich ciężarówka pracuje na co dzień ma równie duże znaczenie jak jej konstrukcja. Transport długodystansowy oznacza długie odcinki w stałym zakresie obciążeń - mniej zimnych startów, także krótkich tras i gwałtownych zmian temperatury oleju. Floty korzystają z telematyki i monitoringu kondycji - od jakości spalania po degradację oleju - co pozwala planować serwis predykcyjnie, a nie reaktywnie. Standaryzowane procedury (tankowanie, wymiany filtrów, kontrola układu chłodzenia i dolotowego) oraz wyszkoleni kierowcy redukują zdarzenia niszczące olej i przyspieszające zużycie elementów ciernych. W efekcie jednostka napędowa pracuje w warunkach zaprojektowanym przez inżynierów i funkcjonuje dłużej. Ponadto wiele firm transportowych dodatkowo premiuje kierowców jeżdżących w optymalny sposób, co przekłada się na realne oszczędności na paliwie lub serwisie.
Po trzecie - odpowiednie produkty
Długowieczność silników i układów przeniesienia napędu domyka właściwy dobór płynów eksploatacyjnych. Petronas Lubricants International i IVECO wspólnie opracowały linię produktów dla pojazdów IVECO: Tutela IVECO - wyspecjalizowane płyny do mostów napędowych, automatycznych i manualnych skrzyń biegów oraz płyny hamulcowe - które uzupełniają oleje silnikowe IVECO Urania. Produkty te są dopasowane do wymagań lekkich i ciężkich pojazdów IVECO, oficjalnie zalecane w dokumentacji technicznej i dostępne wyłącznie w autoryzowanej sieci. W praktyce oznacza to stabilny film olejowy przy wysokich obciążeniach, kontrolę tarcia i temperatury, mniejsze utlenianie oraz bezpieczne wydłużanie interwałów obsługowych.
- Trwałość silnika ciężarowego to wynik synergii inżynierii i eksploatacji. Naszą rolą jest dostarczać płyny - od IVECO Urania po Tutela IVECO - które utrzymują odpowiednią ochronę w realnych warunkach: wysokich ciśnień wtrysku, długotrwałych obciążeń łożyskowych i wymagającej termiki. To one pozwalają flotom wykorzystać potencjał konstrukcji i planować serwis z odpowiednim wyprzedzeniem - mówi Adam Bober, Market Manager Petronas Lubricants International w Polsce.
Pół wieku wspólnej historii
Partnerstwo IVECO i Petronas sięga lat 70., kiedy obie marki kształtowały standardy niezawodności w transporcie ciężkim. Na przestrzeni dekad współpraca obejmowała wspólne prace badawczo-rozwojowe nad jednostkami napędowymi i płynami eksploatacyjnymi, testy drogowe w realnych warunkach flotowych oraz wdrażanie innowacji podnoszących trwałość i efektywność całkowitą użytkowania (TCO).
Dzisiejsza linia Tutela IVECO, uzupełniająca oleje IVECO Urania, to dojrzały efekt tego partnerstwa - precyzyjnie dopasowane produkty, rekomendowane w dokumentacji producenta, które przekładają się na dłuższą żywotność układu napędowego i przewidywalność kosztów w całym cyklu życia pojazdu.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

0 komentarzy dodaj komentarz