strona główna Artykuły sponsorowane Gaz potrzebuje silniejszej iskry
2011-07-27, ostatnia aktualizacja 2011-07-27 14:22

Gaz potrzebuje silniejszej iskry

Gaz potrzebuje silniejszej iskry

GG Profits

Gaz potrzebuje silniejszej iskry

W silnikach z instalacjami LPG napięcie w układzie zapłonowym jest zwykle wyższe. Oznacza to konieczność użycia przewodów o lepszej jakości lub ich wersji specjalnych do tego rodzaju napędu.

Wokół przewodów zapłonowych o rdzeniu ferromagnetycznym krążą różne opinie, które niestety niewiele mają wspólnego z prawdą. Nie ma wątpliwości, że samochody zasilane gazem są bardziej narażone na wszelkie usterki układów zapłonowych. Niezawodny zapłon zależy zaś w dużej mierze od stanu i jakości przewodów wysokiego napięcia. Dlatego tak ważny staje się właściwy dobór tych elementów.

Dobre kable powinny charakteryzować się małym oporem elektrycznym, by przekazywać energię do świec bez nadmiernych strat, dzięki czemu iskra staje się silniejsza. Ma to szczególne znaczenie przy zasilaniu LPG, gdyż mieszanka gazowo-powietrzna odznacza się większą opornością elektryczną niż benzynowo-powietrzna, więc do wywołania przeskoku iskry między elektrodami świecy zapłonowej potrzebne jest wyższe napięcie.

Za konsekwencję montażu instalacji LPG w samochodzie uznać trzeba:

  • konieczność zapewnienia odpowiedniego napięcia na świecy zapłonowej,
  • wzrost temperatury spalania mieszanki,
  • gwałtowniejszy przebieg spalania,
  • nieznaczny wzrost średniej temperatury silnika,
  • zmianę składu gazów wylotowych.

Zasilanie LPG przyczynia się również do szybszego zużywania się niektórych elementów układu zapłonowego. Przede wszystkim dotyczy to świec, które z powodu wcześniej pojawiających się symptomów zużycia należy częściej wymieniać na nowe. Kolejną przyczyną nieprawidłowej, a zwłaszcza nierównomiernej, pracy silnika mogą się okazać przewody wysokiego napięcia.

Dalsze użytkowanie starych, zużytych kabli, bądź zastosowanie ich rodzaju nieodpowiedniego do pojazdów zasilanych gazem sprawia, iż napięcie na świecach nie osiąga wymaganej wartości. Usterki takie polegają zwykle na tzw. przebiciu izolacji lub jej nadwerężeniu, a ich skutkiem jest tzw. ucieczka prądu, czyli jego przepływ omijający elektrody świecy. W przewodach z rdzeniem węglowym mamy dodatkowo naturalny proces jego „wypalania”, co powoduje wzrost oporności, a tym samym spadek napięcia i energii iskry zapłonowej.

Dlatego coraz więcej samochodowych serwisów docenia zalety przewodów z rdzeniem ferromagnetycznym, które w przeciwieństwie do tych z rdzeniem węglowym lub miedzianym, sprawdzają się idealnie w pojazdach z instalacją gazową, zapewniają bowiem niezawodny zapłon i odznaczają się znacznie większą trwałością eksploatacyjną.



Sentech
Przewody i cewki zapłonowe


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2