strona główna Wydarzenia System ESP obowiązkowy w nowych samochodach osobowych
2011-12-02, ostatnia aktualizacja 2011-12-02 09:27

System ESP obowiązkowy w nowych samochodach osobowych

System ESP obowiązkowy w nowych samochodach osobowych

System ESP obowiązkowy w nowych samochodach osobowych

Od 1 listopada bieżącego roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują  nowe przepisy związane z układami stabilizacji toru jazdy (ESP, Electronic Stability Program). Wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe, które otrzymały świadectwo homologacji po 1 listopada i są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru jazdy ESP. Przepisy zaostrzą się jeszcze bardziej po 31 października 2014 roku: od tego momentu układy ESP będą musiały znaleźć się we wszystkich nowych pojazdach w UE.

Regulacje takie mają poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego – mówią przedstawiciele  Komisji Europejskiej. Układ ESP jest w stanie zapobiec nawet 4/5 wypadków związanych z poślizgiem. Taki system jest drugim co do ważności elementem układu bezpieczeństwa w pojeździe; wyprzedzają go tylko pasy bezpieczeństwa.

Pierwszy produkowany seryjnie układ ESP był dziełem Boscha. Firma rozpoczęła dostarczać go na masową skalę w 1995 roku i od tego czasu wyprodukowała ponad 50 milionów egzemplarzy urządzenia. W 2010 roku już 41 procent wszystkich wyprodukowanych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie całkowitej do 6 ton było wyposażonych w elektroniczny układ zapobiegający poślizgom. W Europie samochody osobowe i użytkowe z modułem ESP stanowią 63 procent całej floty pojazdów. W skali świata układy ESP trafią do połowy nowych samochodów już w 2013 roku.

ESP

Wytwarzany przez Boscha elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy wykorzystuje inteligentne czujniki i 25 razy na sekundę sprawdza, czy skręt kierownicy odpowiada rzeczywistemu torowi poruszania się pojazdu. Gdy system stwierdzi, że wartości zadane różnią się od rzeczywistych, a pojazdowi grozi utrata stabilności, do akcji wkraczają elementy wykonawcze ESP. Najpierw w celu przywrócenia stabilności pojazdu zostaje obniżony moment obrotowy. Jeśli to nie wystarczy, wyhamowywane są poszczególne koła. Układ ESP realizuje funkcje takie jak systemy ABS (zapobiegające blokowaniu się kół podczas hamowania) i ASR (zapobiegające obracaniu się kół napędowych w miejscu podczas ruszania).

Bosch stale ulepsza swoje układy ESP. Celem inżynierów jest zwiększenie wydajności systemów i obniżenie kosztów ich produkcji. W efekcie układy stabilizacji toru jazdy staną się osiągalne dla każdego. Systemy ESP dają też szansę na upowszechnienie układów wspomagania jazdy  stosujących urządzenia takie jak kamery lub radary.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2