strona główna Wydarzenia Bosch: 75 milionów systemów ESP
2012-04-07, ostatnia aktualizacja 2012-04-07 08:36

Bosch: 75 milionów systemów ESP

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Pierwszy seryjnie produkowany system stabilizacji toru jazdy (ESP) był dziełem firmy Bosch. Układ zaprezentowano w 1995 roku, a analitycy przewidują, że w roku 2012 prawie połowa nowych samochodów osobowych będzie wyposażona w systemy ESP. Sam Bosch zdążył wyprodukować już 75 milionów układów tego typu. Od roku 2010 przedsiębiorstwo wytwarza więcej układów ESP niż ABS.

Elektroniczne systemy ESP przydają się zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów – pozwalają bowiem zachować stabilność toru jazdy. Ocenia się, że układy stabilizacji mogą zapobiec nawet 80% wypadków związanych z poślizgiem samochodu.

Właśnie ze względów bezpieczeństwa coraz więcej krajów nakazuje obowiązkowy montaż systemów ESP. W Unii Europejskiej dotyczy to już wszystkich pojazdów, które uzyskały homologację od października 2011 roku. Natomiast od listopada 2014 system ESP będzie montowany seryjnie we wszystkich nowych samochodach powstających na Starym Kontynencie. Obecnie w Europie 72 procent nowych aut osobowych i pojazdów użytkowych o mniejszym tonażu dysponuje systemem ESP. W skali świata odsetek ten wynosi 48 procent.

Bosch ESP

Seryjne montowanie układów ESP jest przymusowe we wszystkich sprzedawanych w USA pojazdach o masie do 4,5 tony. Lada moment taki sam wymóg postawią ustawodawcy w Australii, Japonii, Korei i Rosji. W Chinach już niemal co piąty nowy samochód osobowy jest seryjnie wyposażony w system ESP.

Od momentu debiutu układów stabilizacji toru jazdy firma Bosch nieustannie je doskonaliła. Pierwsze wersje systemów ESP miały masę 4,3 kilograma; najnowsza, dziewiąta generacja waży tylko 1,6 kilograma i jest bardziej kompaktowa niż jej przodkowie. Nowe systemy pozwalają także zaoferować funkcje takie jak automatyczne utrzymywanie bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego z przodu, parkowania samochodu oraz ostrzegania kierowcy w sytuacjach krytycznych. Rozbudowane systemy potrafią hamować automatycznie (bez udziału kierowcy) – a za wykonanie tego manewru odpowiada właśnie moduł ESP.



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane