strona główna Lakiernictwo System lakierów Standohyd
2009-12-07, ostatnia aktualizacja 2009-12-07 22:47

System lakierów Standohyd

Warsztat dysponujący nowoczesną kabiną i sprzętem lakierniczym nie ma większych problemów z wdrożeniem technologii wodorozcieńczalnych

Fot. Standox

Warsztat dysponujący nowoczesną kabiną i sprzętem lakierniczym nie ma większych problemów z wdrożeniem technologii wodorozcieńczalnych

Obowiązująca od 2007 roku ekologiczna dyrektywa Unii Europejskiej oznacza w praktyce konieczność stosowania przez warsztaty lakiernicze technologii wodorozcieńczalnych.

Nowa regulacja prawna jest bezdyskusyjnie korzystna dla środowiska naturalnego, a tym samym – dla wszystkich żyjących w nim ludzi. Czy jednak koszty tego rozwiązania nie obciążają usługowych lakierni samochodowych i ich klientów? Na pewno określone wydatki wiążą się z dostosowaniem wyposażenia warsztatów lakierniczych do zmienionych wymogów technologicznych. Nowoczesne placówki mają jednak ten etap przygotowań już dawno za sobą. Poza tym poniesione nakłady zwracają się w stosunkowo krótkim czasie dzięki temu, że systemy wodorozcieńczalne mogą być od tradycyjnych tańsze. Dowodzi tego system Standohyd opracowany przez firmę Standox.

Ogólne wymogi techniczne związane z jego użytkowaniem są raczej standardowe: temperatura aplikacji 18-22°C, temperatura magazynowania 5-35°C. Stosowane już od dość dawna warsztatowe mieszalniki Standomix nadają się do wszystkich systemów lakierniczych Standoxa, a więc również do lakierów Standohyd. Sprawą oczywistą jest konieczność zabezpieczenia tych wodorozcieńczalnych produktów przed mrozem oraz korzystania z odpornych na korozję pistoletów i wodoodpornych materiałów pomocniczych. Aplikacja materiałów Standohyd może odbywać się w każdej standardowej kabinie lakierniczej. Szybkość ich schnięcia zależy od intensywności przepływu powietrza. Proces ten można dodatkowo przyspieszać specjalistycznymi urządzeniami do suszenia lub systemami nadmuchu, a w przypadku większych powierzchni – przez pozostawienie polakierowanego samochodu na kilka minut w temperaturze 60-65°C.

Sam sposób aplikacji jest bardzo podobny do tradycyjnego. Lakiery bazowe, dzięki dużej sile krycia mogą być nanoszone jednym przejściem. Nie ma też problemów z techniką cieniowania. Pierwszy etap pracy to pokrycie malowanej powierzchni lakierową mgiełką dla zapewnienia dobrej przyczepności warstwy głównej, którą nakłada się niezwłocznie – bez odparowania poprzedniej. Uzyskujemy w ten sposób matową powłokę do wykończenia lakierem bezbarwnym.

Pod względem kolorystycznym system Standohyd bazuje na 64 tzw. mixach, pozwalających uzyskać około 23 000 kolorów jednolitych, metalicznych i perłowych. Jakość uzyskiwanych powłok jest pod każdym względem co najmniej równa uzyskiwanej przy użyciu materiałów tradycyjnych. Lepsza jest niewątpliwie niezawodność aplikacji, jej dokładność kolorystyczna i ogólna wydajność.

Szczególną zaletą systemu są jego walory ekonomiczne, czyli istotne oszczędności materiału i czasu przedstawione w tabeli zamieszczonej poniżej. Łączna oszczędność czasu to w przypadku jednego samochodu 11,5 min. Przez tydzień (przy 40 polakierowanych samochodach) zyskujemy już 7,7 godziny, a miesięcznie – 32,0 godziny.

Przykład naprawy samochodu VW R7X Moon Silver



Katarzyna Wolska
Specjalista ds. marketingu produktowego Standox Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane