strona główna Wydarzenia Dłuższe życie opon w magazynie
2012-06-22, ostatnia aktualizacja 2012-06-22 13:08

Dłuższe życie opon w magazynie

Dłuższe życie opon w magazynie

Fot. Michelin

Dłuższe życie opon w magazynie

Wyniki badań pokazują, że opona nawet 17 razy wolniej starzeje się w magazynie, niż podczas użytkowania. Przyspieszone zużycie następuje głównie w wyniku eksploatacji i jest spowodowane: nagrzewaniem, naprężeniami, odkształceniami podczas jazdy i licznymi uderzeniami.

Okazuje się, że zmiany stanu opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu ze zmianami wynikającymi z eksploatacji. Szczególnie szkodliwe jest zbyt niskie ciśnienie i po zaledwie jednym tygodniu jazdy z niewystarczająco napompowanymi kołami zużycie opony odpowiada rocznemu zużyciu wynikającemu ze składowania. Kluczem do długowieczności opon jest ich przechowywanie w zamkniętym, lecz wentylowanym pomieszczeniu, ochrona przed działaniem promieni słonecznych, substancji chemicznych oraz wysoką temperaturą. Tak magazynowane opony mogą być bezpieczne użytkowanie przez wiele lat po wyprodukowaniu.

Zalecenia dotyczące przechowywania opon są następujące:

  • Przechowywanie krótkookresowe (poniżej miesiąca)

Przez 4 tygodnie opony można przechowywać jedna na drugiej, należy jednak pamiętać, aby wysokość tak ułożonych opon nie przekraczała 1,2 m. Po około 4 tygodniach opony należy odwrócić. Jeśli są one zamontowane na felgach, powinny być napompowane i przechowywane pionowo lub jedna na drugiej do wysokości 4 kół.

  • Przechowywanie długookresowe (powyżej miesiąca)

Przy składowaniu dłuższym niż miesięczne opony powinny być przechowywane pionowo, na półkach znajdujących się co najmniej 10 cm od podłoża. Aby zminimalizować deformacje zalecane jest ich obracanie raz na 30 dni.

Michelin

Michelin

Jeżeli natomiast są zamontowane na kołach, powinny być składowane poziomo, pojedynczo lub w stosie do 4 sztuk, po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia.

Przy wyborze miejsca przechowywania opon należy także sprawdzić, czy nie znajdują się one w pobliżu gorących rur lub urządzeń elektrycznych takich, jak na przykład prostowniki. Podłoże powinno być czyste, bez jakichkolwiek substancji chemicznych. Opony narażone na ich działanie mogą po ponownym montażu ulec nagłemu uszkodzeniu podczas jazdy.

Przechowywane opon w magazynach fabrycznych, według ściśle określonych metod i warunków (właściwa temperatura, wilgotność, oświetlenie) gwarantuje, że nawet kilkuletnie opony zachowują cały potencjał osiągów i są pełnowartościowe.

Michelin


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2