strona główna Mechanika Awaria turbosprężarki VNT
2009-08-12, ostatnia aktualizacja 2009-09-29 22:36

Awaria turbosprężarki VNT

Turbosprężarka VNT

Turbosprężarka VNT

Produkcja turbosprężarek o zmiennych charakterystykach, podjęta w 1991 roku przez firmę Garrett, zapoczątkowała nowy etap w rozwoju konstrukcji samochodowych silników spalinowych, a także w technologii ich napraw.

Symbol VNT jest skrótem od Variable Nozzle Turbine (zmienna dysza turbiny) i oznacza regulację intensywności przepływu spalin za pomocą tzw. kierownicy. Rozwiązanie to wyeliminowało efekt turbodziury, występujący w starszych konstrukcjach wysokoprężnych silników z turbodoładowaniem montowanych w samochodach osobowych, czyli kłopotliwe w praktyce opóźnienie reakcji turbiny (a przez to i sprężarki powodującej potrzebny wzrost ciśnienia w układzie dolotowym) na energiczne operowanie przez kierowcę pedałem przyspieszenia. Uzyskane w ten sposób zwiększenie wydajności doładowania w zakresie niższych prędkości obrotowych wału korbowego przyczyniło się ponadto do znacznej poprawy osiągów jednostek napędowych i spełniania przez nie coraz ostrzejszych norm toksyczności spalin.

Zmienną charakterystykę wydajności turbiny uzyskuje się dzięki regulacji ustawienia łopatek koła nieruchomego zwanego kierownicą

Sukces techniczny firmy Garrett, należącej do koncernu Honeywell i zaliczanej do największych światowych producentów turbosprężarek, okazał się równocześnie sukcesem handlowym. W ciągu ostatnich 15 lat na świecie zamontowano ponad 20 milionów turbosprężarek w samochodach osobowych, z tego większą część w Europie, gdzie na silniki Diesla przypada obecnie blisko 50% produkcji. Koncern Honeywell wprowadził już trzecią generację turbosprężarek VNT dostarczanych producentom silników wysokoprężnych, a także z zapłonem iskrowym, gdzie stosowane są one ostatnio coraz częściej. Produkty Garrett VNT można rozpoznać po literze "V" w oznaczeniu na tabliczce znamionowej, np. GT1544V.

Problem dotyczy napraw

Turbosprężarki Garrett VNT są urządzeniami o bardzo skomplikowanej i precyzyjnej budowie, wykorzystującej najnowocześniejsze materiały i techniki ich obróbki. Wyglądem przypominają na pozór konstrukcje tradycyjne, lecz znacznie się różnią od nich rozwiązaniami technologicznymi (chronionymi przez patenty) i materiałowymi. Poza tym urządzenia te spełniają wymagania konstruktorów silników jedynie wtedy, gdy zastosuje się odpowiednie ich ustawienia i regulacje, co wymaga z kolei specjalistycznej wiedzy i unikalnego oprzyrządowania. Chodzi tu głównie o ustawienie minimalnych i maksymalnych wartości przepływu spalin napędzających wirnik turbiny. Obecnie jedynie producenci turbosprężarek dysponują warunkami technicznymi pozwalającymi drogą zabiegów regulacyjnych zapewnić silnikowi odpowiednie wartości ciśnienia doładowania na podstawie precyzyjnych pomiarów przepływu gazów.

Dlatego turbosprężarki Garrett VNT nie mogą być naprawiane poza macierzystą wytwórnią. Jest to decyzja koncernu Honeywell, przekazana wszystkim serwisom i dystrybutorom tych produktów. Jej konsekwencją jest wstrzymanie dystrybucji zestawów naprawczych, części zamiennych i danych technicznych do tego typu turbosprężarek.

Z danych statystycznych pochodzących z licznych zakładów naprawiających turbosprężarki VNT wynikało bowiem, że ich awaryjność po wykonanych naprawach była zdecydowanie większa, niż w przypadku regenerowanych turbosprężarek o tradycyjnej konstrukcji. Wynika to z wprowadzanych w warsztatach naprawczych zmian parametrów regulacyjnych, a w ich następstwie - nieprawidłowej synchronizacji naprawionego podzespołu z silnikiem.

Rys.:Zmienną charakterystykę wydajności turbiny uzyskuje się dzięki regulacji ustawienia łopatek koła nieruchomego zwanego kierownicą
Usytuowanie kierownicy w turbosprężarce VNT
Rys.: Usytuowanie kierownicy w turbosprężarce VNT
Widok podzespołu od strony turbiny; w górnej części widoczny siłownik zmieniający pozycję łopatek
Rys.: Widok podzespołu od strony turbiny; w górnej części widoczny siłownik zmieniający pozycję łopatek

Czym grozi lekceważenie wprowadzonych ograniczeń?

Każda próba regeneracji przy użyciu nieoryginalnych części i/lub niewłaściwe ustawienie zaworu może po zamontowaniu tak "naprawionej" turbosprężarki w pojeździe spowodować:

  • konflikt tego podzespołu z elektronicznym układem zarządzającym pracą silnika;
  • zbyt niskie ciśnienie doładowania przy małych prędkościach obrotowych silnika, czyli znaczne pogorszenie jego osiągów oraz wzrost emisji i toksyczności spalin;
  • powstanie zbyt bogatej mieszanki i związany z tym znaczny wzrost temperatury spalania, co może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i samego silnika;
  • zbyt wysokie ciśnienie doładowania, będące efektem przekroczenia dopuszczalnych obrotów turbiny i związane z tym ryzyko mechanicznego uszkodzenia (pęknięcia) jej wirnika, wirnika sprężarki lub głównych części silnika;
  • szybki (w skrajnych przypadkach gwałtowny) wzrost ciśnienia doładowania, mogący uszkodzić układ korbowo-tłokowy lub rozrząd silnika;
  • głośną pracę turbosprężarki, towarzyszącą zazwyczaj jej przyspieszonemu zużyciu;
  • znacznie zwiększoną toksyczność spalin, eliminującą pojazd z eksploatacji przy najbliższym przeglądzie technicznym.

Optymalne rozwiązanie

Z przedstawionych tu powodów koncern Honeywell postanowił dostarczać na rynek części zamiennych wyłącznie nowe, kompletne i prawidłowo wyregulowane turbosprężarki Garrett VNT. Producent zapewnia dostępność popularnych referencji u wszystkich autoryzowanych dystrybutorów na świecie. W Polsce jedynym autoryzowanym przedstawicielem firmy Garrett jest Moto-Remo Burzyńscy spółka jawna. Zdarzają się jednak przypadki zakładów oferujących samowolne naprawy i regeneracje turbosprężarek VNT. Działalność taka może na nie sprowadzić nieprzyjemne i kosztowne konsekwencje cywilno-prawne, a na ich ewentualnych klientów - łatwe do przewidzenia kłopoty praktyczne.



Piotr Bigaj
Firma Moto-Remo Burzyńscy spółka jawna

  • 2010-12-29 12:28

    VNT

    Reiven

    Bardzo ciekawy chwyt marketingowy szkoda że mocno mija się z prawdą. Konstrukcja turbo VNT nie specjalnie odbiega od konstrukcji bez kierownic a same kierownice też jakimś cudownym wynalazkiem nie są poza tym poskładać je można tylko w jednej pozycji więc co tam regulować? BAJKI od co!!!! Co do zaworu to reguluje się go za pomocą pompki podciśnieniowej z manometrem i klucza, wystarczy znać wartość podciśnienia przy którym ramie ma się oprzeć o zderzak. Piszecie Panowie bzdury wymyślone przez Garretta na poczet łatwego zarabiania pieniędzy!!!! Sprężarki VNT regeneruje się tak jak każde inne!!! Co do konsekwencji prawnych to niech mnie pozwą za to że wyjąłem swoją własną sprężarkę ze swojego własnego silnika w swoim własnym samochodzie i że ją sobie rozebrałem wymieniłem części wyczyściłem i złożyłem. Ciekawe jest również to że przy dynamicznym logowaniu sprężarka zachowuje się dokładnie tak jak wymaga tego MAPA sterownika czego nie można było o niej powiedzieć przed regeneracją? Więc jak to jest Panowie? Jestem jakimś cudotwórcą?

    skomentuj

  • 2011-10-24 14:19

    VNT

    Krzysiek

    Oprócz regulacji na sztandze, jest jeszcze regulowany ogranicznik zakresu roboczego, a poza tym jest wiele firm, które np. nie sprawdzają jaka jest maksymalna wartość podciśnienia dla danego modelu turbiny i ustawiają wszystkie turbiny jednakowo. Nie mało jest partaczy w Polsce a nawet w Niemczech.

    skomentuj

  • 2012-02-26 14:23

    vnt

    po

    bzdury to ty piszesz vnt 15 mozna złozyc inaczej nic w jedej pozycji naprawiaczy ofermo

    skomentuj

  • 2019-07-06 23:02

    oj tam ojtam

    rentier

    1, JESTES NIEUK... 2 CO TAM REGULOWAĆ? A DŁUGOŚĆ POPYCHACZA ZAWORU PODCIŚNIENIA? NA MANOMETR PO REGENERACJI/LUB CZYSZCZENIU? 3 zadałes sobie wiele trudu ...może więc poczytasz jeszcze?

    skomentuj

  • 2011-01-21 18:13

    VNT

    himler

    witam, zgodzę się z kolegą że są to bajki, w moim aucie też jest turbo VNT rozebrałem wymieniłem zestaw wygląda dosłownie jak nowa, piszecie że się nie naprawia a przecież naprawiacie mimo zakazu przez producenta. A ile dostanę za naprawę swojej turbosprężarki rok, dwa trzy. śmiech!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    skomentuj

  • 2011-03-14 22:48

    vnt

    zen

    Bez problemy czesci dostarcza firma mellet, sprezarki VNT regeneruje sie bezproblemowo jak kazde inne.problemem mogą byc rzeczywiscie czesci chinskie marnej jakosci, które sa zle wykonane i przy wymianie obudowy sa problemy

    skomentuj

  • 2011-12-25 18:19

    VNT Garrett

    Łukasz

    Oddałem auto do naprawy Firmie Moto Reno R.i P. Wróblewscy stwierdzili wyciek z turbo i zgodziłem się na naprawę. Partacze - po niby naprawie turbiny wyglądała z zewnątrz jak naprawdę po naprawie zaś po przejechaniu 2 tyś km wyszło wszystko. Po nagrzaniu się oleju silnika turbina pracuje głośno i auto traci bardzo na mocy. Na zimnym turbina pracuje cicho zaś osiągi są nadal nie takie jak powinny być. Do tego z turbiny leje się olej od strony dolotu powietrza oraz intercooler jest pełen oleju nie wspomnę już o uświnionym od spodu z tego powodu całego silnika i podwozia auta. Pobrali ode mnie 1460zł i nie dali mi pokwitowania. Z zaufania też się go nie domagałem.Teraz wiem że nawet takim nie można ufać. Uważajcie na Moto Reno R.i P. Wróblewscy ul Heroldów 9

    skomentuj

  • 2014-09-26 22:04

    turbo

    tomek

    witam kolego jakądokładnie turbinę ci zamontowali nową czy po regeneracji

    skomentuj

  • 2012-09-14 15:09

    Vnt

    Rafał Wozniak

    Na Prymasa 1000lecia 76b w Warszawie regeneruja turbo z vnt,dual stage,z elektronicznym nastawnikiem i podnosza wydajnosc tych turbin z vnt.Osobiscie naprawiałem dwie i rowniez slyszalem duzo pozytywnych opinni

    skomentuj

  • 2013-04-01 21:11

    Jak wygląda regeneracja turbo - gdzie jest duzi informacji na ten temat

    Marek Pospieszalski

    Jest bardzo ciekawe nowe forum http://www.turboforum.pl bardzo dużo informacji w temacie turbosprężarek samochodowych i nie tylko. Warto tu zaglądnąć jak masz problemy z turbo.

    skomentuj

  • 2014-12-18 15:47

    Regeneracja

    Tomek

    Ja zdecydowałem się niedawno na regenerację turbosprężarki http://turbo-rentgen.pl/ jestem zadowolony z efektu, samochód odpala jak nowy. Nie warto samemu próbować jakiś zmian, kombinować. Lepiej samochód oddać fachowcom, którzy zrobią z nim co trzeba

    skomentuj

  • 2015-02-27 15:02

    naprawa turbosprężarki

    krzysiek kowalski

    turbosprężarka może ulec awarii z wielu powodów. Na własną rękę nie ma co jej naprawiać, trzeb pojechać do wyspecjalizowanej firmy która zajmuje się tylko regeneracją, wymianą turbosprężarek. Wiem że w Warszawie jest firma http://www.ststurbo.pl/ . Do naprawy i regeneracji turbosprężarek używają profesjonalnych urządzeń diagnostycznych i testowych.

    skomentuj

  • 2015-06-26 19:47

    Naprawa VNT

    Marek

    Do niedawna nie dało się regenerować zmiennej geometrii gdyż sprzęt był zastrzeżony. Od jakiegoś czasu można. Firma, która to robi: http://www.turbosprezarki.mielec.pl na renomowanym i kompatybilnym sprzęcie TurboTechnics

    skomentuj

  • 2017-11-16 12:46

    Regeneracja turbo

    Kamil Kolasa

    Jeśli chodzi o regenerację turbiny to trzeba zadbać przede wszystkim o to, by dany warsztat znał się na rzeczy. Ja korzystałem z usług AMSerwis z Trójmiasta i od tamtej pory auto przyspiesza jak należy.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane