strona główna Praktyka warsztatowa Ważne ogniwo układu zapłonowego
2013-01-28, ostatnia aktualizacja 2013-01-28 07:42

Ważne ogniwo układu zapłonowego

Klasyczny przewód zapłonowy z rdzeniem miedzianym

Janmor

Klasyczny przewód zapłonowy z rdzeniem miedzianym

Warunkiem koniecznym poprawnej pracy silnika z zapłonem iskrowym jest energia iskry na tyle duża, by zdolna była wywołać jonizację sprężonej w cylindrze mieszanki paliwowo-powietrznej.

Do wytwarzania i magazynowania tej energii służy jedna lub więcej cewek zapłonowych, a przewody wysokiego napięcia mają przekazywać ten zapas do świecy zapłonowej z minimalnymi stratami. Do zjonizowania mieszanki umożliwiającego przeskok iskry potrzebne jest napięcie od kilkunastu do kilkudziesięciu kilowoltów, więc na takie jego wartości musi być odporna izolacja przewodów. Materiał użyty do jej wykonania powinien też cechować się odpowiednią wytrzymałością mechaniczną i odpornością na takie czynniki, jak wysokie i niskie temperatury, wilgoć, sól oraz produkty ropopochodne.

Najlepiej spełnia te wymagania silikon, lecz jego stosunkowo niewielką wytrzymałość mechaniczną trzeba rekompensować poprzez dodatkowe wzmocnienie izolacji włóknem szklanym. Innym materiałem izolacyjnym stosowanym w przewodach zapłonowych jest EPDM.

Za wielkość strat energii przesyłanej przewodem zapłonowym odpowiada też jego rdzeń, który może być miedziany, węglowy, kevlarowy lub ferrytowy. Wersja miedziana jest znana najdłużej, ale wciąż stosuje się ją dość chętnie z powodu dobrej przewodności miedzi, oznaczającej minimalne straty energii. Przewód miedziany emituje jednak silne fale elektromagnetyczne, zakłócające pracę znajdujących się w pobliżu urządzeń elektronicznych. Zjawisko to daje się redukować za pomocą montowanych szeregowo dodatkowych rezystorów przeciwzakłóceniowych, lecz one z kolei zmniejszają energię iskry.

przewody zapłonowe

Oryginalny komplet przewodów Janmor ProLine oraz przewody zapłonowe Janmor z linii produktów EcoLine, fot. Janmor

Oporność rdzenia węglowego wynosi ok. 15 kiloomów na metr jego długości, więc podobnie jak w przypadku rdzeni kevlarowych, nie zachodzi tu konieczność stosowania dodatkowych oporników. Wadą jest natomiast stopniowe wypalanie cząsteczek węgla w rdzeniu, powodujące  wzrost jego oporności. Stabilnie niską oporność (ok. 5,6 kilooma na metr) mają przewody z rdzeniem ferrytowym, wykonane w technologii wire wound. Polega ona na wprasowaniu mieszanki ferromagnetycznej w rdzeń wykonany z włókna szklanego i kevlaru, a następnie – owinięciu go spiralnym oplotem ze stali nierdzewnej, dodatkowo pokryty powłoką z półprzewodzącego lateksu. Konstrukcja taka powoduje koncentrację fal elektromagnetycznych wewnątrz przewodu oraz bardzo niskie straty energii. Całość pokryta jest warstwą izolacyjną, np. z silikonu wzmocnionego włóknem szklanym. Na końcach przewodu, niezależnie od jego rodzaju, muszą znajdować się odpowiednie terminale przyłączeniowe, wykonane ze sprężystego materiału zapewniającego łatwy montaż oraz trwały kontakt elektryczny.

Firma Janmor od lat specjalizuje się w produkcji przewodów zapłonowych. Obecnie oferuje je w dwu liniach produktowych: ProLine – w wersjach z rdzeniem ferrytowym lub miedzianym, izolowane silikonem wzmocnionym włóknem szklanym oraz EcoLine – z rdzeniem kevlarowym lub miedzianym, w izolacji z EPDM lub silikonu. Montaż przewodów zapłonowych Janmor zapewnia poprawną pracę układu zapłonowego także przy zasilaniu LPG.



Tomasz Chromiński
dyr. handlowy Janmor



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane