strona główna Blacharstwo Blacharskie naprawy nadwozi cz. X - Usuwanie uszkodzeń dachów
2009-11-04, ostatnia aktualizacja 2009-11-04 09:12

Blacharskie naprawy nadwozi cz. X - Usuwanie uszkodzeń dachów

Uszkodzenia wymagające wymiany poszycia i części szkieletu

Blacha, Nadwozie, Spawanie, Lutowanie

Uszkodzenia wymagające wymiany poszycia i części szkieletu

 

Poszycie dachu ulega odkształceniom przy różnych kolizjach drogowych powodujących przemieszczenia górnych belek szkieletu nadwozia. Najpoważniejsze uszkodzenia powstają podczas tzw. dachowania.

Współczesne technologie napraw uszkodzonych dachów różnią się znacznie od tradycyjnych z powodu dużej rozmaitości materiałów używanych do wykonywania tych elementów, a także niedostępnych dla warsztatów fabrycznych technik ich łączenia ze szkieletowymi konstrukcjami nadwozi. Stosowane metody naprawcze zależą więc nie tylko od charakteru i rozmiarów uszkodzenia, lecz przede wszystkim od szczegółowych zaleceń opracowanych przez producenta pojazdu.

Naprawa tego uszkodzenia okazała się stosunkowo prosta, ponieważ żaden z elementów dachu nie został całkowicie zniszczony

Konstrukcje tradycyjne

Samochodowe nadwozia starszych generacji miały płaty dachowe wykonywane ze stalowych blach głębokotłocznych. Łączono je z pozostałymi częściami kadłubów za pomocą zgrzewania punktowego.

Naprawa stosunkowo niewielkich uszkodzeń sprowadza się w tej sytuacji do prostowania wgnieceń i innych odkształceń odpowiednio używanymi rozpieraczami śrubowymi, hydraulicznymi lub pneumatycznymi. Siła wywierana przez rozpieracz na naprawiany element i (drugim jego końcem) na sztywną, nieodkształconą część płyty podłogowej musi być przenoszona za pośrednictwem drewnianych podkładek, rozkładających nacisk na dużej powierzchni i zapobiegających w ten sposób powstawaniu trudnych do usunięcia wgnieceń wtórnych.

Ewentualne prostowanie wygiętych górnych fragmentów otworów okiennych musi być poprzedzone wymontowaniem uszkodzonych szyb. Trzeba przy tym pamiętać, że szyby wklejane pełnią funkcję konstrukcyjną, istotną dla wytrzymałości całego szkieletu nadwozia. Drobne nieregularności kształtu wyprostowanego dachu usuwa się patentowanymi systemami wyciągowymi (np. Carbon®) lub nawet klasycznymi narzędziami blacharskimi, czyli młotkiem, klepadłem i łyżką do wypychania wklęsłości w ściankach blaszanych profili zamkniętych. Do ostatecznego wygładzania powierzchni wzmocnień nadokiennych przeznaczonych do malowania używa się stopów cynowych, ponieważ szpachlówki malarskie nie są odporne na drgania dużych elementów blaszanych.

Rys.: Naprawa tego uszkodzenia okazała się stosunkowo prosta, ponieważ żaden z elementów dachu nie został całkowicie zniszczony
Pneumatyczny rozpieracz i drewniane podkładki pozwalają wyprostować poszycie dachu oraz wy-giętą przednią belkę nadokienną
Rys.: Pneumatyczny rozpieracz i drewniane podkładki pozwalają wyprostować poszycie dachu oraz wy-giętą przednią belkę nadokienną

Jeśli skorupowa wytłoczka dachu uległa podczas kolizji perforacji, rozdarciu lub ostrym załamaniom, konieczna staje się jej całkowita wymiana po wyprostowaniu górnych partii nadwozia. Wymaga to rozłączenia wszystkich zgrzein fabrycznych metodą frezowania ręczną frezarką z frezami czołowymi. Zgrzeiny punktowe łączące nową część z wyprostowanymi profilami szkieletu nie powinny przypadać w miejscach uprzednio zgrzewanych.

Konstrukcje współczesne

Płaty dachowe nowoczesnych nadwozi samonośnych wykonywane są z blach stalowych głębokotłocznych, lecz mają wzmocnienia ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Podczas kolizji drogowych ulegają one nienaprawialnym odkształceniom. Przeważnie następuje też częściowe oderwanie krawędzi wytłoczki od górnych belek szkieletu. Dlatego jedynym dopuszczalnym sposobem naprawy pozostaje wymiana całego uszkodzonego elementu. Wytłoczkę uszkodzoną demontuje się przez wycięcie wzdłuż krawędzi tarczą tnącą. Następnie usuwa się jej odgięte obrzeża, których dolne półki trzeba przeważnie w tym celu jeszcze dodatkowo zwęzić. Płaszczyzny przylgowe szkieletu muszą być po tych zabiegach dokładnie równe i gładkie.

Ponieważ odtworzenie połączeń oryginalnych jest w warunkach warsztatowych niemożliwe, dla każdego modelu tak skonstruowanego nadwozia opracowuje się specjalne technologie naprawcze. Fabrycznie bowiem nie stosuje się już zgrzewania płatu dachowego z konstrukcją nośną, lecz zastępuje je:

  • spawaniem laserowym wzdłuż krawędzi,
  • lutospawaniem laserowym,
  • połączeniami z równoczesnym użyciem klejenia i zgrzewania

Zależnie od zaleceń producenta pojazdu, połączenia fabrycznie spawane lub lutospawane wykonuje się podczas napraw jako klejone. W niektórych modelach samochodów przewidziano przy wymianie dachów ich klejenie wzdłuż krawędzi bocznych i zgrzewanie wzdłuż krawędzi przedniej i tylnej. Ze względu na specyficzne właściwości stali użytych w tych wytłoczkach konieczne jest stosowanie zgrzewarek dostarczających prąd o natężeniu co najmniej 9500 A i kleszczy charakteryzujących się siłą docisku rzędu 380 do 450 daN. Rodzaj kleju też musi być dokładnie zgodny z zaleceniami fabrycznymi. Wytrzymałość spoiny wykonanej klejem kohezyjnym zależy nie tylko od jego składu chemicznego, lecz także od grubości zastosowanej warstwy spoiwa. Dlatego w produktach przeznaczonych do konkretnych napraw występuje domieszka tłuczonego szkła o odpowiedniej granulacji, by zachować odpowiedni dystans pomiędzy sklejanymi powierzchniami.

Takie uszkodzenia dachu o nowoczesnej konstrukcji nie nadają się już do naprawy. Konieczna staje się wymiana poszycia i części szkieletu
Rys.: Takie uszkodzenia dachu o nowoczesnej konstrukcji nie nadają się już do naprawy. Konieczna staje się wymiana poszycia i części szkieletu
Po wycięciu wytłoczki poszycia usunąć trzeba jej boczne ranty połączone z górnymi poziomymi belkami szkieletu
Rys.: Po wycięciu wytłoczki poszycia usunąć trzeba jej boczne ranty połączone z górnymi poziomymi belkami szkieletu

Cdn.

ZOBACZ TAKŻE:



Toni Seidel
Prezes CTS sp. z o.o.

Tagi

  • 2010-03-29 03:24

    masakra

    edek z

    o masakra i takie coś potem jeździ po drogach

    skomentuj

  • 2010-10-16 21:11

    fajne porady

    Michał Pawłowski

    jestem blacharzem samochodowym i wasze porady są bardzo pomocne

    skomentuj

  • 2012-05-13 14:27

    serwis powypadkowy

    Nowakowski

    Też nie wierzyłem, że takie szkody da się naprawić do czasu aż sam nie doświadczyłem tego na własnej skórze. Dwa lata temu zaliczyłem dachowanie, auto masakrycznie zniszczone i myślałem, że tylko na złom, ale kumpel polecił mi pewnych specjalistów od takich napraw z serwisu Naprawy-Nadwozi i im się faktycznie udało wozik odratować. Nie wiem jak, ale muszą mieć sporą wiedzę i umiejętności skoro sobie z tym poradzili. Co potrafią można sprawdzić na stronie http://naprawy-nadwozi.pl

    skomentuj

  • 2012-08-03 16:38

    Serwis-Lakierniczy

    antoszek

    Jeżeli trafi się na profesjonalny warsztat blacharsko-lakierniczy, to praktycznie można mówić jak o wygranej w totka. Wiadomo, ze dobry, nowoczesny sprzęt może zdziałać cuda i nawet auto ze sporek kraksy da się poskładać do kupy. W Warszawie udało mi się trafić na taki właśnie zakład na Targówku - jakby ktoś szukał to mówię o firmie Serwis-Lakierniczy.pl

    skomentuj

  • 2018-08-18 13:18

    heh

    inteligentny

    wypad z tą reklamą bambusie

    skomentuj

  • 2013-06-15 12:05

    Autoreklama

    Tomasz

    Widzę że wiecej tu autoreklamy warsztatów niż komentarzy .....

    skomentuj

  • 2015-07-07 22:48

    łaćzenie dachu z błotnikiem

    WALDINO

    Witam, Spotkałem się w kilkunastu samochodach typu coupe np. z lat 90, że błotnik przechodzi gładko w dach i tworzy jednolitą całość jak np. Toyota Supra mkIV czy Celica itp. Jak oni to robili, że nie ma szwów ani zakładek czy listew maskujących ??? spawane było i szlifowali ręcznie w każdym na linii produkcyjnej???

    skomentuj



 

Wasi dostawcy

Polecane