strona główna Mechanika Filtry na rynek samochodowych części zamiennych
2010-01-07, ostatnia aktualizacja 2010-02-15 00:04

Filtry na rynek samochodowych części zamiennych

Laboratoryjne badania adsorbcji filtrów

Fot. MANN+HUMMEL

Laboratoryjne badania adsorbcji filtrów

Przy silnej konkurencji na rynku samochodowych części zamiennych o sukcesie ich producenta decydują: stopień pokrycia aktualnego zapotrzebowania rynku samochodowego, dostępność i, co najważniejsze, jakość oferowanych wyrobów.

Uzyskanie wysokiego udziału w ogólnej rynkowej sprzedaży nie jest sprawą prostą w sytuacji, gdy na przykład w 2005 roku w samych Niemczech pojawiło się ponad 200 nowych modeli samochodów, a w roku 2006 – ponad 150. Do tego dodać trzeba, że filtry jako części zamienne powinny być dostępne w rok po wprowadzeniu na rynek modelu samochodu, a niekiedy nawet już po 6 miesiącach. Dla firmy MANN+HUMMEL oznacza to obecnie konieczność oferowania na świecie ponad 4 tysięcy typów filtrów, by uzyskać asortymentowe pokrycie zapotrzebowania w Europie na poziomie 95%, czyli doskonałą rynkową pozycję.

Dla porównania w 1970 roku firma MANN wytwarzała tylko 290 typów filtrów, a katalog MANN-FILTER miał zaledwie 66 stron. Marka Volkswagen była reprezentowana w tym katalogu przez jeden model VW 411, do którego oferowano tam jedynie 2 filtry. W 35 lat później, w roku 2005, sam europejski katalog MANN-FILTER miał już 950 stron i oferował ponad 2 600 produktów, w tym 133 wkłady filtracyjne do łącznie 441 różnych modeli VW. Lista odpowiedników MANN-FILTER dla części oryginalnych i wyrobów konkurencyjnych powiększyła się w tym czasie z 8 do ponad 500 stron.

Tworzenie nowych konstrukcji filtrów przeznaczonych na rynek części zamiennych wymaga stałego kontaktu i współpracy z producentami samochodów. Powstająca dzięki temu baza informacji firmy MANN+HUMMEL obejmuje dzisiaj ponad 100 tysięcy różnych modeli samochodów, w tym wszystkie rynkowe nowości. W przypadku tych ostatnich nie zawsze mamy do czynienia z całkowicie nowymi konstrukcjami. Często są to nowe warianty wcześniejszych modeli, do których nadają się filtry już na rynku dostępne.
Wszystkie filtry marki MANN-FILTER są pod względem jakości identyczne z fabrycznym wyposażeniem pojazdów. Te przeznaczone na rynek części zamiennych odpowiadają dokładnie wymogom producenta samochodu. Uwzględniają też rynkowe realia, zwłaszcza w zakresie optymalnej dostępności i ceny.

Nowe modele filtrów powstają w dziale konstrukcyjno-rozwojowym firmy. Właściwe projektowanie poprzedza dokonanie dokładnych pomiarów przestrzeni montażowej filtra i jego obudowy oraz przepustowości urządzenia klimatyzacyjnego w danym modelu samochodu. Konstruktorzy pojazdów pozostawiają bowiem coraz mniej miejsca na montaż wkładu filtracyjnego, przy jednocześnie rosnących wymogach w zakresie wydajności filtracji. Wszystkie te, często rozbieżne, wymagania trzeba spełnić, korzystając z własnych mediów filtracyjnych i materiałów uszczelniających, co wymaga przygotowania wielu rozwiązań wariantowych, by w końcu wybrać spośród nich kilka najlepszych.

Koncepcja nowego filtra w początkowej fazie ma postać liczb i szkiców, kierowanych następnie do wirtualnej produkcji. Prowadzą ją projektanci za pomocą komputerowych systemów CAD. Powstają wówczas trójwymiarowe modele, nadające się do wszechstronnego testowania. Kontroluje się ich wydajność filtracji i adsorpcji, skuteczność uszczelnień, optymalność wymiarów, wytrzymałość mechaniczną oraz wygodę montażu podczas serwisowania. W miarę potrzeb do testowanych modeli wprowadza się dodatkowe elementy wzmacniające, mocujące lub uszczelniające. Na podstawie wyników wszystkich testów powstaje właściwy prototyp nowego wkładu filtracyjnego, będący podstawą seryjnej produkcji. Większość jej etapów przebiega na liniach automatycznych, co umożliwia zachowanie powtarzalnej jakości wszystkich produktów z danej serii i zapewnienie im konkurencyjnej ceny.



Beata Religa
Prezes Zarzadu MANN+HUMMEL Sp. z o.o.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane