strona główna Biznes Ostrożny optymizm
2013-06-14, ostatnia aktualizacja 2013-06-14 07:10

Działalność i wyniki Grupy Bosch w latach 2012-2013

Ostrożny optymizm

Fot. Bosch, archiwum

Fot. Bosch, archiwum

Z bogatej problematyki tegorocznej Konferencji prasowej Grupy Bosch w Polsce 2013 wybraliśmy zagadnienia związane ze światową i krajową branżą motoryzacyjną oraz ich bezpośrednim gospodarczym kontekstem.

Bosch

Krystyna Boczkowska

Prezes Robert Bosch sp. z o.o.

Reprezentantka Grupy Bosch w Polsce

Wyniki, strategia, prognozy

(skrót referatu)

Firma założona w Stuttgarcie przez Roberta Boscha w roku 1886 jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" jest dziś międzynarodowym koncernem reprezentowanym przez ponad 360 spółek zależnych i regionalnych w 50 krajach, a z uwzględnieniem sieci dystrybutorów – w 150 krajach. W trzech działach przedsiębiorstwa na całym świecie jest zatrudnionych prawie 306 000 pracowników.

Osłabienie gospodarki światowej spowodowało w roku 2012 wyhamowanie sprzedaży koncernu. Obroty w całym roku wzrosły o 1,9% do poziomu 52,5 miliarda euro i były niższe od oczekiwanych. Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł 2,5%. Liczba pracowników Grupy Bosch na całym świecie wzrosła nieznacznie o 3 400 osób. Jednak mimo niekorzystnej koniunktury gospodarczej Bosch nie tylko osiągnął wzrost, ale też umocnił swoją pozycję rynkową, szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej i w Europie Wschodniej. Globalne wydatki inwestycyjne wyniosły 3,2 miliarda euro, lecz ich pierwotne plany były jeszcze bardziej ambitne.

Bosch

Grupa Bosch do końca ubiegłego roku składała się z trzech działów: Techniki Motoryzacyjnej, Techniki Przemysłowej oraz Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków (obecny podział to: Technika Motoryzacyjna, Technika Przemysłowa, Dobra Użytkowe oraz Energetyka i Techniczne Wyposażenie Budynków). W pierwszym z nich obroty wzrosły o 2,1%, lecz był to wzrost nierównomierny, np. w sprzedaży układów bezpośredniego wtrysku benzyny wyniósł on aż 50%, mniej korzystnie kształtowała się sytuacja w zakresie komponentów i układów do pojazdów użytkowych, dywizję Diesel Systems dotknęła wręcz recesja.

Rozwój obrotów koncernu w poszczególnych regionach był zróżnicowany. W Europie, gdzie Grupa Bosch osiąga ponad połowę przychodów, wzrost był niezadowalający. Również w Ameryce Południowej musieliśmy pogodzić się ze znaczącymi spadkami obrotów, spowodowanymi poważnym osłabieniem koniunktury. Udało nam się znacznie podwyższyć obroty w Ameryce Północnej, gdzie nastąpił wzrost produkcji samochodów. W regionie Azji i Pacyfiku osiągnęliśmy ogółem wzrost obrotów o 5,6% i jest to wynik znacznie niższy niż w latach poprzednich. Wprawdzie w krajach Azji Południowo-Wschodniej udało się osiągnąć dwucyfrowe wskaźniki wzrostu, jednak poziom wzrostu w Chinach oraz Indiach kształtował się poniżej oczekiwań.

Bosch

Źródłem sukcesu Grupy Bosch są innowacyjne produkty. Zapewniają one firmie silną pozycję rynkową w trzech kluczowych obszarach: ochrony środowiska, efektywności energetycznej i bezpieczeństwa. Bosch intensywnie rozwija także nowe obszary działalności związane z elektromobilnością oraz technologiami sieciowymi, między innymi w zakresie Internetu przedmiotów i usług.

Utrzymanie pozycji innowacyjnej firmy jest możliwe dzięki nakładom na badania i rozwój. W 2012 roku wyniosły one 4,8 mld euro, czyli 9,1% globalnego obrotu. Bosch zgłosił w ubiegłym roku prawie 4 800 wniosków patentowych, czyli średnio 19 w każdym dniu roboczym. Na całym świecie w działach R&D Bosch zatrudnia prawie 43 000 pracowników w 86 ośrodkach. W Renningen pod Stuttgartem trwa budowa centrum badawczo-rozwojowego Boscha, gdzie na terenie około 100 hektarów powstanie 14 budynków o powierzchni użytkowej niemal 110 000 metrów kwadratowych. Koszt budowy tego kampusu wyniesie około 300 mln euro.

W bieżącym roku klimat gospodarki światowej nieco się ocieplił, niemniej jednak spodziewamy się tylko lekkiego wzrostu PKB w porównaniu z rokiem ubiegłym, do poziomu 2,7%. Wprawdzie w wyniku stabilizacji zadłużenia w Europie zaufanie przedsiębiorstw do gospodarki europejskiej wzrosło, jednak sama gospodarka unijna będzie w tym roku nadal w stanie stagnacji, a wzrost prawdopodobnie wyniesie zaledwie 0,3%. Natomiast w Europie Południowej powinniśmy przygotować się na kontynuację recesji. W Stanach Zjednoczonych, pomimo pozytywnych wskaźników ekonomicznych, wzrost będzie ograniczony. Wyraźny zanotują jedynie rynki wschodzące. Produkcja samochodów na świecie zwiększy się w 2013 roku prawdopodobnie tylko o 3%, czyli o 50% mniej niż w roku poprzednim. W Europie nastąpi dalszy spadek produkcji.

Bosch

Konsekwencją opisanej sytuacji jest umiarkowany wzrost obrotów Grupy Bosch w pierwszym kwartale bieżącego roku. Jednak w całym roku firma spodziewa się wzrostu obrotów o ok. 2 do 4%. Priorytetem jest trwała poprawa dochodowości, co pozwoli na utrzymanie niezależności przedsiębiorstwa oraz finansowanie przyszłego wzrostu.

Podstawą strategii Boscha jest działalność w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych. Poza tym firma uwzględnia następujące megatrendy: globalizację przyspieszaną dynamicznym rozwojem rynków w Azji oraz słabą koniunkturą w Europie; potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed wypadkami przy coraz większym zagęszczeniu ruchu drogowego; nowe koncepcje mobilności i napędów oraz integrację przedmiotów, usług i ludzi za pośrednictwem Internetu.

Mimo potrzeby permanentnej adaptacji naszego działania do bieżącej sytuacji, główne kierunki strategii i motyw przewodni Boscha "Technologia bliżej nas" pozostają niezmienne. W coraz większym też stopniu łączymy nasze kompetencje, nawet w tak pozornie odległych od siebie dziedzinach, jak technika motoryzacyjna i wyposażenie budynków. Przez długi czas motorem ewolucji naszych produktów była przede wszystkim elektronika. Teraz gwałtowny rozwój komunikacji bazującej na Internecie dostarcza dodatkowych bodźców do wdrażania technologii przyszłości.

Bosch

Również w naszym kraju osłabienie koniunktury w 2012 roku stało się przyczyną wyhamowania tempa wzrostu Grupy Bosch. Obrót wyniósł 753 mln euro i był o 5,8 % niższy niż w roku poprzednim. Było to spowodowane przede wszystkim zmniejszeniem sprzedaży bezpośredniej do producentów samochodów w Polsce z uwagi na znaczący spadek ich produkcji. Jednak dział części samochodowych osiągnął w ubiegłym roku dwucyfrowy wzrost obrotów.

W 2012 roku nakłady inwestycyjne w spółkach Grupy Bosch w Polsce utrzymały się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego i wyniosły 20 mln euro. Przeznaczono je głównie na inwestycje w infrastrukturę oraz na rozbudowę linii produkcyjnych w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie.

Krajowe zatrudnienie utrzymuje się na stabilnym poziomie: 1 stycznia 2013 roku było to prawie 2 000 pracowników, o 43 osoby więcej niż w roku poprzednim.

Bosch w Polsce realizuje szereg projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, szczególnie edukacyjnych. Wspieramy i promujemy dualny system nauczania, w którym kluczową rolę odgrywają praktyki zawodowe. W fabryce Robert Bosch w Mirkowie wdrożono w 2012 roku program szkolenia zawodowego we współpracy z Lotniczymi Zakładami Naukowymi (LZN) z Wrocławia. Absolwenci programu mogą uzyskać dyplom ukończenia szkoły akceptowany przez pracodawców zarówno w Niemczech, jak i w Polsce. Edukacyjnym programem dla gimnazjalistów jest Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, popularyzująca kierunki techniczne jako dalszą ścieżkę kształcenia. Wzięło w niej udział już ponad 3 000 uczniów.

Grupa Bosch od ponad 20 lat jest ważnym podmiotem na polskim rynku i od lat konsekwentnie umacnia tu swoją pozycję. Również w tym roku, mimo nie najlepszych prognoz gospodarczych, z optymizmem patrzymy w przyszłość i nadal będziemy się rozwijać!

Bosch

Christian Kolzem

Dyrektor fabryki układów hamulcowych

Robert Bosch we Wrocławiu

Nadzieja na przekroczenie planu

(skrót referatu)

Rok 2012 możemy zaliczyć do udanych, ponieważ zwiększyliśmy produkcję układów wspomagania siły hamowania (power booster) o 18%, do 1,3 mln sztuk, nie licząc dostaw dla rynku części zamiennych. Popyt na produkowane przez nas korektory siły hamowania (proportional valve) stale rośnie, wciąż jednak dostrzegamy duże zapotrzebowanie ze strony rynku części samochodowych, na około 80 000 sztuk rocznie.

Poza handlem z zewnętrznymi klientami, fabryka we Wrocławiu zaopatruje również międzynarodową wewnętrzną sieć produkcyjną firmy Bosch, zarówno kompletnymi układami wspomagania siły hamowania, jak i obrobionymi i zmontowanymi podzespołami. W 2012 roku dostarczaliśmy komponenty głównie do fabryk Boscha w Turcji, Hiszpanii, Francji, Indiach i Brazylii.

W 2013 roku zaplanowaliśmy zwiększenie produkcji układów wspomagania siły hamowania o 5% w porównaniu z rokiem 2012, czyli do 1,4 mln sztuk.

W oparciu o aktualne dane rynkowe, mamy nadzieję osiągnąć wynik na poziomie około 1,6 mln sztuk. Nieznaczny spadek wartości sprzedaży do 234 mln PLN jest spowodowany zmianą modelu biznesowego, ale także w tym przypadku jesteśmy ostrożnymi optymistami i mamy nadzieję na przekroczenie założonego planu. Liczba pracowników lekko wzrosła, ponieważ przygotowujemy się do zwiększenia wolumenu produkcji. Ponadto, aby przygotować się do planowanych przyszłych wzrostów, będziemy kontynuować inwestycje w fabryce.

Podstawą naszego obecnego i przyszłego rozwoju jest bardzo silne portfolio klientów. Mamy szczęście ściśle współpracować nad rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo na drogach z takimi producentami, jak BMW, Fiat, Suzuki, Toyota, Peugeot, Citroën, Renault, Nissan i Opel, którzy są naszymi głównymi klientami.

Bosch

W związku z reorganizacją przez Grupę Bosch części biznesu produkującego hamulce fabryka we Wrocławiu została podzielona na dwie jednostki: Robert Bosch i Foundation Brakes Poland. Podział ten był konieczny, by umożliwić sprzedaż części Foundation prywatnej spółce inwestycyjnej KPS z dniem 31.05.2013. Wraz z podziałem zakładu przeniesiono około 500 pracowników.

Jednocześnie pozostała część zakładu została zintegrowana z działem branżowym Bosch Chassis System Control (w skrócie CC), który jest dobrze znany na rynku dzięki układom ABS, ESP, układom wspomagającym i produktom związanym z bezpieczeństwem biernym.

Kamieniami milowymi wzrostu wrocławskiej fabryki były w ubiegłym roku: założenie ośrodka badawczo-rozwojowego oraz powstanie prototypowni.

W roku 2012 rozpoczęliśmy również produkcję trzech nowych produktów. Były to układ wspomagający Iveco S2000 NOAH, zespół mocy Fiat L0 (lepiej znany jako Fiat 500L) oraz jednostka sterująca hamulcami Renault, do której produkujemy pompę hamulcową wysyłaną do fabryk we Francji. Dzięki inicjatywie Lean Production udało nam się podwyższyć produktywność, a także uzyskać lepszą standaryzację oraz transparentność.

Ostatnim ważnym wydarzeniem w ubiegłym roku było podpisanie oficjalnego listu intencyjnego z Politechniką Wrocławską, dotyczącego przyszłej bliskiej współpracy pomiędzy uczelnią a naszym zakładem. Będziemy mogli wykorzystywać laboratoria Politechniki do szybkiego opracowywania prototypów oraz wspierać uczelnię wykładami i programami praktyk studenckich u nas. Zaoferowaliśmy także prowadzenie 10 studenckich prac magisterskich we współpracy z zespołem naszych ekspertów.

Bosch

W bieżącym roku planujemy wprowadzenie aż 14 nowych produktów, na przykład do takich modeli samochodów, jak Volkswagen eUp i Golf Hybrid, BMW i3 i i8 oraz nowy Porsche Spyder. Wiele z tych nowych rozwiązań powstało w wyniku wieloletniej kooperacji z naszymi klientami.

Jednym z ważnych wydarzeń roku 2013 będzie wyprodukowanie jesienią aluminiowego układu wspomagania siły hamowania. Najważniejszymi zaletami tego rozwiązania w porównaniu z układami wykonanymi ze stali, są zmniejszenie wagi o około 20% (z możliwością dalszych oszczędności) i zoptymalizowana ochrona antykorozyjna.

Porównując lata 2012 i 2013, widzimy znaczny wzrost wolumenu produkcji o prawie 60%, do 2,2 miliona sztuk. Przewidujemy, że w latach 2013-2017 osiągniemy wzrost na poziomie +318%, co oznacza bardzo dobre perspektywy dla naszej fabryki we Wrocławiu. Głównymi klientami przyczyniającymi są do tak dużego wzrostu są BMW i Renault-Nissan. W związku z tym do roku 2017 fabryka zainwestuje w szesnaście linii produkcyjnych oraz w centra obróbcze. Stąd też najważniejszym zadaniem jest obecnie przygotowanie łańcucha dostaw.

Przygotowując się do przyszłego wzrostu, koncentrujemy się na czterech strategicznych obszarach: zmian zgodnych z zasadami Lean Production zbliżonymi do systemu produkcyjnego Toyoty; rozbudowy funkcjonującego już działu badawczo-rozwojowego; globalnej funkcji Ośrodka Kompetencyjnego dla produkcji najnowszej generacji podciśnieniowych układów wspomagania siły hamowania; stworzenia w naszym zakładzie całkowicie niezależnej prototypowni. Dzięki tym czterem elementom nasza nowa strategia nie tylko zapewni dalszy rozwój fabryki, ale też umożliwi nam znaczący wkład w dalszy, zrównoważony wzrost całej dywizji Bosch Chassis Systems Control.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2