strona główna Aktualności Wodorowe auta nad Tamizą
2013-08-02, ostatnia aktualizacja 2013-08-02 06:33

Wodorowe auta nad Tamizą

ix35 Fuel Cell

Hyundai

ix35 Fuel Cell

Hyundai ix35 Fuel Cell jest pierwszym na świecie autem o napędzie wodorowym, które trafiło do produkcji. Pięć takich pojazdów będzie uczestniczyć w projekcie London Hydrogen Network Expansion (LHNE), którego celem jest popularyzacja pojazdów o napędzie wodorowym.

Hyundai pomoże inicjatorom projektu w stworzeniu pierwszej w Wielkiej Brytanii wodorowej sieci transportowej obejmującej zasięgiem Londyn i południowo-wschodnią Anglię. Wspierany przez rząd i współtworzony przez rządową agencję Technology Strategy Board projekt LHNE nie tylko zapewni dostępność napędzanych wodorem samochodów, ale także pełną infrastrukturę potrzebną do ich użytkowania – czyli sieć stacji paliwa wodorowego. Samochody zostaną udostępnione publicznym i prywatnym przewoźnikom w stolicy Wielkiej Brytanii. Pięć "londyńskich" egzemplarzy będzie pierwszymi spośród 1000 aut wodorowych, które Hyundai planuje wyprodukować do 2015 roku w koreańskiej fabryce w Ulsan.

Większość z 1000 samochodów trafi do Europy, gdzie dzięki Komisji Europejskiej powstały już inicjatywy związane z technologią wodorową. Jedną z nich jest Wspólna Inicjatywa Technologiczna w Zakresie Ogniw Paliwowych i Wodoru (WIT OPW), promująca wykorzystanie wodoru jako źródła energii o zerowej emisji spalin.

Celem przyświecającym projektantom modelu ix35 Fuel Cell było stworzenie samochodu bezemisyjnego, który byłby równie bezpieczny i dostarczałby tę samą przyjemność oraz zapewniał ten sam komfort z jazdy, co model ix35 napędzany standardowym silnikiem spalinowym. Obydwa modele mają podobne parametry: maksymalną prędkość na poziomie 160 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,5 sekundy i prawie 590 kilometrów zasięgu na jednym baku.

Samochody napędzane wodorem można zatankować w 2–3 minuty. Hyundai już od ponad 15 lat pracował nad pojazdami wodorowymi, ale dopiero możliwość zatankowania tego typu samochodów sprawiła, że firma zdecydowała się na ich regularną produkcję. Przysłużyły się temu takie inicjatywy jak London Hydrogen Partnership, czyli Londyńskie Partnerstwo dla Wodoru i London Hydrogen Network Expansion. Kolejne 3 stacje paliwa wodorowego powstaną w Londynie do 2015 r. Szacuje się, że do tego czasu liczba wodorowych pojazdów w tym mieście wzrośnie dziesięciokrotnie, do przynajmniej 50 sztuk.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2