strona główna Aktualności Rekonstrukcja samochodu CWS T-1
2013-08-02, ostatnia aktualizacja 2013-08-02 07:01

Rekonstrukcja samochodu CWS T-1

Fot. Ludwik Rożniakowski

Fot. Ludwik Rożniakowski

Pierwszym samochodem wyprodukowanym w Polsce był CWS T-1 (1927–1931). Jego konstruktorzy chcieli zbudować duży pojazd dostosowany do polskich warunków drogowych. Produkowano m.in. modele o nadwoziu "torpedo" i limuzyny typu "kareta".

Ludwik Rożniakowski zrekonstruował samochód z popularnym w latach dwudziestych nadwoziem "torpedo". Na stalowej ramie montowano drewniany szkielet, do którego przytwierdzano stalowe poszycie. Odtworzenie linii nadwozia na podstawie zachowanej nikłej dokumentacji (kilka rysunków i fotografii) było poważnym wyzwaniem. Prace blacharskie przebiegały bez problemów; wiele czasu trzeba było natomiast poświęcić na studiowanie zachowanej dokumentacji, aby jak najdokładniej odtworzyć nadwozie samochodu.

Konieczne było także wykonanie różnych elementów pojazdu, w tym:

  • chłodnicy rurkowej typu "plaster miodu";
  • reflektorów o średnicy 10 cali;
  • podstawy i ramy uchylnej przedniej szyby;
  • deski przyrządów;
  • podstawy kufra;
  • tylnej lampy;
  • zbiornika paliwa;
  • zderzaków;
  • klamek z okuciami.

Więcej informacji o przedsięwzięciu zamieszczono na stronie www.cwst1.koon.pl.

Ludwik Rożniakowski CWS T-1

Zabytkowy CWS T-1



Wasi dostawcy

Polecane