strona główna Mechanika Serwisowanie skrzyń automatycznych (cz. II)
2013-11-04, ostatnia aktualizacja 2013-11-04 06:46

Serwisowanie skrzyń automatycznych (cz. II)

BETiS

BETiS

Przy serwisowaniu automatycznej skrzyni biegów przeprowadzanym zarówno opisaną uprzednio metodą statyczną, jak i niżej przedstawioną – dynamiczną, zachodzi niekiedy konieczność równoczesnej wymiany filtra ATF.

W każdym modelu automatycznej przekładni występuje przynajmniej jeden filtr ATF. Może on być zabudowany wewnątrz obudowy skrzyni i jest wówczas niedostępny bez jej demontażu. W takich konstrukcjach wymiana filtra odbywa się wyłącznie podczas remontu całego zespołu. Dotyczy to skrzyń, które nie posiadają misek olejowych, jak na przykład wspomniane modele AW 55-50. Ze względu na niewymienność filtra powinno się jednak bezwzględnie przestrzegać okresów wymiany płynu ATF co 30 000 km. Zalecana jest przy tym metoda dynamiczna, gdyż podczas płukania skrzyni biegów następuje częściowe oczyszczenie filtra ze zgromadzonych w nim zanieczyszczeń.

Zobacz także:

Serwisowanie skrzyń automatycznych (cz. I)

Zawsze najważniejszą czynnością związaną z obsługą skrzyni biegów jest kontrola poziomu płynu ATF, lecz różnią się między sobą w poszczególnych modelach jej procedury, czyli przede wszystkim sposób kontrolowania i temperatura, w której może ono być przeprowadzane. Przestrzeganie tych zaleceń jest bardzo ważne, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury o 10°C zwiększa się o jeden procent objętość płynu ATF w skrzyni. Zatem w 10-litrowej skrzyni 722.6 (Mercedes) wzrost temperatury z 20°C do 90°C spowoduje wzrost poziomu aż o 5 cm.

BETiS

Usuwanie starego płynu ATF na podnośnikowym stanowisku serwisowym z użyciem wanny spustowej i urządzenia Liqui Moly jako pompy napełniającej

Przykładowa procedura kontroli poziomu oleju przekładniowego w samochodzie Opel Insignia ze skrzynią AF40-1 obejmuje następujące czynności:

1. ustawienie pojazdu w poziomie i zabezpieczenie go przed przemieszczaniem się;

2. pozostawienie silnika pracującego na biegu jałowym przy wyłączonych odbiornikach energii (klimatyzacja, światła, wentylatory);

3. wciśnięcie hamulca i kolejne włączanie dźwignią wszystkich biegów (każdy na 5 sekund);

4. pozostawienie dźwigni zmiany biegów w położeniu "P";

5. doprowadzenie temperatury płynu ATF do 70–80°C i skontrolowanie jego poziomu za pomocą odpowiedniej śruby.

Identyczna skrzynia oznaczona symbolem TF-80SC znajduje się w Volvo, lecz w tym przypadku kontrola poziomu powinna odbywać się przy 55–60°C. Dlatego zawsze przy dobieraniu procedury wymiany i kontroli płynu ATF należy kierować się marką i modelem pojazdu oraz rodzajem zastosowanej w nim skrzyni biegów.



  • 2017-05-01 10:11

    Sln

    Sln

    Mam pytanie odnośnie zapisu, że należy przejść przez wszystkie biegi. Czy codzi o zmiane P,N,R,D czy też jeśli istnieje taka możliwość zmianę od 1do6?

    skomentuj

  • 2017-05-01 10:32

    Sln

    Sln

    Mam pytanie odnośnie zapisu, że należy przejść przez wszystkie biegi. Czy codzi o zmiane P,N,R,D czy też jeśli istnieje taka możliwość zmianę od 1do6?

    skomentuj

  • 2017-05-01 10:32

    Sln

    Sln

    Mam pytanie odnośnie zapisu, że należy przejść przez wszystkie biegi. Czy codzi o zmiane P,N,R,D czy też jeśli istnieje taka możliwość zmianę od 1do6?

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2