strona główna Aktualności Jak dbać o akumulator zimą?
2014-01-31, ostatnia aktualizacja 2014-01-31 11:19

Jak dbać o akumulator zimą?

Johnson Controls

Przedstawiamy porady pomagające w bezproblemowym uruchamianiu samochodu przy niskich temperaturach.

Na cztery często zadawane pytania odpowiada dr Eberhard Meissner z firmy Johnson Controls, największego na świecie producenta kwasowo-ołowiowych akumulatorów samochodowych.

Dlaczego trudniej jest uruchomić samochód w zimie?

Eberhard Meissner: Z powodu niskich temperatur akumulatory zimą ładują się wolniej i dostarczają mniej energii. Poza tym silnik, zwłaszcza silnik wysokoprężny, potrzebuje więcej energii do rozruchu w niskich temperaturach.

Ogrzewanie tylnej szyby, podgrzewane fotele i wentylatory zużywają większość energii wytwarzanej przez alternator. W związku z tym do ładowania akumulatora pozostaje mniej mocy, zwłaszcza w przypadku ruchu pojazdów z ciągłymi przerwami (tzw. stop and go).

Jak utrzymać akumulator w dobrym stanie?

Eberhard Meissner: W przypadku akumulatorów bezobsługowych, do których należą produkty marki VARTA, nie ma konieczności dolewania wody. Istnieją również dodatkowe środki zapobiegawcze, które należy podjąć, aby zapewnić sprawność akumulatora. Kierowca powinien:

  • oczyścić obudowę i klemy akumulatora ściereczką antystatyczną. Zapobiegnie to niepożądanym wyładowaniom elektrycznym, które mogą być spowodowane zanieczyszczeniami;
  • skontrolować solidność połączenia elektrycznego sprawdzając klemy i dokręcając je w razie potrzeby.


Jeżeli już zdarzy się awaria, jaki jest prawidłowy sposób uruchamiania samochodu za pomocą kabli rozruchowych?

Eberhard Meissner: Podczas uruchamiania samochodu z innego akumulatora trzy rzeczy są szczególnie ważne:

  • zarówno akumulator w pojeździe sprawnym, jak i ten znajdujący się w samochodzie uruchamianym muszą mieć takie samo napięcie. Należy zatem sprawdzić etykietę. Nie wolno uruchamiać pojazdu wyposażonego w standardową 12-woltową instalację elektryczną za pomocą ciężarówki z instalacją elektryczną o napięciu 24 V (ani odwrotnie);
  • kable rozruchowe należy podłączyć w odpowiedniej kolejności;
  • silnik pojazdu sprawnego musi być włączony przed włączeniem zapłonu w pojeździe uruchamianym, aby nie dopuścić do rozładowania akumulatora ładującego.

Uruchamianie samochodu z innego akumulatora (zapłon musi być wyłączony w obu pojazdach):

  • należy podłączyć czerwony kabel rozruchowy do dodatniego bieguna rozładowanego akumulatora;
  • trzeba podłączyć drugi koniec czerwonego kabla rozruchowego do dodatniego bieguna sprawnego akumulatora;
  • czarny kabel należy najpierw połączyć z ujemnym biegunem akumulatora ładującego;
  • drugi koniec podłącza się do nie pomalowanej powierzchni ramy w komorze silnika pojazdu uruchamianego;
  • uruchamia się silnik sprawnego pojazdu.

rozruch

Jest ważne, aby kable nie biegły w pobliżu wentylatora ani pasa wentylatora. Silnik w samochodzie z rozładowanym akumulatorem uruchamia się dopiero po zapaleniu silnika pojazdu sprawnego.

Po uruchomieniu pojazdu odłącza się kable w kolejności odwrotnej niż zostały podłączone.

Uwaga: należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, które można znaleźć w instrukcji obsługi. Jeśli producent zapewnił w pojeździe specjalny dodatni lub ujemny słupek zaciskowy, trzeba z niego skorzystać.

Jak przygotować samochód na zimę?

Eberhard Meissner: Oprócz corocznych kontroli świateł i opon należy sprawdzać także stan akumulatora. Wiele warsztatów i sklepów z częściami przeprowadza takie kontrole bezpłatnie.

Gdy zajdzie potrzeba wymiany akumulatora, można odwiedzić stronę www.varta-automotive.pl i znaleźć na niej akumulator odpowiadający konkretnemu modelowi samochodu. Pomocy w wyborze udzielają też warsztaty niezależne i autoryzowane oraz personel sklepów z częściami samochodowymi.

  • 2014-02-03 14:16

    Bzdury

    Marek

    Czym grozi rozruch innego silnika gdy alternator pracuje w sprawnym pojeździe? Zastanówcie się.

    skomentuj

  • 2014-02-09 02:19

    aku

    hores

    Równie dobrze można kupić polski, 1,5 tańszy i przynajmniej wiesz, że nikt tego nie przewoził jak worka ziemniaków. I dajesz swoim zarobić chociaż.

    skomentuj

  • 2014-02-10 22:49

    Akumulator

    Marian Kowalski

    Jeżeli kupi się odpowiedni akumulator to nie trzeba się z nim cackać jak z jajkiem. U nas w firmie szef kupuje jenoxy. Jesteśmy z nich zadowoleni nie mamy zastrzeżeń.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane