strona główna Aktualności Castrol dołącza do projektu Bloodhound
2014-02-25, ostatnia aktualizacja 2014-02-25 06:36

Castrol dołącza do projektu Bloodhound

Fot. Castrol

Fot. Castrol

Firma Castrol, producent środków smarnych, została partnerem projektu Bloodhound, którego celem jest zbudowanie pojazdu zdolnego do ustanowienia nowego rekordu prędkości na lądzie. Dzięki pomocy inżynierów Castrola, którzy dobiorą odpowiedni olej i pozostałe płyny, naddźwiękowy Bloodhound ma przekroczyć barierę 1000 mil na godzinę (ponad 1600 km/h).

Castrol angażował się w bicie rekordu prędkości na lądzie aż 21 razy – po raz pierwszy 90 lat temu, w 1924 roku. Sir Malcolm Campbell uzyskał wówczas prędkość 146 mil na godzinę (235 km/h). W czasach współczesnych Castrol ma na koncie 30-letnią współpracę przy biciu rekordów przez pojazdy Thrust. Thrust 2 uzyskał 633 mile na godzinę (1019 km/h), a do dziś niepobity pozostaje wynik Andy Greena w pojeździe Thrust SSC z 1997 roku – 763 mile na godzinę (1228 km/h). Właśnie ten rezultat będzie pierwszym celem bolidu Bloodhound SSC w 2015 roku, w Hakskeen Pan w RPA.

W nowym pojeździe zostanie wykorzystanych wiele najlepszych produktów Castrola, m.in. najwytrzymalszy olej EDGE, używany w sporcie motorowym płyn hamulcowy React SRF i inne środki, po które sięga m.in. agencja kosmiczna NASA.

Światowy rekord prędkości (763 mile na godzinę, czyli 1228 km/h) należy do pojazdu Thrust SSC. Ustanowił go w 1997 roku Andy Green, a pracami zespołu kierował dzisiejszy szef projektu Bloodhound – Richard Noble.

Przedstawiciele projektu Bloodhound szukali na całym świecie najlepszego miejsca do bicia rekordu. Potrzebna była pustynia o idealnie płaskim odcinku o długości co najmniej 12 mil (ok. 19,3 km) i szerokości 2 mil (ok. 3,2 km). Wybór padł na Hakskeen Pan w Republice Południowej Afryki. Przy pełnej prędkości Bloodhound SSC będzie pokonywać milę (1609 metrów) w 3,6 sekundy.

Bloodhound SSC będzie napędzany trzema silnikami odrzutowymi Rolls-Royce EJ200, wspomaganymi zespołem rakiet hybrydowych Nammo. Źródłem napędu pompy utleniacza do paliwa rakietowego będzie 750-konny silnik z samochodu wyścigowego. Łączna moc to 135 000 KM, czyli mniej więcej tyle, co w 180 samochodach Formuły 1.

Castrol

Kliknij, aby powiększyć rysunek

Obecnie prace nad pojazdem Bloodhound SSC trwają w centrum technicznym zespołu w Bristolu. Według planu ma on być gotowy latem 2015 roku; wtedy też odbędą się testowe przejazdy w Wielkiej Brytanii (przy prędkości ok. 320 km/h). Później ekipa przeniesie się do RPA, gdzie zostanie podjęta próba uzyskania 800 mil na godzinę (1287 km/h). Kolejny etap to powrót do Wielkiej Brytanii, analiza danych i – w sezonie 2016 – kolejna próba w RPA. Tym razem celem będzie 1000 mil na godzinę (1609 km/h).

W projekt jest zaangażowanych ponad 250 firm z Wielkiej Brytanii, z czego 180 to niewielkie przedsiębiorstwa. Projekt jest dla nich szansą, by pokazać swoje możliwości.

Ponad 5500 szkół w Wielkiej Brytanii chce korzystać z danych dostarczonych przez zespół projektu Bloodhound w swoim programie nauczania. Także szkoły w RPA (zgłosiło się już ich ponad 200) chcą brać udział w programie edukacyjnym na bazie danych z projektu Bloodhound. Dziś w RPA jest ponad 100 ambasadorów projektu, którzy wykorzystują go, by zainspirować młodych ludzi, którzy studiują matematykę i inne nauki ścisłe.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane