2014-03-03, ostatnia aktualizacja 2014-03-03 06:22

Filtry oleju

Fot. PZL-Sędziszów

Fot. PZL-Sędziszów

Filtry oraz wkłady filtrów oleju mają ogromny wpływ na trwałość i niezawodność funkcjonowania silnika. Należą też do najczęściej wymienianych spośród wszystkich rodzajów filtrów stosowanych w pojazdach.

Działanie filtrów oleju polega na skutecznej ochronie wszystkich obiegowo smarowanych elementów silników w samochodach osobowych, ciężarowych, maszynach rolniczych i roboczych, a także w motocyklach i sprzęcie ogrodowym. Ich głównym celem jest zatrzymywanie wszelkich zanieczyszczeń dostarczanych z powietrzem i paliwem, a także wytworzonych w wyniku ścierania się współpracujących powierzczni oraz procesów chemicznych związanych z pracą silnika.

Materiały filtracyjne

Właściwie zaprojektowane i wykonane filtry oleju powinny sprostać rosnącym wymaganiom związanym z pracą silnika. Dlatego do ich produkcji trzeba używać najlepszych materiałów, gwarantujących trwałość i niezawodność wyrobów. Stosowane w Wytwórni Filtrów PZL-Sędziszów materiały filtracyjne pochodzą od ich czołowych, światowych producentów: Ahlstrom, Hollingsworth & Vose Company, Neenah Gessner. Wszystkie materiały użyte do produkcji są testowane i sprawdzane w laboratoriach kontroli jakości. Najważniejszą część filtra, tzw. przegrodę filtracyjną, wykonuje się z papieru filtracyjnego nowej generacji long life, zawierającego: 80% długich włókien grubych, 10% włókien po chemicznej obróbce zmiękczającej i 10% włókien krótkich. Charakteryzuje się on podwyższoną dokładnością oczyszczania, wydłużonym okresem eksploatacji oraz niskimi oporami przepływu. Jest też odporny na kwasy powstałe w wyniku reakcji chemicznych oraz różnice temperatur.

filtry

Przekrój pełnoprzepływowego filtra oleju

Element z takiego materiału filtracyjnego formowany jest na precyzyjnych, nowoczesnych urządzeniach i liniach wydziałów produkcyjnych. Dokładne ułożenie jego plis nie ogranicza powierzchni filtracyjnej, zapewniając szerokie spektrum filtracji zanieczyszczeń o wielkości 5–30 µm (mikrometrów).

Możliwe usterki produktów

Wśród dostępnych na rynku filtrów właśnie w tych olejowych występuje stosunkowo najwięcej wad produkcyjnych. Bardzo często okazuje się, że filtry te są po prostu nieszczelne, czyli nie spełniają podstawowych wymagań, jakie się przed nimi stawia, gdyż znaczna część oleju (lub wręcz cały) przepływa wówczas nie przez medium filtracyjne, lecz przez omijające je szczeliny. Wybierając konkretny produkt, warto zatem dokładnie przyjrzeć się jakości i formie montażu uszczelki. Niewielka nieszczelność w filtrze oleju może skutkować nawet zatarciem silnika.

filtry

Zawory w filtrze nierozbieralnym i ich elementy

Projektując filtry, Wytwórnia Filtrów PZL-Sędziszów starannie dba o każdy szczegół ich konstrukcji, o obudowę oraz wnętrze filtra. Duże znaczenie przywiązujemy do gwintu, który ma ułatwiać montaż, jak również do rdzenia wzmacniającego. Rdzeń w naszych filtrach jest zbudowany z odpowiednio dobranej i w specjalny sposób skręcanej blachy, która nie deformuje się na skutek różnicy ciśnień panującej wewnątrz obudowy. Bardzo ważne też są odpowiednia ilość i właściwe parametry zaworów zwrotnych oraz zaworu obejściowego.

Budowa i działanie

W ofercie naszej wytwórni znajdują się filtry puszkowe pełnego przepływu, które podlegają wymianie w całości. Element filtrujący w konstrukcjach tego typu zamknięty jest w nierozbieralnej obudowie. W filtrze mogą się również znajdować zawory:

  • przelewowy – umożliwiający dopływ nieoczyszczonego oleju do układu smarowania z pominięciem wkładu filtrującego; zawór ten otwiera się, gdy olej ma gęstość (lepkość) wyraźnie większą niż pożądana i na skutek tego nadmiernie spada jego przepływ przez element filtrujący, co grozi zatarciem silnika;
  • zwrotny (na wlocie do filtra) i/lub przeciwupustowy (na wylocie z filtra) – zawory te zapobiegają wypływowi oleju z filtra i kanałów układu smarowania podczas dłuższego postoju, dzięki czemu przy ponownym uruchomieniu silnika olej szybko dostarczany jest do wszystkich jego smarowanych punktów.

Z kolei wymienne wkłady filtrujące, montowane w stałych obudowach znajdujących się przy silniku, występują w dwóch odmianach:

  • tradycyjnej – czyli uformowanej w gwiazdę taśmy materiału filtracyjnego nałożonego na metalową, perforowaną tuleję i wklejonego między dwa denka metalowe;
  • ekologicznej – bez części metalowych, z denkami i perforowanymi wzmocnieniami wykonanymi z tworzywa sztucznego, dzięki czemu wkład można poddać recyklingowi lub spaleniu w odpowiednich instalacjach.

Skuteczność filtracji

Wszystkie filtry i wkłady pochodzące z WF PZL-Sędziszów spełniają wymagania stawiane oryginalnym częściom zamiennym lub są częściami o porównywalnej jakości. Mogą być stosowane również przez autoryzowane stacje obsługi. Dla wygody klientów wymienne wkłady oleju dostarczane są z uszczelnieniami, których wymianę zalecamy przy każdej wymianie wkładu w celu zabezpieczenia szczelności pomiędzy elementami obudowy. Jakość i niezawodność naszych filtrów oleju jest potwierdzona w trakcie kompleksowych badań każdego parametru filtru na stanowiskach badawczych.

Regularna wymiana

W miarę przejeżdżanych kilometrów olej wlany do silnika stopniowo, lecz nieuchronnie, ulega zanieczyszczeniu. Tym samym, coraz gorzej spełnia swe zadania, którymi są: smarowanie wszystkich współpracujących części, przeciwdziałanie korozji, odprowadzanie ciepła, wymywanie osadów powstających we wnętrzu silnika. Jeśli skuteczność filtracji będzie zbyt niska, nastąpi:

  • zwiększenie ilości zanieczyszczeń podawanych wraz z olejem między współpracujące elementy silnika, co spowoduje intensyfikację zużycia ściernego tych elementów;
  • zagęszczenie oleju, co będzie skutkowało zmniejszaniem się wydatku pompy i w konsekwencji pogorszeniem smarowania.

O zużyciu filtra oleju świadczy podwyższenie lepkości oleju, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu zużycia paliwa, spadku osiągów silnika, a w skrajnych przypadkach – do jego uszkodzenia.

filtry

Wygląd zewnętrzny wymiennego filtra oleju (1) i wymiennego wkładu filtracyjnego (2); wkłady filtracyjne o konstrukcji tradycyjnej (3) i ekologicznej (4)

Należy pamiętać, że każdy filtr ma ograniczoną pojemność. Z czasem wychwycone z powietrza drobiny zatykają porowatą strukturę medium filtracyjnego. Wówczas różnica ciśnień pomiędzy stroną napływową a wnętrzem wkładu niebezpiecznie się powiększa. Dlatego trzeba bezwzględnie przestrzegać okresów eksploatacyjnych określonych przez producenta pojazdu. Nie wolno przy tym wymieniać filtrów rzadziej niż oleju w układzie smarowania.



Andrzej Majka
Dział Konstrukcji, Rozwoju i Badań Wytwórni Filtrów PZL-Sędziszów



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane