strona główna Praktyka warsztatowa Naprawy rozruszników i alternatorów
2014-03-19, ostatnia aktualizacja 2014-03-19 06:03

Naprawy rozruszników i alternatorów

Fot. Prestolite

Fot. Prestolite

Mechanicy przy okazji przeglądu lub naprawy samochodu w warsztacie powinni zwrócić uwagę na wszystkie jego nietypowe objawy, w tym także te związane z działaniem rozrusznika i alternatora.

Usterki rozrusznika sygnalizowane są przez takie zjawiska, jak: trudny rozruch silnika (spowolnione obroty), zgrzyty zespołu sprzęgającego zębnik z wieńcem zębatym koła zamachowego wyraźnie słyszalne podczas rozruchu, głośny terkot tegoż zespołu po uruchomieniu silnika albo chwilowy "ślizg", świadczący o opóźnionym jego odłączaniu. Bliższego zainteresowania wymaga też zapach spalenizny lub dym wydobywający się z rozrusznika. Ewidentną usterką jest brak reakcji na pierwszą próbę jego uruchomienia. Rutynowej kontroli podlega natomiast stan przewodów podłączonych do rozrusznika.

W przypadku alternatora o zbliżającej się jego awarii świadczy nadmiernie hałaśliwa praca (uszkodzone lub zużyte łożyska albo koło pasowe ze sprzęgłem jednokierunkowym), wysoka temperatura stojana i charakterystyczne buczenie uzwojeń, a także zapach spalenizny lub dym. Elektryczną niesprawność tego podzespołu może wskazać nieprawidłowe żarzenie, mruganie bądź świecenie kontrolki na tablicy wskaźników. Przy użyciu prostych przyrządów można stwierdzić niepożądane skoki napięcia ładowania lub zbyt niską jego wartość < 13,9 V.

Niezbędne wyposażenie warsztatowe

Na początku należy tu wspomnieć, że są alternatory i rozruszniki nowej generacji, których nie da się naprawić w standardowym warsztacie samochodowym, gdyż wymagają one specjalistycznego sprzętu zarówno naprawczego, jak i diagnostycznego. Podobne zastrzeżenie dotyczy także niektórych rodzajów uszkodzeń (złamane śruby, szpilki, wybite gniazda łożysk, stojany Valeo osadzane na gumie, urwane nity itp.).

W pozostałych przypadkach i przy założeniu, iż naprawy będą się sprowadzać do wymiany łatwo dających się wymontować części (bez ingerencji w ich wewnętrzne struktury) lista niezbędnych narzędzi i urządzeń jest dość krótka. Zarówno do obsługi rozruszników, jak i alternatorów potrzebne jest typowe stanowisko mechaniczne (stół + imadło), zestaw kluczy płaskich dwustronnych, zestaw kluczy nasadowych z pokrętłem zapadkowym (grzechotka), zestaw wkrętaków PZ, PH, komplet kluczy torx, klucz pneumatyczny i udarowy z zestawem końcówek (bitów), wkrętak pneumatyczny, sprężarka i myjka wraz z suszarką, lutownica, ściągacze do łożysk i tulejek ślizgowych. Przy bardziej zaawansowanych pracach mechanicznych przydatne mogą się okazać: tokarka, wiertarka stołowa, spawarka, korundziarka i piaskarka, a nawet miniaturowa kabina malarska. Konieczny jest zawsze uniwersalny miernik elektryczny, przydaje się niekiedy cęgowy miernik prądu.

rozruszniki i alternatory

Specjalnie do rozruszników przeznaczone są ściągacze zespołów sprzęgających i przyrządy do ich zabezpieczania, prasa do wciskania/wyciskania tulejek, testowy stół probierczy, zgrzewarka do szczotek i przyrząd do wykrywania zwarć między zwojami wirników.

Na oprzyrządowanie specjalne do napraw alternatorów składają się: ściągacze do kół pasowych, klucze do kół pasowych (zwykłe + specjalistyczne), prasa do wciskania łożysk i pierścieni ślizgowych, stół probierczy do testowania alternatorów, tester regulatorów napięcia i prostowników diodowych, tzw. mostek Winstona, przystawka lub tester nowej generacji do sprawdzania regulatorów lub alternatorów z cyfrowym wyjściem COM (LIN, LIN2, BSS), inne przystawki lub testery, dzięki którym można sprawdzać niestandardowe rodzaje wyjść alternatora, np. Mazda (PD), Ford (PWM).

Zakres wykonywanych napraw

Biorąc pod uwagę prostotę budowy rozrusznika i alternatora, można z pewnym uproszczeniem powiedzieć, że alternator składa się tylko z 6 podzespołów a rozrusznik z 9. Dobry mechanik szybko znajdzie części uszkodzone i naprawi alternator lub rozrusznik, ograniczając się wyłącznie do ich wymiany.

Jeśli jednak chodzi o poważne awarie, przy których trzeba wymienić na tej zasadzie większość podzespołów, bardziej sensownym rozwiązaniem jest zakup nowego bądź regenerowanego rozrusznika lub alternatora, chyba że są one na rynku niedostępne.

rozruszniki i alternatory

Z ponad 20-letniego doświadczenia naszej firmy, prowadzonych statystyk oraz analiz rynku wiemy, że klient decyduje się na zakup produktu nowego lub regenerowanego, jeśli koszt warsztatowej naprawy starego przekracza 65% nominalnej ceny. Wniosek stąd prosty, że przy konieczności wymiany więcej niż połowy części naprawa rzadko bywa opłacalna dla warsztatu i klienta. To samo dotyczy takich uszkodzeń, jak kompletne spalenie lub zmiażdżenie mechanicznej konstrukcji i jej elementów wewnętrznych.

Nasza firmowa oferta

Jako firma staramy się zawsze doradzać naszym klientom najlepsze dla nich rozwiązania na podstawie wieloletnich doświadczeń i nabytej w tym czasie wiedzy technicznej. Po kilkunastu latach współpracy z największymi firmami na świecie i w Europie jesteśmy w stanie zakupić niemal każdą część bądź cały kompletny alternator lub rozrusznik, jeśli tylko znajduje się on w jakimś magazynie. Nie ograniczamy się jedynie do rynku krajowego, a to niejednokrotnie pozwala nam zaoferować naszym klientom bardzo atrakcyjne ceny produktów. Zawsze mamy w swej ofercie alternatory i rozruszniki nowe (oryginalne i zamienniki) oraz regenerowane. Analogicznie przedstawiają się możliwości wyboru części.

Niejednokrotnie jesteśmy w stanie oferować jeden rodzaj części, rozrusznika, alternatora w kilku wykonaniach różnych producentów.

Dzielimy się chętnie też naszą wiedzą nie tylko z klientami, którzy mają jakiś problem i do nas dzwonią lub też przyjeżdżają, lecz jesteśmy aktywni również na forum dyskusyjnym, gdzie zawsze staramy się pomóc potrzebującym. Stworzyliśmy stronę internetową www.plugstype.eu, na której zostały umieszczone różne schematy oraz opisy wtyczek regulatorów napięcia, ułatwiające ich wybór i podłączenie do alternatora. Zainteresowane warsztaty wspieramy też naszymi plakatami instruktażowymi.



Artur Osiński
kierownik sprzedaży, firma Osiński

  • 2014-12-10 18:17

    Cała prawda ;)

    Artur Osiński

    Witam. Oczywiście wszystko co w/w napisałem jest prawdą :) Zapraszam po więcej informacji na osinskiartur.pl

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane