strona główna Mechanika Wymiana elementów rozrządu silnika 2,8 30V
2014-06-05, ostatnia aktualizacja 2014-06-05 06:02

Wymiana elementów rozrządu silnika 2,8 30V

Fot. Audiblog.com, Contitech

Fot. Audiblog.com, Contitech

Benzynowy silnik 2,8 l 30 V jest konstrukcją Grupy Volkswagen-Audi (VAG) – znaną od dawna i bardzo popularną. Stosuje się go między innymi w samochodach VW Passat, a także Audi A8, A6, A4, S4.

Uznanie i zaufanie licznych użytkowników zyskał dzięki swej niezawodności oraz znakomitym osiągom. Kłopoty sprawia jedynie z powodu od lat tych samych, zasadniczych błędów, popełnianych podczas serwisowej wymiany elementów rozrządu, np. rolki napinającej. W niniejszym artykule przedstawione są zalecenia ekspertów z ContiTech PTG dotyczące zasad prawidłowego przeprowadzania tych operacji. Konsekwentne ich przestrzeganie pozwoli warsztatom unikać kosztownych reklamacji oraz przykrych dla klientów nieoczekiwanych awarii.

Prawidłowo znaczy kompleksowo!

 Wymiana rozrządu w silniku 2,8 30 V powinna obejmować wszystkie komponenty współpracujące z paskiem zębatym, czyli rolki prowadzące, rolkę napinającą, napinacz, pompę układu chłodzenia, termostat oraz wszystkie dodatkowe elementy zgodnie z instrukcją serwisową producenta pojazdu. Do jej prawidłowego przeprowadzenia niezbędne są następujące narzędzia:

  • ściągacz koła wału rozrządu nr 3032 (rys. 1 nr 1);
  • narzędzie do ustalania wału korbowego nr 3242 – np. z Conti Tool Box (rys. 1 nr 2);
  • narzędzie do ustalania wału rozrządu nr 3391 (rys. 1 nr 3);
  • tulejki dystansowe nr 3369.

Czas pracy potrzebny do pełnej realizacji omawianego zadania wynosi odpowiednio dla poszczególnych modeli pojazdów:

  • Audi A4 – 2,9 h,
  • Audi A6 (do rocznika 1997) – 2,5 h,
  • Audi A6 (od rocznika 1997) – 3,5 h,
  • Audi A8 – 1,9 h,
  • VW Passat – 3,3h.

Ze względów bezpieczeństwa należy:

  • przed rozpoczęciem pracy odłączyć akumulator obsługiwanego samochodu, zapisując wcześniej kodowane nastawy radioodtwarzacza;
  • obracać wał korbowy silnika, chwytając wyłącznie za osadzone na nim koło pasowe i zawsze w kierunku jego roboczych obrotów;
  • wały korbowy i rozrządu nie mogą być obracane po zdjęciu paska zębatego.

W ramach czynności przygotowawczych należy również wykręcić świece zapłonowe, spuścić płyn z układu chłodzenia oraz podnieść przód samochodu i koniecznie go podeprzeć.

Poprawny demontaż napędu rozrządu

W pierwszej kolejności trzeba zdemontować osłony silnika. Modele Audi A4/A6/S4 od rocznika 1997 wymagają również zdjęcia przedniego zderzaka oraz przewodów znajdujących się pomiędzy chłodnicą a filtrem powietrza. Następnie za pomocą tulei dystansowych należy ustawić wspornik chłodnicy w położeniu serwisowym.

Potem demontujemy wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym (pamiętając o zastosowanym w nim lewym gwincie) oraz zdejmujemy wielorowkowy pasek napędu osprzętu. Kolejne czynności to zdjęcie prawej i lewej pokrywy paska rozrządu i ustawienie wału korbowego (poprzez obracanie wyłącznie w prawo) w pozycji, przy której nacięcie na kole pasowym pokrywa się ze wskaźnikiem (rys. 2).

ContiTech

Przy takim ustawieniu wału korbowego wszystkie otwory w dociskach kół pasowych wałów rozrządu powinny znaleźć się w jednej linii, większe po stronie wewnętrznej, a mniejsze – po zewnętrznej (rys. 3). Jeśli zajmują one miejsca odwrotne, należy to skorygować, wykonując jeden obrót wału korbowego w prawo.

ContiTech

Jeśli po wykręceniu śruby zaślepiającej otwór w skrzyni korbowej silnika widoczny jest znak GMP na bocznej stronie najbliższego korbowodu, na miejsce zaślepki trzeba wkręcić trzpień (3242) służący do ustalania wału w tej właśnie pozycji (rys. 4).

ContiTech

W dalszej kolejności za pomocą klucza imbusowego 8 mm powoli (ze względu na przetłaczany skutkiem tego olej i możliwość uszkodzenia uszczelnień) obracamy rolkę napinającą w prawo aż do momentu, gdy wysunięty tłok napinacza daje się zablokować przetyczką ze stalowego drutu o grubości 2 mm (rys. 5 i 6).

Po zluzowaniu i wymontowaniu napinacza oraz zdjęciu z wału korbowego koła pasowego napędu osprzętu i odkręceniu wspornika wentylatora wiskotycznego można wyjąć pasek rozrządu.

Montaż nowych elementów

Tę fazę pracy należy rozpocząć od częściowego wykręcenia centralnych śrub dociskających piasty kół pasowych do stożkowych czopów wałów rozrządu. Stożkowe połączenie demontuje się za pomocą ściągacza nr 3032. Po wykonaniu tej operacji koła powinny się lekko obracać na stożkach bez luzów poprzecznych. Jest to odpowiedni moment do przeprowadzenia wygodnej wymiany takich elementów, jak: rolki prowadzące, rolka napinająca, napinacz, pompa układu chłodzenia i termostat. Podczas montażu rolki napinającej należy pamiętać o założeniu pod nią podkładki dystansowej (rys. 7).

ContiTech

Przed założeniem nowego paska należy zwrócić uwagę, czy nie został on zanieczyszczony olejem lub płynem chłodniczym i ewentualne zanieczyszczenia starannie usunąć. Pasek zakłada się wstępnie na koła zębate wałów rozrządu oraz na koło pasowe pompy układu chłodzenia.

Właściwe pozycje obu wałów rozrządu uzyskuje się, zakładając narzędzie blokujące (nr 3391) na sprzężone z nimi dociski kół pasowych. Sprzężenie to nie pozwala na wzajemne kątowe przemieszczenia połączonych elementów, lecz umożliwia poosiowe przesuwanie zablokowanych docisków. Ich większe otwory boczne powinny być, rzecz jasna, zwrócone ku sobie, jak przed rozpoczęciem demontażu napędu paskowego (rys. 8).

ContiTech

Gdy wał korbowy i wały rozrządu znajdują się już stabilnie we właściwych pozycjach, można założyć pasek zębaty na rolkę prowadzącą, koło pasowe na wale korbowym i rolkę napinającą (rys. 9).

ContiTech

Po przekręceniu rolki napinającej w prawo wyciąga się bolec blokujący napinacz. Odpowiednie naprężenie paska zębatego oraz skasowanie luzu w układzie napinacza hydraulicznego zapewnia obrót rolki w lewo momentem 15 Nm. Po uzyskaniu przez nią właściwej pozycji trzeba ją dokręcić momentem 22 Nm (rys. 10).

ContiTech

Później pozostaje jeszcze:

  • dokręcić centralne śruby pasowych kół rozrządu momentem 30 Nm, aby uzyskać ich ciasne osadzenie na stożkowych czopach wałów;
  • usunąć przyrząd blokujący wały rozrządu i ponownie dokręcić śruby osadzonych na nich kół pasowych momentem 55 Nm;
  • wykręcić trzpień blokujący układ korbowy i na jego miejscu osadzić zaślepkę;
  • założyć na wał korbowy koło pasowe napędu osprzętu i dokręcić je momentem 25 Nm w samochodach VW lub 20 Nm w Audi;
  • zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej do stosowanej podczas demontażu, łącznie z ponownym napełnieniem układu chłodzenia.

Upewniwszy się, iż wszystko wykonane zostało prawidłowo, trzeba uruchomić silnik, by sprawdzić jego działanie najpierw na postoju, a potem w trakcie jazdy próbnej. Na koniec dokumentuje się przeprowadzoną wymianę napędu rozrządu za pomocą odpowiedniej naklejki serwisowej, umieszczonej w komorze silnika.

Artykuł autoryzowany przez ContiTech Polska

  • 2018-06-07 22:58

    2,8 V6

    Szymon A.

    Witam, opis dobry, ale dodam coś od siebie. Silnik występuje również w skodzie superb. Co do czasu wymiany jeżeli chodzi o superb, a4 passata to raczej 4 godziny spokojnie z uwagi że trzeba ściągnąć cały pas przedni łącznie z chłodnicą ponieważ jest za ciasno. Można próbować bez ściągania ale to męka i łatwiej o pomyłkę. Co do zakładania blokady wału korbowego to niestety ale to graniczy z cudem jak ma się wersję z klimatyzacją. Powyżej na zdjęciach wygląda to super, ale w praktyce dostęp od przodu do zaślepki na bloku zasłania całkowicie sprężarka klimatyzacji a od dołu akurat idealnie na środku mamy sanki przedniego zawieszenia. Tak więc raczej tylko znak na kole pasowym i osłonie rozrządu.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane