strona główna Aktualności Technologia Torque Vectoring
2014-07-09, ostatnia aktualizacja 2014-07-09 06:06

Technologia Torque Vectoring

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Bosch pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej niż tylko obniżać zużycie paliwa i ograniczać emisję CO2.

Dobrym przykładem jest nowa funkcja Torque Vectoring: w tym przypadku każda oś, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik. Indywidualny napęd dla każdej osi Bosch wprowadził już do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W samochodzie Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy jest sprzężony z przednią osią. Producent tego modelu hybrydowego z silnikiem Diesla oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid.

Indywidualny napęd dla każdej osi z wykorzystaniem kompaktowych silników elektrycznych pojawił się już w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem systemu Torque Vectoring są osobne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Silniki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie samochodami terenowymi na drogach nieutwardzonych.

Także silniki czysto elektryczne mogłyby zyskać na dynamice. Użytkownik wyposażonego w nie samochodu dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu byłby w stanie ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca samochodu z silnikiem spalinowym dużej mocy. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach samochodów jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e.

W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą. Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System firmy Bosch. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Jeszcze bardziej zaawansowana jest wysokonapięciowa technologia hybrydowa Boscha, która została zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in. Umożliwia ona także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.

Bosch

Axle Split Hybrid

kolor żółty: zasilanie sieci 12 V

kolor zielony: linie sygnałowe

kolor czerwony: linie wysokiego napięcia

1 – podwójny inwerter z przetwornicą DC/DC i sterownikiem napędu hybrydowego

2 – akumulator wysokonapięciowy

3 – osobny silnik i generator (jednostka napędowa)

4 – osobny silnik i generator (generator wysokonapięciowy)

5 – układ hamulcowy ESP z funkcją odzysku energii

  • 2014-08-12 20:39

    hybrydy

    Paweł Mosz

    auta z napędem hybrydowym to moim zdaniem przyszłość motoryzacji. taki prius pali w mieście niecałe 4 litry na stówke.

    skomentuj



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2