strona główna Mechanika Wymiana napędu rozrządu w silnikach SOFIM 2.4/2.5 /2.8 Diesel
2010-03-19, ostatnia aktualizacja 2010-03-23 12:40

Wymiana napędu rozrządu w silnikach SOFIM 2.4/2.5 /2.8 Diesel

Pozostałości uszkodzonych elementów, które należy bezwzględnie usunąć z komory napędu rozrządu

Fot. Gates

Pozostałości uszkodzonych elementów, które należy bezwzględnie usunąć z komory napędu rozrządu

Awarie tych 8-zaworowych silników, stosowanych w samochodach Fiat, Iveco, Opel, PSA i Renault, są najczęściej związane z nieprawidłowym montażem rolki pośredniej lub napinacza paska.

Przestrzeganie zaleceń montażowych opracowanych przez firmę Gates pozwala uniknąć wielu kłopotliwych problemów. Najpierw jednak warto tu zwrócić uwagę na pewne zagadnienia podstawowe, składające się w sumie na ogólną kulturę techniczną warsztatu. Zgodnie z nimi po zdemontowaniu zużytego napędu rozrządu należy zawsze usuwać rdzę i resztki smaru z wałków, na których mają być osadzane nowe łożyska, a także z tylnych płyt służących do mocowania tych wałków do kadłuba silnika. Postępowanie niezgodne z tą zasadą prowadzi do gromadzenia się zanieczyszczeń na spodzie płyty tylnej, a w konsekwencji do uszkodzenia łożyska ze względu na powstałą niewspółpłaszczyznowość lub niewłaściwy moment dokręcania.

Z punktu widzenia elementarnych zasad montażu łożysk dozwolone jest ich wciskowe osadzanie na wałkach wyłącznie poprzez wywieranie nacisku na pierścień wewnętrzny. Siły poprzeczne przykładane nieprawidłowo do pierścienia zewnętrznego spowodują nieosiową pracę łożyska. Uszkodzeniu mogą ulec elementy toczne i uszczelnienia wewnętrznej przestrzeni łożyska, co sprzyja utracie smarowania oraz przedostawaniu się zanieczyszczeń (rys. 1 i 2).

Niewłaściwa płaszczyzna obrotu łożyska doprowadzi do kontaktu paska z płytą tylną, co daje się rozpoznać po charakterystycznych śladach ocierania (rys. 3).

Wymiana napędu rozrządu

Nadmierny luz wewnętrznego łożyska na wałku oznacza bezwzględną konieczność wymiany wałka wraz z płytą tylną.

Dokręcanie śrub powinno uwzględniać momenty zalecane przez producenta silnika. Jednak w przypadku niepoprawnego ustawienia łożyska na zanieczyszczonym wałku właściwy moment dokręcenia nie zapobiega jego uszkodzeniom. Luzowaniu się śruby na skutek wibracji i rozszerzalności cieplnej różnych elementów metalowych najlepiej zapobiega  odpowiedni klej montażowy.

Jeśli chodzi o zjawiska charakterystyczne dla napędów pasowych, warto pamiętać, iż właściwe napięcie paska (np. za pomocą dźwiękowego testera  Gates STT-1) decyduje o trwałości całego układu.

Konsekwencje błędnego montażu



Marcin Perzyna
District Sales Manager Gates Europe



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane