strona główna Diagnostyka Kompleksowe serwisowanie hamulców i opon
2014-11-05, ostatnia aktualizacja 2014-11-05 10:05

Kompleksowe serwisowanie hamulców i opon

Fot. Actia

Fot. Actia

Postęp techniczny spowodował masowe upowszechnienie zaawansowanych układów hamulcowych, które uprzednio zdawały się być zarezerwowane jedynie dla pojazdów klasy wyższej.

Mowa tutaj zwłaszcza o systemach ESP, które w swoich kolejnych generacjach stosowane są obowiązkowo od roku 2011 w każdym nowo wyprodukowanym samochodzie osobowym. Ich zastosowanie bezdyskusyjnie poprawia bezpieczeństwo, eliminując błędy kierowcy – oczywiście w pewnych granicach wyznaczonych ściśle przez prawa fizyki. Dla użytkownika pojazdu to olbrzymia i nieoceniona pomoc w sytuacjach krytycznych, a dla warsztatu kolejne wyzwanie, z którym można się zmierzyć już tylko za pomocą odpowiedniego testera diagnostycznego.

Actia, będąc prekursorem w dziedzinie elektronicznej diagnostyki pojazdów, dostarcza tego rodzaju urządzenia do fabrycznego użytku czołowych producentów samochodów: Citroën; BMW; Grupa Fiat, Lancia, Alfa-Romeo; Mercedes-Benz; Mitsubishi; Peugeot; Renault; VW... Ma też w swojej ofercie uniwersalne urządzenie warsztatowe Multi-Diag. Przy jego konstruowaniu wykorzystano wiedzę i doświadczenie zdobyte we współpracy z odbiorcami fabrycznymi.

Actia

Okresowy przegląd układu hamulcowego i ESP

Okresowa obsługa układów hamulcowych wyposażonych w system ESP lub ABS wymaga od warsztatu sprawdzenia błędów zarejestrowanych przez jednostkę sterującą (ECU). Zalecenia takie przedstawiają wszyscy producenci pojazdów jako czynność obligatoryjną przy realizacji przeglądu okresowego. Dokumentacja techniczna w tym przypadku może być wsparciem dla mechanika. Przegląd poprzedzony wydrukowaniem odpowiedniej karty pracy pozwala na dokładne realizowanie czynności zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Dla warsztatu, który chce wykonywać również przeglądy samochodów będących w okresie gwarancji oraz ustrzec się ewentualnych zarzutów producenta pojazdu o nierzetelnie wykonanej czynności obsługowej, dobrym poświadczeniem będzie wydruk wykonany z użyciem testera diagnostycznego Multi-Diag.

Zmiana rozmiaru opony

System ESP poprzez odpowiednie czujniki kontroluje również prędkość obrotową kół. W sezonie jesienno-zimowym jakakolwiek zmiana ogumienia poza standardowe wartości zaprogramowane w sterowniku wymaga również stosownego przeprogramowania, tak aby układ "wiedział", na jakim ogumieniu porusza się samochód. Warto pamiętać o tym szczególe. Niezastosowanie się do tej prostej, bądź co bądź, procedury może spowodować zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki ESP. Konsekwencje takiego niedopatrzenia są dużo bardziej dotkliwe w sytuacji, kiedy klient w sezonie wymiany ogumienia raz jeszcze musi fatygować się do i tak już zajętego warsztatu. Klient traci czas, a warsztat – z trudem budowaną opinię profesjonalnego serwisu.

Karta przeglądu pojazdu [Haynes PRO WorkshopData ATI] (kliknij obrazek, aby zobaczyć kartę w całości)

Wymiana płynu hamulcowego

W czasach, kiedy układy hamulcowe nie współpracowały tak powszechnie z systemami ABS lub ESP, wymiana płynu hamulcowego nie była czynnością kłopotliwą. Wykonywanie tego typu czynności serwisowej nie było również zbyt popularne. Można jeszcze usłyszeć opowieści tych starszych mechaników o tym, jak samochody jeździły na tym samym płynie hamulcowym przez cały czas eksploatacji – do naprawy głównej.

Obecnie między innymi ze względów na rodzaj i klasę użytych płynów hamulcowych (wyższa temperatura wrzenia – większa higroskopijność) zaleca się wymianę płynu w znacznie bardziej restrykcyjny sposób. Trudno się nie zgodzić z takim zaleceniem. Średnie prędkości jazdy w stosunku do tych sprzed kilkunastu lat zwiększyły się o ponad 50%, a klasa płynów hamulcowych to już standardowy płyn klasy DOT 4 lub 5.

Actia

Raport diagnostyczny – Express DIAG [Multi-Diag]

Obecne urządzenia diagnostyczne pozwalają w znaczny sposób usprawnić czynność wymiany płynu, posiłkując się opcją odpowietrzania układu. Posiadając już w warsztacie tester diagnostyczny, można z jego pomocą przeprowadzić wymianę płynu. Tester prowadzi "za rękę", informując, od jakiego koła zaczynamy, i automatycznie uruchamia działanie elektrycznej pompy. Przy obecnych samochodach wymiana płynu, tak jak to kiedyś bywało (na zasadzie "pompuj-trzymaj") – nie jest możliwa. Zastosowanie skomplikowanej budowy modulatorów (małe przekroje kanałów) powoduje, że tradycyjne "przepompowanie" jest nieskuteczne lub trwa zbyt długo. Urządzenie diagnostyczne pozwala zatem znacząco poprawić szybkość pracy – jednocześnie będąc doskonałym narzędziem przeznaczonym nie tylko do kasowania wskazań inspekcyjnych.

Wymiana klocków hamulcowych

Począwszy od pojazdów grupy VW, w których już dobrych kilka lat temu zapoczątkowano stosowanie elektrycznego hamulca postojowego, poprzez samochody francuskie, a skończywszy na japońskich – coraz częściej spotykamy się z takimi rozwiązaniami w modelach osobowych. Nie są to już wyłącznie, jak to kiedyś bywało, samochody wyższej klasy, np. Audi A8, lecz także auta popularne, pojawiające się coraz liczniej na naszym samochodowym rynku wtórnym.

Actia

Możliwe rozmiary opon do konfiguracji zapisane w pamięci sterownika ESP [Multi-Diag]

Obecność w nich takich rozwiązań nieraz spędza sen z oczu mechaników, którzy nie mając odpowiedniego sprzętu, starają się "na piechotę" wykonać prostą czynność wymiany klocków hamulcowych. Niestety brak stosownego testera powoduje, że ta prosta czynność może się okazać trudna lub wręcz niemożliwa do wykonania. Z pomocą w tym wypadku może przyjść również właściwe urządzenie diagnostyczne, wskazując na niezbędne czynności i procedury przy wymianie klocków hamulcowych. Funkcja ta dostępna jest także w oprogramowaniu Multi-Diag.

Nieosiągalne marzenie?

Coraz częściej spotykamy się z opinią, że czynności zarezerwowane kiedyś jedynie dla mechanika, wymagają wsparcia testera diagnostycznego. Można to obecnie doskonale zaobserwować w pojazdach ciężarowych, gdzie systemy EBS kolejnych już generacji pozwalają z wykorzystaniem testera diagnostycznego odczytywać aktualne grubości okładzin hamulcowych – co pewnie i w samochodach osobowych pojawi się wkrótce, a w przypadku hamulców elektrycznych stanie się wręcz obowiązującym standardem.

Actia

Procedura odpowietrzania układu ESP 8.1 [Multi-Diag]

Dziś z podziwem można patrzeć na zarządzanie pracą układu hamulcowego i EBS w ciężarówkach, gdzie przy nadmiernym zużyciu klocków hamulcowych danej osi pojazdu system sam je "oszczędza", wykorzystując do hamowania te mniej zużyte na innych osiach.

Współczesne samochody ciężarowe posiadają wiele specjalnych elementów wspomagających hamowanie, np. tzw. zwalniacze, które przy prawidłowym wykorzystywaniu pozwalają w dalekim transporcie drogowym uzyskiwać nawet do 700 000 km przebiegu pojazdu na jednym komplecie klocków. Wynik taki w odniesieniu do samochodów osobowych wydaje się dziś nierealnym marzeniem, lecz rozwój techniki hamulcowej zmierza wyraźnie w tę stronę.



Jarosław Pruba
Dyrektor Działu Diagnostyki i Wyposażenia Serwisowego Actia Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane