strona główna Materiałoznawstwo Oleje silnikowe do samochodów wyczynowych
2015-01-26, ostatnia aktualizacja 2015-01-26 06:07

Oleje silnikowe do samochodów wyczynowych

Fot. Motul

Fot. Motul

Rodowód legendarnej serii produktów Motul 300V sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Obecnie należy do niej osiem olejów zapewniających sukcesy w światowych wyścigach samochodowych.

Już w roku 1966 Motul jako pierwszy wytwórca motoryzacyjnych środków smarnych zastosował do ich produkcji surowce syntetyczne. Tak powstał rewelacyjny w tamtych czasach półsyntetyczny olej silnikowy Motul Century 2100. Prowadzone nad nim dalsze prace badawcze doprowadziły w roku 1971 do podjęcia produkcji pierwszego, w pełni syntetycznego oleju wielozadaniowego na bazie estrów. Dzięki niemu zespoły rajdowe Motul odnosiły kolejne zwycięstwa w zawodach. Gdy ich liczba przekroczyła 300, rodzinę sportowych środków smarnych Motul nazwano "300V" (litera V jest tu skrótem łacińskiego słowa Victoria.

Dział Badań i Rozwoju firmy Motul systematycznie doskonalił i specjalizował poszczególne produkty z linii 300V. Wciąż jednak ich cechą wspólną jest wykorzystywanie estrów (technologia Ester Core), syntetycznych baz olejowych oraz precyzyjnie dobieranych pakietów dodatków. W rezultacie osiem różnych pod względem klas lepkości olejów serii Motul 300V zapewnia optymalne smarowanie silników we wszystkich formułach samochodowych wyścigów i rajdów.

Motul

Od lepkości oleju zależy tarcie między współpracującymi częściami silnika i trwałość rozdzielającego je filmu olejowego. Lepkość oleju nie jest jednak jego cechą stałą, zmienia się wraz ze wzrostem temperatury i upływem czasu. Zadaniem producenta oleju przeznaczonego do konkretnych warunków użytkowania wyczynowego silnika jest takie "sterowanie" lepkością przez określoną formulację produktu, by uzyskiwać maksymalną moc i/lub moment obrotowy w wymaganym okresie. Dlatego poszczególne oleje z linii 300V mają odrębne właściwości odpowiadające konkretnym ich zastosowaniom.

Olej 300V Power 5W40, stosowany w silnikach benzynowych i wysokoprężnych, maksymalizuje ich moc i moment obrotowy odpowiednio do potrzeb profesjonalnych rajdów i wyścigów. Podobne zastosowania ma 300V Power Racing 5W30, lecz jego specyfiką jest zapewnianie maksymalnych osiągów przy dość jednostajnie wysokich obrotach i temperaturach. Tam, gdzie szczególnie liczy się osiąganie wysokich obrotów, najlepiej nadaje się 300V High RPM 0W20. Z kolei 300V Trophy 0W40, oprócz optymalnej ochrony i zwiększonej mocy silnika potrzebnej na wyścigowych torach i rajdowych trasach, pomaga dodatkowo rozwijać wysokie momenty obrotowe niezbędne w wyścigach górskich. 300V Sprint 0W15, jak nazwa wskazuje, najlepszy jest na krótkich dystansach, a więc w kwalifikacjach, wyścigach typu drag racing, zawodach na krótkich torach. W przypadku imprez długodystansowych (np. typu endurance) wskazane jest korzystanie z olejów 300V Le Mans 20W60, 300V Competition 15W50 lub 300V Chrono 10W40. Subtelne między nimi różnice (wielkość zużycia oleju, odporność na odparowywanie i rozcieńczanie paliwem) są przez sportowe teamy w pełni doceniane i umiejętnie wykorzystywane.



Piotr Pyrka
Technical Manager, Motul Poland

  • 2019-02-28 10:25

    k2 texar

    witkacy33

    polecam k2 texar http://bit.ly/7003_K2Olej5W30

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2