strona główna Forum profesjonalistów Blacharskie naprawy nadwozi
2015-09-10, ostatnia aktualizacja 2015-09-10 06:07

Blacharskie naprawy nadwozi

Fot. Auto-Elements, Inter Cars, Polcar

Fot. Auto-Elements, Inter Cars, Polcar

Rynek związanych z tym produktów i usług rządzi się nie tylko w Polsce nieco innymi prawami niż w przypadku wymiany lub napraw podzespołów mechanicznych i elektrycznych. Nie wszystkie więc części oryginalne mają tu swoje tańsze zamienniki. A o rynkowej podaży decyduje nie tylko popyt ze strony właścicieli pojazdów, lecz w coraz większym stopniu biznesowa strategia towarzystw ubezpieczeniowych. O przedstawienie specyfiki tej branży poprosiliśmy czołowych jej ekspertów.

naprawy nadwozi

Adrian R. Sklorz

Auto-Elements

Decydują indywidualne kalkulacje

Nasza firma Auto-Elements działa na rynku niezależnych dostawców części nadwozi i pełni na nim nietypową rolę, ponieważ dostarcza warsztatom zarówno części alternatywne, jak i oryginalne do 30 marek samochodów.

Tym samym, nie występuje u nas karencja na nowe modele aut, zmieniają się jedynie proporcje sprzedawanych do nich części zamiennych. To znaczy z chwilą, gdy pojawia się nowy model auta, jesteśmy w stanie dostarczyć do naprawy komplet części oryginalnych. Potem stopniowo produkuje się do danego modelu coraz więcej zamienników, które dodajemy do naszej oferty i z czasem klienci coraz częściej wybierają tańsze zamienniki zamiast oryginałów. Należy przy tym pamiętać, że niektóre elementy samochodu, tzw. captive parts, występują wyłącznie jako oryginalne części serwisowe (np. z reguły wszystkie drzwi do samochodów).

Do starszych modeli sprzed kilkunastu lat nikt już nie kupuje oryginalnych części nadwozia. Jeśli na potrzeby naprawcze nie udaje się kupić zamiennika lub części używanej, cała naprawa staje się z reguły nieopłacalna, a firmy ubezpieczeniowe klasyfikują ją jako tzw. szkodę całkowitą.

Rozwiązanie, które tu opisałem – oryginały i zamienniki w cenach hurtowych z jednego magazynu – wdrożyliśmy w oparciu o doświadczenia rynku Beneluksu. W branży napraw powypadkowych nie ma wąskich specjalizacji, ponieważ główny sprzęt warsztatowy, czyli rama do prostowania odkształceń nadwozi i komora lakiernicza, są identyczne w zastosowaniach do aut wszystkich marek. Z tych samych względów nieracjonalna ekonomicznie wydaje się też specjalizacja dostawców oryginalnych części nadwozia w zakresie tylko niektórych samochodowych marek. Nasi klienci mają jednego dostawcę, jednego opiekuna, otrzymują towar w jednym transporcie z jedną fakturą i robią przelew na jeden numer konta. W Belgii i Holandii tak wygodne rozwiązanie ma znaczny i ciągle rosnący udział w obsłudze rynku napraw powypadkowych.

Dodatkowo przestrzegamy klasyfikacji zamienników na kategorie jakości oraz posiadamy własną linię najlepszych zamienników eQ-element, które selekcjonujemy z ofert najlepszych dostawców.

naprawy nadwozi

Andrzej Senkowski

Polcar

Rynek niezależny nie oferuje pełnego zakresu części

To zwykła kalkulacja biznesowa decyduje o tym, czy produkcja danej części alternatywnej zostaje uruchomiona.

Na tzw. niezależnym rynku brak jest w większości przypadków (poza chwalebnymi wyjątkami) wielu elementów, takich jak drzwi, dachy, podszybia, podłużnice wraz ze stalowymi nadkolami, tylne klapy, podłogi bagażnika czy słupki A, B i C. Zatem dla większości modeli wymienione elementy nie są w ogóle dostępne.

Jeśli chodzi o inne nadwoziowe części zamienne, to pojawiają się one na niezależnym rynku z reguły po 2–3 latach od polskiej premiery nowego modelu samochodu, ale są też wyjątki, kiedy następuje to o wiele wcześniej. Dzieje się tak wtedy, gdy dany model wchodzi na polski rynek z opóźnieniem, a w innych krajach był już sprzedawany od pewnego czasu.

My nie mamy w swojej ofercie metalowych części nadwozi o jakości OE. Mamy natomiast części alternatywne, wszystkie dokładnie oznaczone następującymi symbolami jakościowymi:

  • PC – część nadwozia o porównywalnej jakości*, posiadająca dodatkowo certyfikat jakości wydany przez jeden z instytutów certyfikujących
  • (np. Centro Zaragoza, Thatcham lub TÜV Rheinland);
  • PJ – część o porównywalnej jakości*, szczególnie polecana przez dostawcę (dystrybutora);
  • P – część o porównywalnej jakości;
  • ZJ – zamiennik o podwyższonej jakości polecany przez dostawcę (dystrybutora);
  • Z – pozostałe zamienniki.

* Więcej informacji o nadawanych oznaczeniach jakości i ofercie Polcar na stronie internetowej www.catalog.polcar.com.

naprawy nadwozi

Mieszko Cybulski

Inter Cars

Części oryginalne i alternatywne

Z reguły w 2–3 lata od ukazaniu się na światowym rynku nowego modelu samochodu w naszej ofercie pojawiają się przeznaczone do niego nadwoziowe części zamienne. Oczywiście, popyt na zamiennikowe elementy karoseryjne, a w ślad za nim podaż, uzależnione są bezpośrednio od popularności rynkowej danego modelu. W przypadku samochodów, które są tzw. hitami sprzedaży, części potrafią pojawić się już po kilku miesiącach od światowej premiery.

W ofercie karoseryjnej Inter Cars znajdują się głównie części alternatywne produkowane we Włoszech (np. przez firmy Isam, Eurostamp), Hiszpanii (np. Oran, Phira) czy na Tajwanie (np. Auto Parts Industrial).

Produkty pochodzące z fabryk europejskich i tajwańskich posiadają certyfikaty producentów, świadczące o ich jakości porównywalnej z oryginałem (określanej w nomenklaturze oznaczeń jakościowych jako PJ lub P).

Istnieją jednak produkty, które nie są dostępne w sieci dystrybucyjnej producentów samochodów i jako takie z definicji nie mogą nosić oznaczenia jakościowego P lub PJ.

Są one określane jako "pozostałe zamienniki" i noszą oznaczenie jakościowe ZJ lub Z. Wymienić tu należy przede wszystkim elementy naprawcze, takie jak progi bądź tzw. reperatury błotników.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane