strona główna Aktualności Świece zapłonowe Denso
2015-09-28, ostatnia aktualizacja 2015-09-28 06:00

Świece zapłonowe Denso

Fot. Denso

Fot. Denso

Czas między wymianami świec zapłonowych zależy od technologii i materiałów użytych do ich produkcji. Głównym czynnikiem jest odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową.

Przebieg świec niklowych Denso w silniku napędzanym benzyną szacuje się na 30 000 km, świec platynowych na ok. 70 000 km, a Double Platinum (podwójna platyna) – powyżej 80 000 km. Żywotność świec irydowych (zależna od grubości elektrody środkowej i konstrukcji elektrody masy) wynosi od 60 000 km do 120 000 km w przypadku świec Denso Super Ignition Plug.

Bardzo duży wpływ na własności spalania mieszanki mają grubość elektrody środkowej i konstrukcja elektrody masy. Im mniejsze pole powierzchni elektrody środkowej, tym mniejsze napięcie potrzebne do przeskoku iskry. Świece Denso Iridium mają elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm (jest to najcieńsza elektroda na świecie). Istotny jest również odstęp między elektrodami.

Znaczenie ma też elektroda masowa. W 1974 roku firma Denso zastosowała elektrodę masową w kształcie litery "U". Pozwoliło to skoncentrować iskrę na mniejszej powierzchni, dzięki czemu zwiększyła się wydajność świecy. Innym sposobem zwiększenia wydajności jest stosowanie płytek z metali szlachetnych wspawanych do elektrody masy.

W 2003 roku firma Denso wyprodukowała świecę irydową z wyciągniętą platynową elektrodą masy Super Ignition Plug. Na bazie tej konstrukcji powstała później świeca Twin Tip (TT). Jest to świeca wytwarzana bez stosowania metali szlachetnych (ma cenę porównywalną ze świecą niklową), ale ze zmniejszoną do 1,5 mm średnicą elektrody środkowej oraz wyciągniętą elektrodą masy. Oferta świec zapłonowych TT Denso obejmuje 15 numerów katalogowych zapewniających 87-procentowe pokrycie rynku najlepiej sprzedawanych samochodów w Europie.

Specyficzne warunki działania mają świece silników zasilanych gazem. Temperatura pracy jednostki spalającej LPG, CNG czy LNG jest znacznie wyższa niż silnika benzynowego, co w połączeniu ze zwiększoną erozją elektryczną spowodowaną przez paliwa alternatywne przekłada się na inny czas życia świecy. Różnica w porównaniu z silnikiem napędzanym benzyną może być znaczna. Co więcej, napięcie zapłonowe wymagane dla mieszanki gazu LPG z powietrzem również jest znacznie wyższe niż dla mieszanki benzyny i powietrza. Oznacza to, że świece zapłonowe muszą być zasilane z cewki zapłonowej napięciem o około połowę wyższym. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle napięcie zapłonowe rzędu 10–15 kV; w silnikach zasilanych LPG wymagane jest 25–30 kV.

Zwiększone napięcie i zwiększona temperatura spalania powodują, że świece zapłonowe w silnikach LPG powinno się wymieniać o wiele częściej. Zaleca się więc stosowanie świec irydowych i platynowych. Świece zapłonowe Denso Iridium Tough dzięki elektrodzie środkowej o średnicy 0,4 mm zapewniają najwyższą zapłonność oraz cztery razy dłuższy okres użytkowania niż standardowe świece niklowe. Tańszą, ale skuteczną alternatywą dla tych świec są np. świece zapłonowe Denso TT, które kompensują wymagane wyższe napięcie zapłonowe mniejszą średnicą elektrody środkowej i masy. Świeca TT zapewnia wyższą zapłonność niż świeca platynowa, a jej utwardzana elektroda masowa jest bardziej odporna na erozję temperaturową i elektryczną niż elektroda w standardowych świecach niklowych.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2