Słowo monitoring kojarzy się dziś głównie z prowadzoną przez zarząd firmy kontrolą pracowników, a zwłaszcza ich efektywności i uczciwości. Jednak monitoring GPS nie ogranicza się do tak jednostronnego nadzoru.
Przykładem nowoczesnego systemu monitorowania floty pojazdów, wykonujących swe zadania na drogach całej Europy, jest rozwiązanie o nazwie Automonitoring, oferowane przez Centrum Monitorowania Alarmów. Produkt ten powstał dzięki modernizacji funkcjonującego od 2000 roku systemu Liberty GPS i przede wszystkim zapewnia skuteczną ochronę pojazdu przed uprowadzeniem i kradzieżą, a także pomaga optymalnie i oszczędnie zarządzać transportem oraz logistyką. Zastosowań może mieć znacznie więcej, gdyż bywają różne sytuacje, w których potrzebna jest precyzyjna informacja o położeniu, czasie i trasie przejazdu samochodu oraz jego prędkości. O jakości systemu świadczy ekspertyza wykonana przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji i nadany na jej podstawie Certyfikat Bezpieczeństwa w klasie profesjonalnej, jak również uznanie największych firm ubezpieczeniowych, które zaliczyły go do zabezpieczeń specjalnych, uprawniających do zniżki w stawce AC.
Rys.: Schemat działania instalacji CMA
Moduł instalowany w pojeździe
Działanie systemu Automonitoring opiera się (podobnie jak w samochodowych urządzeniach nawigacyjnych) na określaniu aktualnej pozycji geograficznej pojazdu za pomocą sygnałów odbieranych z satelitów geostacjonarnych. Różnica polega na innym rozmieszczeniu i komunikowaniu się ze sobą głównych elementów. W przypadku nawigatorów pokładowych są one zintegrowane we wspólnej obudowie z monitorem dotykowym i głośnikami, natomiast w systemie Automonitoring w pojeździe montuje się tylko trudny do wykrycia (miejsce zna tylko autoryzowany instalator) miniaturowy moduł, składający się z odbiornika GPS (wyznaczającego pozycję), nadajnika GSM (transmitującego dane do serwerów Centrum Monitorowania Alarmów) oraz systemu awaryjnego zasilania elektrycznego.
W ACO (Alarmowe Centrum Odbiorcze) następuje odpowiednia interpretacja odebranych alarmów i przekazywanie jej wyników upoważnionym odbiorcom. Do mobilnego modułu podłączać można również urządzenia służące do: autoryzacji użytkownika pojazdu, sygnalizujące dokonanie napadu (pastylka Ikar tzw. czerwony guzik), informujące o uruchomieniu silnika, wskazaniach tachografu, poziomie paliwa w zbiorniku, temperaturze w komorze chłodniczej itp., a także włączające immobilizer i system alarmowy. Wszystkie dane związane z monitorowaniem pojazdu są przesyłane na serwery CMA. Jeżeli nadajnik GSM znajduje się poza zasięgiem sieci obsługującego go operatora, dane te wraz z informacją o położeniu są archiwizowane w pamięci Pozycjonera, a system automatycznie przechodzi na komunikację SMS-ową. W ramach abonamentu standardowe raportowanie następuje co 1 km lub co 4 minuty, dane są przechowywane na serwerach przez okres 30 dni. Centrum Monitorowania Alarmów Stacja CMA odbiera i weryfikuje alarmy nieprzerwanie we wszystkie dni roku, przez 24 godziny na dobę. Dane (pozycja, prędkość, identyfikacja pojazdu itp.) z pozycjonera w samochodzie wizualizowane są na systemowych mapach cyfrowych, które od października 2008 r. mają skalę 1:100 000. |
|
Rys.: Protokół komputerowy ewidencji przewozów |
Nieustannie zwiększa się liczba szczegółowych planów miast i miejscowości w Polsce (obecnie to prawie 3500 lokalizacji). Podobna poprawa aktualności i dokładności dotyczy też map Europy. Użytkownik może wykupić dodatkowo dostęp do map Emapy.
Zastosowane oprogramowanie pozwala na podstawie wspomnianych uprzednio danych wejściowych określać i wizualizować pozycję pojazdu na mapie, optymalizować trasy przejazdów, rejestrować ich prędkości i przebiegi, kontrolować stan i zużycie paliwa, sprawdzać ciężar ładunku, autoryzacje i czas pracy kierowców, nadzorować temperatury w miejscach zaopatrzonych w odpowiednie czujniki. Komputerowa analiza tych wszystkich parametrów zapewnia równocześnie zarówno bezpieczeństwo kierowcy, pojazdu i ładunku, jak i ochronę przed kradzieżą samochodu lub innym jego nieuzasadnionym użyciem. Wykupiony abonament gwarantuje również bezpłatną pomoc odpowiednich służb w takich właśnie wypadkach.
Użytkownicy systemu
Autoryzowani odbiorcy mają możliwość ciągłego śledzenia (z dowolnego komputera z łączem internetowym, po podaniu hasła) bieżących informacji o monitorowanych pojazdach, a także dostęp do dotyczących ich danych archiwalnych. W systemie mogą działać także osobiste terminale przenośne. Urządzenia MDA (telefon, pozycjoner GPS i komputer w jednym), włączone do systemu Automonitoring, pozwalają na koordynację działań pracowników w terenie, kontrolę efektów i bezpieczeństwa ich pracy.
Istnieje też opcja Mobile Automonitoring, czyli możliwość dostępu za pomocą telefonów komórkowych do minimalnego zakresu danych systemowych. W ten sposób użytkownik jest w stanie kontrolować w monitorowanym pojeździe, czy jego silnik pracuje, jaka jest prędkość jazdy oraz pozycja pojazdu (zapisana w formie tekstowej lub wizualizowana na mapie).
Firma CMA opracowała też algorytm wymiany danych między poszczególnymi systemami (np. z finansowo-księgowym), zarządzania flotą itp., działającymi w przedsiębiorstwie korzystającym z Automonitoringu, co pozwala szybko analizować znaczenie i rangę otrzymanych informacji z punktu widzenia ponoszonych kosztów. Standardowy zestaw czynności może być na życzenie klienta rozszerzony o dodatkowe działania oraz powiązane z nimi atrybuty.
Wszelkie generowane automatycznie lub wprowadzane przez kierowcę informacje przekazywane są w czasie rzeczywistym do systemu Automonitoring. Praktyczne możliwości jego wykorzystania ogranicza już tylko inwencja użytkownika.
Rys. poniżej: Informacje docierają do użytkownika w formie komunikatów tekstowych, map i wizualizacji
2013-07-26 11:01
System monitorowania pojazdów
Robert
Ja w swojej firmie korzystam z monitoringu firmy Finder (http://www.finder.pl/ ) I jestem bardzo zadowolony. Takie produkty wchodzące na nasz rynek to duży plus dla firm. Możemy śledzić trasy naszych pracowników i nikt juz nas nie oszuka. A często można trafić na nieuczciwego pracownika.
2013-08-05 22:08
Monitoring GPS
Mikołaj
Zgadzam się monitoring gps w dzisiejszych czasach to podstawa. Ja mam monitoring standard PetSoft i jestem zadowolony.
2014-02-18 18:28
Monitoring
Pawel
Miałem kiedyś okazję zobaczyć jak działa PetSoft i po 5 minutach już wiedziałem, że nigdy bym go u siebie nie zainstalował. Moja firma korzysta z systemu SATIS GPS, jest zupełnie inna klasa technologii za niewiele wyższą cenę, co w pewnym sensie dowodzi faktu, że nadmierne oszczędzanie to tak naprawdę przepłacanie.
2014-07-29 12:56
Kradzieże paliwa
Borys
U mnie w firmie był problem z kradzieżą paliwa. W momencie, w którym wykryłem braki, zdecydowałem się na instalację systemu monitoringu, z wielu dostępnych ofert wybrałem SATIS. Proceder szybko się skończył, musiałem zwolnić parę osób bo nie wyobrażam sobie zatrudniać złodziei, zwłaszcza że sam mam siebie za bardzo uczciwego człowieka.
4 komentarzy dodaj komentarz