strona główna Opracowania teoretyczne Satelitarny system monitorowania pojazdów
2010-05-30, ostatnia aktualizacja 2010-05-31 09:41

Satelitarny system monitorowania pojazdów

Schemat działania instalacji CMA

Fot. CMA

Schemat działania instalacji CMA

Słowo monitoring kojarzy się dziś głównie z prowadzoną przez zarząd firmy kontrolą pracowników, a zwłaszcza ich efektywności i uczciwości. Jednak monitoring GPS nie ogranicza się do tak jednostronnego nadzoru.

Przykładem nowoczesnego systemu monitorowania floty pojazdów, wykonujących swe zadania na drogach całej Europy, jest rozwiązanie o nazwie Automonitoring,  oferowane przez Centrum Monitorowania Alarmów. Produkt ten powstał dzięki modernizacji funkcjonującego od 2000 roku systemu Liberty GPS i przede wszystkim zapewnia skuteczną ochronę pojazdu przed uprowadzeniem i kradzieżą, a także pomaga optymalnie i oszczędnie zarządzać transportem oraz logistyką. Zastosowań może mieć znacznie więcej, gdyż bywają różne sytuacje, w których potrzebna jest precyzyjna informacja o położeniu, czasie i trasie przejazdu samochodu oraz jego prędkości. O jakości systemu świadczy ekspertyza wykonana przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji i nadany na jej podstawie Certyfikat Bezpieczeństwa w klasie profesjonalnej, jak również uznanie największych firm ubezpieczeniowych, które zaliczyły go do zabezpieczeń specjalnych, uprawniających do zniżki w stawce AC.

Schemat działania instalacji CMA

Rys.: Schemat działania instalacji CMA

Moduł instalowany w pojeździe

Działanie systemu Automonitoring opiera się (podobnie jak w samochodowych urządzeniach nawigacyjnych) na określaniu aktualnej pozycji geograficznej pojazdu za pomocą sygnałów odbieranych z satelitów geostacjonarnych. Różnica polega na innym rozmieszczeniu i komunikowaniu się ze sobą głównych elementów. W przypadku nawigatorów pokładowych są one zintegrowane we wspólnej obudowie z monitorem dotykowym i głośnikami, natomiast w systemie Automonitoring w pojeździe montuje się tylko trudny do wykrycia (miejsce zna tylko autoryzowany instalator) miniaturowy moduł, składający się z odbiornika GPS (wyznaczającego pozycję), nadajnika GSM (transmitującego dane do serwerów Centrum Monitorowania Alarmów) oraz systemu awaryjnego zasilania elektrycznego.

Protokół komputerowy ewidencji przewozów

W ACO (Alarmowe Centrum Odbiorcze) następuje odpowiednia interpretacja odebranych alarmów i przekazywanie jej wyników upoważnionym odbiorcom. Do mobilnego modułu podłączać można również urządzenia służące do: autoryzacji użytkownika pojazdu, sygnalizujące dokonanie napadu  (pastylka Ikar tzw. czerwony guzik), informujące o uruchomieniu silnika, wskazaniach tachografu, poziomie paliwa w zbiorniku, temperaturze w komorze chłodniczej itp., a także włączające immobilizer i system alarmowy.

Wszystkie dane związane z monitorowaniem pojazdu są przesyłane na serwery CMA. Jeżeli nadajnik GSM znajduje się poza zasięgiem sieci obsługującego go operatora, dane te wraz z informacją o położeniu są archiwizowane w pamięci Pozycjonera, a system automatycznie przechodzi na komunikację SMS-ową. W ramach abonamentu standardowe raportowanie następuje co 1 km lub co 4 minuty, dane są przechowywane na serwerach przez okres 30 dni.

Centrum Monitorowania Alarmów

Stacja CMA odbiera i weryfikuje alarmy nieprzerwanie we wszystkie dni roku, przez 24 godziny na dobę. Dane (pozycja, prędkość, identyfikacja pojazdu itp.) z pozycjonera w samochodzie wizualizowane są na systemowych mapach cyfrowych, które od października 2008 r. mają skalę 1:100 000.
Rys.: Protokół komputerowy ewidencji przewozów

Nieustannie zwiększa się liczba szczegółowych planów miast i miejscowości w Polsce (obecnie to prawie 3500 lokalizacji). Podobna poprawa aktualności i dokładności dotyczy też map Europy. Użytkownik może wykupić dodatkowo dostęp do map Emapy.

Zastosowane oprogramowanie pozwala na podstawie wspomnianych uprzednio danych wejściowych określać i wizualizować pozycję pojazdu na mapie, optymalizować trasy przejazdów, rejestrować ich prędkości i przebiegi, kontrolować stan i zużycie paliwa, sprawdzać ciężar ładunku, autoryzacje i czas pracy kierowców, nadzorować temperatury w miejscach zaopatrzonych w odpowiednie czujniki. Komputerowa analiza tych wszystkich parametrów zapewnia równocześnie zarówno bezpieczeństwo kierowcy, pojazdu i ładunku, jak i ochronę przed kradzieżą samochodu lub innym jego nieuzasadnionym użyciem. Wykupiony abonament gwarantuje również bezpłatną pomoc odpowiednich służb w takich właśnie wypadkach.

Użytkownicy systemu

Autoryzowani odbiorcy mają możliwość ciągłego śledzenia (z dowolnego komputera z łączem internetowym, po podaniu hasła) bieżących informacji o monitorowanych pojazdach, a także dostęp do dotyczących ich danych archiwalnych. W systemie mogą działać także osobiste terminale przenośne. Urządzenia MDA (telefon, pozycjoner GPS i komputer w jednym), włączone do systemu Automonitoring, pozwalają na koordynację działań pracowników w terenie, kontrolę efektów i bezpieczeństwa ich pracy.

Istnieje też opcja Mobile Automonitoring, czyli możliwość dostępu za pomocą telefonów komórkowych do minimalnego zakresu danych systemowych. W ten sposób użytkownik jest w stanie kontrolować w monitorowanym pojeździe, czy jego silnik pracuje, jaka jest prędkość jazdy oraz pozycja pojazdu (zapisana w formie tekstowej lub wizualizowana na mapie).

Firma CMA opracowała też algorytm wymiany danych między poszczególnymi systemami (np. z finansowo-księgowym), zarządzania flotą itp., działającymi w przedsiębiorstwie korzystającym z Automonitoringu, co pozwala szybko analizować znaczenie i rangę otrzymanych informacji z punktu widzenia ponoszonych kosztów. Standardowy zestaw czynności może być na życzenie klienta rozszerzony o dodatkowe działania oraz powiązane z nimi atrybuty.

Wszelkie generowane automatycznie lub wprowadzane przez kierowcę informacje przekazywane są w czasie rzeczywistym do systemu Automonitoring. Praktyczne możliwości jego wykorzystania ogranicza już tylko inwencja użytkownika.

Rys. poniżej: Informacje docierają do użytkownika w formie komunikatów tekstowych, map i wizualizacji

Informacje docierają do użytkownika w formie komunikatów tekstowych, map i wizualizacji

 

Informacje docierają do użytkownika w formie komunikatów tekstowych, map i wizualizacji



Adam Wojcinowicz
Prezes zarządu Centrum Monitorowania Alarmów sp. z o.o.

  • 2013-07-26 11:01

    System monitorowania pojazdów

    Robert

    Ja w swojej firmie korzystam z monitoringu firmy Finder (http://www.finder.pl/ ) I jestem bardzo zadowolony. Takie produkty wchodzące na nasz rynek to duży plus dla firm. Możemy śledzić trasy naszych pracowników i nikt juz nas nie oszuka. A często można trafić na nieuczciwego pracownika.

    skomentuj

  • 2013-08-05 22:08

    Monitoring GPS

    Mikołaj

    Zgadzam się monitoring gps w dzisiejszych czasach to podstawa. Ja mam monitoring standard PetSoft i jestem zadowolony.

    skomentuj

  • 2014-02-18 18:28

    Monitoring

    Pawel

    Miałem kiedyś okazję zobaczyć jak działa PetSoft i po 5 minutach już wiedziałem, że nigdy bym go u siebie nie zainstalował. Moja firma korzysta z systemu SATIS GPS, jest zupełnie inna klasa technologii za niewiele wyższą cenę, co w pewnym sensie dowodzi faktu, że nadmierne oszczędzanie to tak naprawdę przepłacanie.

    skomentuj

  • 2014-07-29 12:56

    Kradzieże paliwa

    Borys

    U mnie w firmie był problem z kradzieżą paliwa. W momencie, w którym wykryłem braki, zdecydowałem się na instalację systemu monitoringu, z wielu dostępnych ofert wybrałem SATIS. Proceder szybko się skończył, musiałem zwolnić parę osób bo nie wyobrażam sobie zatrudniać złodziei, zwłaszcza że sam mam siebie za bardzo uczciwego człowieka.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2