Okres wakacji może być doskonałą okazją do sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed urlopowym wyjazdem. Podczas wizyty w warsztacie warto dodatkowo skontrolować stan techniczny amortyzatorów, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na jakość prowadzenia i zachowania się pojazdu na drodze, a sprawny samochód jest gwarancją bezpiecznego dojazdu do celu.
Pamiętajmy również o poszczególnych elementach kolumny amortyzatora, czyli o sprężynach zawieszenia, górnych zestawach montażowych oraz zestawach ochronno-osłonowych. Ich wnikliwa kontrola pomoże zweryfikować wszelkie niesprawności wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz bezawaryjną pracę.
W trakcie badania ma również uzasadnienie kontrola wszystkich elementów współpracujących w układzie zawieszenia, gdyż kompleksowa diagnostyka w znacznym stopniu eliminuje ryzyko ich uszkodzenia w podróży. Czynnościom kontrolnym (ocena wizualna stanu) podczas wizyty w warsztacie podlegają w pierwszej kolejności:
amortyzatory
Stanowi ona wstęp do dalszej diagnostyki i ewentualnych prac naprawczych, ponieważ pozwala zweryfikować i zdiagnozować wiele nieprawidłowości. W przypadku amortyzatora ujawnia niesprawności, takie jak: wgniecenia obudowy, wycieki oleju, uszkodzenia powierzchni chromowej tłoczyska: wytarcia, łuszczenie, odpryski itp.
sprężyny zawieszenia
Weryfikacja ich stanu technicznego jest dość prosta i wykazuje takie uszkodzenia, jak: pęknięcia, odpryski, korozja lub wżery powierzchniowe, które mogą sugerować uszkodzenie sprężyn zawieszenia lub pogorszenie ich parametrów pracy, co może zakwalifikować je do wymiany.
zestawy montażowe
Dzięki kontroli wizualnej można również zdiagnozować niektóre uszkodzenia zestawu montażowego górnego mocowania amortyzatora, a więc wszelkie zauważone naderwania, pęknięcia połączenia metalowo-gumowego oraz ogólnie złą ocenę wyglądu części.
zestawy osłonowo-ochronne
Uszkodzenia odboju oraz osłony są jednoznacznym sygnałem do wymiany tych elementów, gdyż mogą powodować dodatkowe uszkodzenia amortyzatora.
Poza tym dokładnego sprawdzenia wymagają:
osłony gumowe przegubów kulowych
Ich rozerwania kwalifikują dany element do wymiany, jak również są widoczną oznaką jego ogólnej niesprawności.
tuleje metalowo-gumowe
Wszelkie usterki, takie, jak naderwanie czy rozwulkanizowanie tulei, można szybko zweryfikować i zakwalifikować dany element do wymiany, przy tym uszkodzenie tulei metalowo-gumowej stosowanej do mocowania amortyzatora, wiąże się z jego wymianą w całości.
Kompletna diagnostyka układu zawieszenia
Po wykonaniu wstępnej oceny wizualnej, następnym krokiem powinna być kompletna diagnostyka układu zawieszenia pojazdu z kontrolą wszystkich elementów współpracujących. Mają one wpływ na właściwości jezdne auta oraz na długość okresu eksploatacyjnego amortyzatorów, sprężyn zawieszenia i zestawów montażowych górnego mocowania.
Kompletna diagnostyka układu zawieszenia jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji i weryfikacji uszkodzeń powstałych w trakcie eksploatacji pojazdu.
Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe.
Zaleca się wówczas wymianę wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów w celu przywrócenia prawidłowego działania i funkcjonowania układu zawieszenia, jego parametrów konstrukcyjnych oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Badanie takie powinno być wykonywane systematycznie co 20 000 km.
0 komentarzy dodaj komentarz