2018-04-27, ostatnia aktualizacja 2018-04-27 06:36

Olej ND-8 czy ND-12?

Fot. Denso

Fot. Denso

Układy klimatyzacji samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2017 roku są napełniane nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf. Pojazdy starsze, z czynnikiem R134a, będą wymagały modernizacji w celu przejścia na R1234yf.

Wraz ze zmianą czynnika chłodniczego na rynku pojawiły się również nowe oleje do sprężarek. Na przykład Denso w sprężarkach klimatyzacji z czynnikiem typu R134a stosuje olej ND-8 (olej PAG 46 DEC), a w układach napełnionych nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf używa oleju ND-12 (DEC). Jest to również olej typu PAG 46, ale zawiera specyficzne dodatki.

Oleje ND-8 i ND-12 nie są wzajemnie wymienne. Chociaż olej ND-12 może być używany zarówno z czynnikiem R134a, jak i R1234yf, to jednak olej ND-8 nie może być stosowany z czynnikiem chłodniczym typu R1234yf.

W poniższej tabeli przedstawione zostały różne typy olejów stosowane w poszczególnych sprężarkach Denso oraz przypisane do nich, dostępne na rynku wtórnym czynniki chłodnicze typu R134a lub R1234yf.

Mieszanie olejów

Nie jest ono w ogóle zalecane, ponieważ może doprowadzić do uszkodzenia kompresora. Po zmodernizowaniu systemu klimatyzacji w celu stosowania czynnika chłodniczego typu R1234yf sprężarka wstępnie napełniona olejem ND-8 nie może być w tym układzie dłużej używana. Gdy czynnik chłodniczy typu R1234yf wchodzi w reakcję z olejem ND-8, ulega degradacji i zaczyna negatywnie działać na części obiegu klimatyzacyjnego. Jednak nowy olej ND-12 może być stosowany w układach z czynnikiem chłodniczym R134a bez potrzeby przepłukiwania układu i usuwania pozostałości oleju ND-8. Pracownicy warsztatów powinni jedynie upewnić się, że układ klimatyzacji jest wewnętrznie czysty.

Wpływ na rynek wtórny

Pierwsze zmiany na rynku wtórnym pojawiły się w związku z pojazdami marki Fiat. Denso jest producentem sprężarki DCP09003, wstępnie napełnionej olejem ND-8, która była montowana w modelach z układami klimatyzacji pracującymi z czynnikiem chłodniczym R134a. Sprężarka ta została zastąpiona przez model DCP09060, wstępnie napełniony olejem ND-12 i montowany w tych samych modelach Fiata, przy czym pojazdy te są teraz wyposażone w układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf.

Wraz ze zmianami na rynku pierwotnym i aktualizacjami poszczególnych modeli przez producentów samochodów, Denso opracowuje dla wygody klientów nowe części wstępnie napełnione olejem ND-12. Z 40% udziałem w rynku Denso jest wiodącym producentem sprężarek klimatyzacji na świecie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.

Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy Denso



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane