strona główna Aktualności Nowe normy emisji CO2
2018-07-02, ostatnia aktualizacja 2018-07-02 06:00

Nowe normy emisji CO2

Ostatnie projekty Komisji Europejskiej w sprawie nowych celów redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Unii Europejskiej na okres po 2020 r. wykraczają znacznie poza cele ustalone w pakiecie energetyczno-klimatycznym. Wydaje się również, że promują tylko jedną technologię napędu pojazdów.

Siła europejskiego przemysłu motoryzacyjnego polega na łączeniu najbardziej zaawansowanych technologii silników spalinowych z paliwami syntetycznymi i odnawialnymi, elektromobilnością, odzyskiwaniem energii i wdrażaniu coraz bardziej zaawansowanych pod względem wydajności części motoryzacyjnych.

Znaczna część firm motoryzacyjnych w Polsce zależy dziś od technologii silnika spalinowego. W Polsce produkuje się części niemal ze wszystkich grup asortymentowych, od wyposażenia wewnętrznego, poprzez układy kierownicze i zawieszenia, systemy hamulcowe i ich poszczególne części, po elementy zewnętrzne. Naszą specjalnością są jednak części do silników spalinowych. Jeżeli ziszczą się plany Komisji Europejskiej, sen o potędze Polski w motoryzacji może się skończyć.

Niestety, Komisja Europejska nie ma zamiaru ugiąć się w tej sprawie, niejako zapominając, że budowanie transportu niskoemisyjnego jest wykonalne, ale wymaga innowacji i inwestycji, a przez to dużo czasu. Realizacja celów Komisji Europejskiej zmuszałaby przemysł do stosowania tylko jednej technologii – pojazdów z napędem elektrycznym. Zakładając, że to ostatecznie klient powinien decydować o napędzie samochodu, takie działanie skazywałoby przemysł na brak konkurencyjności. Zdaniem ekspertów działających na forum CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych), poszukując sposobów obniżenia emisji CO2 nie można się koncentrować na rozwijaniu tylko jednej technologii, ponieważ może się to odbyć kosztem innowacji i konkurencyjności.

Taki scenariusz spowoduje już teraz zaprzestanie długoterminowych inwestycji rozwojowych w zakresie efektywności produkowanych w Polsce napędów.

W Polsce w kwestii redukcji emisji CO2 działania CLEPA wspiera i promuje SDCM (Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych) z prezesem Alfredem Franke, który podczas ostatniego Walnego Zebrania CLEPA został wybrany jednogłośnie na członka zarządu tej organizacji.

Przemysł motoryzacyjny może już obecnie pochwalić się wieloma technologiami mającymi na celu redukcję emisji CO2. Przykładowo w zakresie układów napędowych różnego rodzaju silniki hybrydowe dają redukcję emisji CO2 od 10 do 90%. Ogromną rolę w obniżaniu emisji odgrywają także nowe silniki spalinowe – bardziej wydajne i dostosowywane do paliw alternatywnych. Niebagatelne znaczenie mają także urządzenia służące do odzysku energii. Prace badawcze i wdrożeniowe idą też w kierunku redukcji masy pojazdów poprzez zastosowanie nowych materiałów (stopów metali oraz stali o wysokiej wytrzymałości, polimerów, kompozytów, a nawet biomateriałów). Zwiększa się również efektywność energetyczna pojazdów dzięki stosowaniu systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz oświetlenia o znacznie ograniczonej konsumpcji energii produkowanej w wyniku spalania.

W obronie całego przemysłu motoryzacyjnego CLEPA wskazuje Komisji Europejskiej, że osiągnięcie proponowanych celów ograniczenia emisji w 2025 r. o 15% będzie niezwykle trudne. Eksperci motoryzacyjni zgodnie twierdzą, że wyznaczony cel jest zbyt rygorystyczny i wydaje się być arbitralnie ustalonym jako punkt środkowy w drodze do celu redukcji emisji o 30% do 2030 r. Niestety, jak się wydaje, Komisja Europejska ma na celu nagradzać obecności baterii w pojeździe, a nie wydajną i niskoemisyjną technologię. Dlatego CLEPA wraz z SDCM apeluje o utrzymanie neutralności technologicznej i promowanie mobilności niskoemisyjnej w sposób zrównoważony i konkurencyjny.

Tagi

SDCM  emisja CO2 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2