strona główna Zespoły napędowe Wszystko o sprzęgle
2018-08-09, ostatnia aktualizacja 2018-08-09 09:50

Wszystko o sprzęgle

Fot. Inter Cars

Fot. Inter Cars

Sprzęgło zalicza się do najbardziej obciążonych elementów w układzie przeniesienia napędu ze względu na wibracje, temperaturę, siły dociskowe i odśrodkowe. Nie należy lekceważyć oznak jego zużycia, ponieważ może to prowadzić również do uszkodzenia skrzyni biegów. Koszt naprawy wówczas znacznie zmienia się, przewyższając nawet wartość auta.

Dobór i wymiana zestawu sprzęgła

Prawidłowe dopasowanie sprzęgła w wielu przypadkach wymaga szczególnej ostrożności. Znaczna część kół dwumasowych przeznaczonych jest wyłącznie do współpracy z ściśle określonym zestawem sprzęgła. Tego typu informacje znaleźć można w Katalogu Online. Nierzadko, aby dobór zestawu sprzęgła był prawidłowy, należy rozkodować numer VIN pojazdu. Szczególne problemy z dopasowaniem stwarzają pojazdy grupy VAG.

Odpowiedni dobór sprzęgła zapewniają katalogi dostawców zawierające specyfikację techniczną oraz instrukcje montażu. Bazy te importowane są do katalogu Inter Cars, dzięki któremu każdy z naszych klientów jest w stanie w szybki i łatwy sposób dopasować zestaw sprzęgła, koło dwumasowe, łożysko hydrauliczne itp.

W przypadku jakichkolwiek problemów dotyczących doboru zestawu sprzęgła, klienci mają możliwość skontaktowania się bezpośrednio z działami technicznymi dostawców oraz Inter Cars. Numery kontaktowe można znaleźć w katalogu Inter Cars.

Prawidłowy dobór sprzęgła oraz jego wymiana przez specjalistów, powinny wykluczyć jakiekolwiek usterki.

Diagnozowanie i przyczyny uszkodzeń

Najczęstsze objawy uszkodzenia sprzęgła to:

  • ślizganie się,
  • szarpanie,
  • nierozłączanie się,
  • hałasowanie,
  • brak przyśpieszania samochodu przy rosnących obrotach silnika,
  • utrudnione wciskanie pedału sprzęgła,
  • brak reakcji samochodu na próbę gwałtownego ruszenia.

Nieumiejętne operowanie sprzęgłem, którego podstawową funkcją jest przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów za pomocą tarcia może skończyć się poważną usterką lub unieruchomieniem auta.

Błędy najczęściej popełniane przez kierowców to m.in.:

  • gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła,
  • niedociskanie pedału sprzęgła do końca przy zmianie biegów,
  • ruszanie na zbyt wysokim biegu lub zmiana biegu na zbyt wysokich obrotach,
  • regulowanie prędkości jazdy poprzez poślizg sprzęgła,
  • trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy,
  • hamowanie sprzęgłem (silnikiem) poprzez redukcję biegu,
  • przeładowanie pojazdu, holowanie,
  • chiptuning, czyli podnoszenie mocy jednostki napędowej bez wymiany sprzęgła na mocniejsze odpowiadające nowym parametrom napędu.

Trwałość sprzęgła zależy od wielu czynników. Zakładając, że sprzęgło zostało prawidłowo dobrane do auta, należy podkreślić zadanie sprzęgła i preferowany styl jazdy kierowcy. Czynniki te mają znaczący wpływ na czas jego eksploatacji.

Na największe zużycie narażone są okładziny cierne, których trwałość zależna jest od częstotliwości ruszania z miejsca oraz zmiany biegów. Według badań na 1 przejechany kilometr operuje się sprzęgłem od 2 do 60 razy w zależności od trasy. Złym nawykiem jest używanie sprzęgła jako oparcia dla lewej stopy, gdyż nawet niewielki nacisk ma istotny wpływ na przedwczesne zużycie okładzin bądź uszkodzenie wynikające z przegrzania.

Obsługa serwisowa

Odpowiednie działanie sprzęgła uzależnione jest również od doświadczenia, ciągłego szkolenia i wiedzy mechanika, który podejmuje się wymiany tego elementu. Należy podkreślić, iż zestaw sprzęgła oraz koła dwumasowe pomimo dużych gabarytów, bardzo łatwo ulegają uszkodzeniom. Są to delikatne elementy podzespołu przeniesienia napędu, których nieodpowiedni montaż skutkuje wyżej wymienionymi usterkami.

Klienci warsztatów zastanawiają się czasem, czy można wymienić sam docisk lub tarczę sprzęgła zamiast kompletnego podzespołu. Oczywiście można, jednak jest to pozorna oszczędność, która dość szybko wymusza na kierowcy kolejną wizytę w warsztacie, gdzie wymieniony zostanie cały zestaw. Często pozornie prawidłowo dobrana część nie chce poprawnie współpracować z pozostałymi elementami zestawu sprzęgła, pomimo tej samej średnicy zewnętrznej, ilości zębów itd. Dosyć popularnym jest stwierdzenie "ten zestaw wyglądał identycznie, jednak nie pasuje".

Zakup poszczególnych elementów oddzielnie, często jest o wiele droższym rozwiązaniem. Dla przykładu poniżej opisane zostało porównanie cenowe jednego z wybranych indeksów. Otóż koszt jednego z zestawów sprzęgła składającego się z docisku, tarczy oraz łożyska wynosi 395 zł brutto. Przy zakupie każdego z elementów oddzielnie wydać trzeba w sumie 712 zł brutto. Gdy dokonamy porównania cenowego zestawy sprzęgieł są tańsze od 3% do nawet 60% niż kupowane pojedynczo elementy. Przy wymianie zestawu zyskujemy dodatkowo pewność, że każdy z elementów będzie współpracował poprawnie z pozostałymi przez kolejne 150–200 tys. km.

Oferta sprzęgieł Inter Cars

Inter Cars SA ma szeroko rozbudowaną ofertę zestawów sprzęgieł takich producentów jak:

  • LUK; Katalog: http://webcat.schaeffler-aftermarket.com/
  • VALEO; Katalog: http://ows-cdn.tecdoc.net/valeo/
  • SACHS; Katalog: https://webcat.zf.com/
  • AISIN; Katalog: http://web.tecdoc.net/aisin-europe/
  • EXEDY
  • NEXUS

Indeksy w statusie indywidualnym można zamówić ekspresem. Wówczas przewidywany czas dostawy w asortymencie sprzęgieł wynosi ok. 3 dni. Dobranie zestawu sprzęgła do auta jest coraz łatwiejsze poprzez IC Katalog. Po wybraniu danych technicznych auta w IC Katalogu i odznaczeniu grupy towarowej "układ napędowy" uzyskamy informację o zestawach odpowiednich do wybranego auta. Każdy z towarów w ofercie opisany jest w detalach. Dokładny opis pomaga we właściwym doborze sprzęgła. Katalog online zawiera również wszelkie informacje o aktualnie przeprowadzanych promocjach oraz modyfikacjach cenowych w asortymencie sprzęgieł.

Rafał Pierzgała, Inter Cars




Artykuł sponsorowany

Tagi

Sprzęgło 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane