strona główna Technika motoryzacyjna Środki smarne Elf do jednośladów
2018-08-21, ostatnia aktualizacja 2018-08-21 06:00

Środki smarne Elf do jednośladów

Fot. Total

Fot. Total

Od czasu, gdy prawo jazdy kategorii B daje szersze uprawnienia, rośnie popularność motocykli o pojemności do 125 cm3. Czy w ich serwisowaniu przydają się doświadczenia z obsługi samochodów osobowych?

Z roku na rok rośnie u nas liczba rejestracji jednośladów wyposażonych w takie silniki. Tylko w obecnym roku – według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego – przybyło ich 2682, co stanowi ponad 42% całego rynku. W najbliższych miesiącach – jak pokazują statystki sprzedaży z ubiegłych lat – udział ten może znacząco wzrosnąć. Najczęściej na zakup tych motocykli decydują się kierowcy samochodów osobowych zmęczeni poruszaniem się w zakorkowanym ruchu miejskim.

Rodzaje produktów

Zwiększenie zainteresowania małymi motocyklami ma swoje odzwierciedlenie w sprzedaży naszych produktów. Z jednej strony dynamika idzie w parze z rozpoczęciem sezonu użytkowania jednośladów, z drugiej – ze wzrostem ich rejestracji w poszczególnych miesiącach. W tej puli znajdują się zarówno fabrycznie nowe motocykle, jak i używane. W obu przypadkach wystarczy poznać podstawowe zasady serwisowania jednośladów.

Podobnie jak w samochodach osobowych, podstawowym produktem smarnym jest olej silnikowy. Jego wybór uzależniony jest od konstrukcji dwu- lub czterosuwowej. W przypadku produktów ELF jest to wyraźnie zaznaczone na etykiecie lub w nazwie, np. Moto 2 lub Moto 4.

Kolejnym wyznacznikiem jest przeznaczenie motocykla, ELF dzieli je na Cruise, Road, Tech oraz Race. W przypadku jednośladów do 125 cm3 mogą to być także oleje do skuterów, np. Elf Scooter 2 Street lub Moto Scooter 4 Maxi City. Dokładne informacje o specyfikacji dostępne są w książce serwisowej pojazdu, a także na stronie internetowej, np. www.elf.com.pl

Częstotliwość wymiany

Olej silnikowy w motocyklach zmieniany jest z większą częstotliwością niż w samochodach. Z reguły co roku, na wiosnę, czyli przed rozpoczęciem sezonu. Wraz z nim należy założyć nowy filtr powietrza. Warto go systematycznie nasączać specjalnym produktem, np. ELF Moto Air Filter Oil. Takie zabiegi powinny zapewnić optymalne smarowanie silnika do następnego roku, w tym także podczas zimowego przestoju.

O ile w samochodach osobowych rzadziej wymienia się olej w przekładni, to w motocyklach trzeba to robić regularnie. Specyfikacje tych produktów również określa producent, a te mogą być skrajnie różne. Np. ELF oferuje oleje Moto Gear o lepkości 10W40 i 80W90.

Istotna różnica w serwisowaniu dotyczy oleju w amortyzatorach. Konstrukcje jednośladów wymagają jego systematycznej kontroli i wymiany. Nie jest to trudne zadanie, pod warunkiem posiadania wiedzy na temat lepkości. ELF oferuje Fork Oil w przedziale od 5W do 20W. Różne lepkości oznaczają inna charakterystykę pracy zawieszenia. Dlatego istotne jest a by dobierać odpowiedni produkt.

Bardzo ważne w motocyklu jest serwisowanie układu hamulcowego, który musi sprostać wysokim obciążeniom przy zachowaniu maksymalnej efektywności. Tutaj zaleca się stosowanie płynu o jakości DOT 5.1.

Łańcuch napędowy, dodatkowo narażony na zabrudzenia drogowe, wymaga dla utrzymania w czystości i sprawności smaru ELF Moto Chain Lube.

Choć większy zakres czynności serwisowych przypada na początku sezonu, warto przeprowadzić je także po zakupie używanego jednośladu. Dzięki temu nowy użytkownik będzie miał stuprocentową pewność, że zastosowane oleje i smary spełniają wymagania producenta pojazdu.

Doświadczenie eksploatacyjne i produkcyjne

Większe zainteresowanie produktami ELF do motocykli przekłada się także na usługi w warsztacie samochodowym. To zwiększenie dotychczasowego zakresu działalności nie stanowi dla mechanika większego wyzwania i nie wymaga dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Za jakością produktów ELF stoi wieloletnie doświadczenie marki w sportach motorowych. To nie tylko samochody osobowe, ale też jednoślady i quady. Miejscem ich testów są zarówno bezdroża Rajdu Dakar, jak i utwardzone nawierzchnie torów wyścigowych serii Moto GP i Superbike.

Bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu, Total chętnie dzieli się zdobytą wiedzą zarówno z mechanikami, jak i użytkownikami pojazdów.

Total Lubrifiants to wiodący producent i sprzedawca olejów silnikowych oraz środków smarnych. Zatrudnia ponad 5800 pracowników w 150 krajach świata, mając 41 zakładów produkcyjnych. Oferuje innowacyjne, wydajne i przyjazne środowisku produkty i usługi, nad których stałym rozwojem pracuje ponad 130 inżynierów w firmowym centrum badawczym.

Dział Marketingu i Usług Total opracowuje i wprowadza na rynek produkty zasadniczo tworzone z ropy naftowej – wraz z wszystkimi powiązanymi usługami. 31 000 pracowników działu pracuje w 110 krajach, ich produkty zaś i oferty usługowe proponowane są na rynkach 150 krajów. Każdego dnia dział marketingu i usług Total obsługuje ponad 8 mln klientów w swej sieci obejmującej przeszło 16 000 stacji obsługi w 65 krajach.

Ewa Kalinowska, Dyrektor Marketingu i Badań Rynkowych



Andrzej Husiatyński
Kierownik działu technicznego Total Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane