strona główna Wydarzenia Automechanika Frankfurt 2018
2018-09-27, ostatnia aktualizacja 2018-09-27 12:50

Automechanika Frankfurt 2018

Na Automechanice tradycyjnie zbiegają się drogi wszystkich światowych profesjonalistów i fanów techniki motoryzacyjnej

Przemysław Krzczanowicz

Na Automechanice tradycyjnie zbiegają się drogi wszystkich światowych profesjonalistów i fanów techniki motoryzacyjnej

W dniach 11-15 września bieżącego roku odbyły się już po raz 25.(!), we Frankfurcie nad Menem najważniejsze na świecie targi techniki motoryzacyjnej.

W tegorocznej edycji wzięło udział więcej wystawców niż kiedykolwiek. Rekordowa była też wykorzystana powierzchnia ekspozycyjna, a także łączna liczba zwiedzających (136 000 osób ze 181 krajów). Spośród nich ok. 10 000 było na tych targach pierwszy raz.

Niezwykle bogatej targowej ekspozycji nie da się opisać wyczerpująco w jednej prasowej relacji. Trzeba więc ograniczyć się z konieczności do wyboru ofert szczególnie istotnych z punktu widzenia warsztatowej praktyki, a także do stoisk i wydarzeń, na które zostaliśmy specjalnie zaproszeni.

Różne wizje przyszłości

KTS 250 Esi[tronic] prezentowany na obszernym i wszechstronnym stoisku firmy Bosch to również centralny element nowego kompaktowego testera diagnostycznego KTS 250 Bosch. Jest on przeznaczony do mniejszych warsztatów lub jako dodatkowe urządzenie mobilne w większych warsztatach. Jego interfejs użytkownika DoIP Ethernet jest intuicyjny i oparty na systemie Android. Umożliwia kompleksową obsługę około 150 marek samochodów osobowych, które są identyfikowane automatycznie i obsługiwane przez bazę numerów VIN. Niezależnie od tego, czy chodzi o łączność sieciową, automatyzację, zoptymalizowane układy napędowe czy elektromobilność, Bosch Automotive Aftermarket odgrywa wiodącą rolę w procesie zmian w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki innowacyjnym koncepcjom skutecznego i efektywnego serwisowania oraz napraw w całym cyklu życia produktu, a także sieciowym rozwiązaniom dla diagnostyki i procesów warsztatowych – Bosch wspiera swych partnerów i będzie to robić w przyszłości. Na przykład oprogramowanie warsztatowe Bosch Connected Repair zapobiega czasochłonnemu duplikowaniu pracy, ponieważ dzięki niemu dane pojazdu są dostępne we wszystkich systemach komputerowych po jednorazowej rejestracji. Rozwiązanie instruktażowe Augmented Reality to kolejna oszczędność czasu – średnio o 15%. Za to nowe podejście do organizacji szkoleń warsztatowych Bosch otrzymał w tym roku nagrodę Automechanika Innovation Award.

Poszczególne stanowiska na stoisku firmy Schaeffler służyły jej ekspertom do prezentacji produktów i technologii

Schaeffler na tegorocznych targach zaprezentował swój Schaeffler Glass Car. Ten eksponat wyposażony został w około 40 różnych produktów oraz technologii oferowanych przez firmę Schaeffler na całym świecie, czyli: e-sprzęgło, elektromechaniczny stabilizator, moduł regulacji temperatury oraz elektryczną oś. Także w zakresie swojej marki Repxpert firma skupia się na rozwiązaniach przyszłości. Na pięciu targowych stanowiskach eksperci techniczni prezentowali firmowe produkty warsztatowe oraz rozwiązania naprawcze.

Pod nazwą Electric Blue ZF Aftermarket prezentuje nową generację okładzin hamulcowych marki TRW przygotowanych specjalne dla pojazdów elektrycznych. Okładziny, które znacznie zmniejszają zarówno hałas we wnętrzu pojazdów elektrycznych, jak i emisję pyłu hamulcowego, stanowią także przykład innowacji stosowanych w produktach firmy ZF Aftermarket.

Już wkrótce pojawią się na rynku okładziny hamulcowe dla piętnastu najpopularniejszych pojazdów elektrycznych, a do końca roku nowe produkty obejmą swym zasięgiem 97% dostępnych na rynku europejskich modeli samochodów.

Firma ZF Aftermarket przygotowała na targi liczne eksponaty związane z elektromobilnością, w tym specjalne klocki hamulcowe marki TRW

Wszystkie swe, wcześniej niezależne, marki na tegorocznych targach Hella po raz pierwszy prezentowała na imponującym wspólnym stoisku o powierzchni aż ponad 1 tys. metrów kwadratowych. Znalazły się na nim następujące ekspozycje: Hella, Hella Gutmann Solutions, Hella Pagid i Behr Hella Service. Producenci prezentowali głównie nowości, np. czujniki światła i deszczu, pompy próżniowe do układów hamulcowych, systemy radarów i przeciwzderzeniowe. Atrakcją dla warsztatowców był wprowadzony na rynek na początku tego roku tester diagnostyczny Mega Macs 77, którego sprzedaż właśnie rusza w Polsce. Marka Behr Hella Service prezentowała we Frankfurcie produkty termiczne do pojazdów elektrycznych i hybrydowych, lecz także rozwiązania do tradycyjnych układów chłodzenia i klimatyzacji. W trakcie targów odbywały się także szkolenia w ramach Hella Academy Forum.

Projekt GarageZone firmy Gates służy kompleksowej diagnostyce pojazdów i szybkiemu udzielaniu profesjonalnych porad warsztatom

W Formule 1 osiem na dziesięć filtrów pochodzi z firmy UFI. Przestawienie się branży motoryzacyjnej na hybrydy i auta elektryczne postrzegane jest przez tę firmę jako rozwojowa szansa. Atrakcją firmowej konferencji prasowej na tegorocznych targach była prezentacja innowacyjnej konstrukcji o nazwie Multitube. Jest to zintegrowany zespół tub filtrujących, zapewniający zwiększoną wydajność filtracji. Zastąpienie nim tradycyjnych filtrów pozwala zwiększyć moc silnika spalinowego o dodatkowe 4%. Nowy produkt daje się łatwo zmieścić na miejscu standardowego.

Warianty globalizacji

Nowością w europejskiej ofercie TMD Friction jest marka klocków i tarcz hamulcowych Nisshinbo, debiutująca na tegorocznej Automechanice. Są one przeznaczone do modeli samochodów osobowych i użytkowych oraz pojazdów ciężarowych produkowanych w krajach azjatyckich. Do tej pory rynkiem ich zbytu były przede wszystkim: Rosja, Bliski Wschód, Afryka i Ameryka Południowa. Jak się okazuje, popyt na nie rośnie także na Starym Kontynencie. Dzięki nowej marce, zaprezentowanej właśnie oficjalnie na Automechanice we Frankfurcie, producent może szybko reagować na zmieniające się trendy i potrzeby aftermarketu.

Multitube, czyli nowa konstrukcja firmy UFI: jeden moduł, a w nim kilka równoległych tub filtracyjnych

Na stoisku Valeo przedstawiono najnowszą i najbardziej kompleksową ofertę systemów napędowych FTE dla rynku wtórnego. W październiku 2017 r. firma Valeo przejęła FTE Automotive – niemiecką firmę specjalizującą się w systemach sprzęgłowych i napędowych. Ma ona szczególnie rozległe doświadczenie i osiągnięcia w zakresie elektrycznych siłowników stosowanych w automatycznych, dwusprzęgłowych i półautomatycznych skrzyniach biegów. Dzięki temu Valeo poszerza swoją ofertę na strategicznym, szybko rozwijającym się rynku, w dużej mierze napędzanym rosnącym popytem na pojazdy wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, a także pojazdy hybrydowe i elektryczne. Poszerzając linię podwójnych kół zamachowych, Valeo może zaspokoić 80% światowych potrzeb tej kategorii pojazdów.

Dzięki przejęciu FTE Automotive znacznie rozszerzyła się oferta firmy Valeo w zakresie systemów napędowych

Grupa AVA utrzymuje, iż jest drugim co do wielkości światowym producentem motoryzacyjnych części na aftermarket, co podkreślało naocznie jej bardzo okazałe targowe stoisko. Przejęcie firmy Highway International przez grupę AVA dwa miesiące temu było przejawem ekspansji firmy na rynki europejskie, w tym także polski. Miesiąc temu AVA otworzyła swe biuro w Moskwie, a w przeciągu trzech lat chce wybudować fabrykę na terenie UE.

Swym udziałem w tegorocznej Automechanice dalekowschodnia Grupa AVA rozpoczęła ekspansję na rynki europejskie

AVA rzeczywiście jest wiodącym, międzynarodowym dystrybutorem części systemów chłodzących i klimatyzacyjnych. Działa w pięciu europejskich spółkach zależnych w: Danii, Anglii, Francji, Austrii i Włoszech. Siedziba główna i magazyn centralny AVA znajduje się w Hilvarenbeek w Holandii, który obsługuje klientów AVA Benelux i klientów eksportowych. Równocześnie od początku 2017 r. AVA jest częścią grupy Enterex International Limited, spółki zarejestrowanej na Tajwanie. Bizol to niemiecki producent olejów silnikowych, dodatków do paliw, olejów, układów chłodzenia i chemii samochodowej. Firma została założona w 1998 roku w Berlinie przez Borisa Tatievskiego. Do końca 2018 roku będzie obecna w stu państwach na pięciu kontynentach.

Do końca tego roku Bizol ma opanować rynki stu państw na pięciu kontynentach, oferując oleje i maszynę do serwisowania automatycznych skrzyń biegów

Bizol dostarcza swoje produkty dla sześciu kluczowych segmentów rynku motoryzacyjnego, takich jak: samochody osobowe, autobusy i ciężarówki, motocykle, łodzie, sprzęt rolniczy oraz urządzenia przemysłowe. Z tej bogatej oferty produktów smarnych na uwagę zasługują oleje z linii Green Oil+, zaprojektowane specjalnie dla pojazdów użytkowanych w ruchu miejskim. Nowością w ofercie firmy jest także łatwa w obsłudze i wydajna maszyna ATF Intelligence 2000, przeznaczona do dynamicznej wymiany płynu w automatycznych skrzyniach biegów.

Japanparts Group dostarcza części zamienne dla 84% światowego parku samochodów azjatyckich, europejskich i amerykańskich

Koncern Japanparts Group dostarcza części zamienne dla 84% światowego parku samochodowego, oferując ponad dwieście pozycji katalogowych dla pojazdów azjatyckich, europejskich i amerykańskich. Dotyczy to w szczególności różnego rodzaju cewek i zaworów EGR, dających pełną możliwość zastępowania nimi części oryginalnych z 24-miesięczną gwarancją. Wraz z zaworami EGR zawsze dostarczane są zestawy instalacyjne, w komplecie ze wszystkimi niezbędnymi do montażu o-ringami i uszczelkami, dlatego nie ma potrzeby nabywania dodatkowych części zamiennych. Obecnie firma po raz kolejny poszerza gamę czujników ABS, obejmującą obecnie siedemset pozycji do marek pojazdów z wszystkich kontynentów, a także wprowadza do swego katalogu trudno dostępne na rynku czujniki pozycji wałka rozrządu i wału korbowego oraz czujniki ABS, ASR i GPS. W 2018 roku Japanparts Group opracowała też ofertę pomp układu chłodzenia dla rynku europejskiego.

W dostawach pomp układu chłodzenia specjalizuje się ostatnio również włoska firma Metelli. Produkty te przeznaczane są głównie do wszystkich pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych marek niemieckich. Nowością w tej dziedzinie są innowacyjne pompy ze sprzęgłami elektromagnetycznymi.

Najnowsze produkty Sogefi, w które wyposażone są najwyższej klasy modele marek Audi, Porsche czy Maserati oraz nowe silniki PSA (Peugeot, Citroën i Opel) oraz Ford Transit 2.0l, potwierdzają pozycję tej firmy jako lidera na rynku motoryzacyjnym. Na rynku wtórnym Sogefi oferuje szeroką gamę specjalistycznych produktów dla pojazdów w Europie, a także nowe rozwiązania cyfrowe dla marek: Purflux, Fram, Tecnocar, CoopersFiaam oraz Sogefi Pro.

Techniczne nowości

Największe zainteresowanie profesjonalistów wśród bogatej ekspozycji firmy Texa budził innowacyjny przyrząd Laser Examiner. Jest to praktyczne urządzenie pomiarowe o niewielkich rozmiarach, pozwalające ocenić z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra zużycie tarczy hamulcowej pojazdu, bez konieczności demontażu koła. Umożliwia ponadto pomiar zużycia bieżnika opony za pomocą prostego adaptera. Pomiary tarcz wykonane w ten sposób są szybkie i łatwe, gdyż wystarczy przyłożyć do tarczy hamulcowej końcówkę z wbudowanym, podwójnym magnesem. Kolejne naciśnięcia przycisku powodują emisję wiązki laserowej i zarejestrowanie analizowanego obrazu przez mikrokamerę w celu jego porównania z wartością wzorcową. Porównanie przedstawiane jest nie tylko za pomocą wartości numerycznych, ale również wizualnie, i zapewnia operatorowi natychmiastową ocenę. Kontrolę i zarządzanie informacjami pochodzącymi z pomiarów tarcz i opon umożliwia praktyczna aplikacja do zainstalowania na komputerze z systemem Windows lub na Axone Nemo.

W atrakcyjnej targowej ofercie firmy Texa główną rewelacją okazał się innowacyjny przyrząd diagnostyczny Laser Examiner

W zakresie tarcz hamulcowych firma Brembo oferuje właściwie pełne spectrum użytkowanych na świecie produktów, lecz wyraźnie wyróżnia wśród nich te przeznaczone specjalnie dla entuzjastów motoryzacji. Tym razem na firmowym stoisku uwagę fanów skupiała przeznaczona do ekskluzywnych mercedesów i bmw tarcza tłoczona ze stali i uzupełniona odlewanym elementem ciernym z żeliwa. W rezultacie otrzymywany produkt jest stosunkowo lekki, a przy tym bardzo wytrzymały i odporny dzięki bimetalicznej budowie na odkształcenia termomechaniczne.

Konferencja prasowa firmy Brembo pomogła dziennikarzom docenić zalety nowych, tłoczono-odlewanych tarcz hamulcowych

Innowacyjne przesuwne tuleje napędowe z liniowym łożyskowaniem tocznym, umożliwiającym ruch wzdłużny półosi, zaprezentowała firma GKN. Łączą one doskonałą charakterystykę jazdy w terenie z zapewniającym bezpieczeństwo zachowaniem na drodze dzięki niespotykanemu do tej pory zakresowi przemieszczeń (aż do 70 mm) i doskonałemu działaniu zawieszenia. Nowe tuleje boczne wyjątkowo dobrze sprawdzają się w pojazdach typu SUV. Projekt ten rozwiązuje problem szerokich kątów montażu, wynikających z wysokiego prześwitu i skoku zawieszenia. Dodatkowo GKN opracowała i opatentowała połączenia countertrack, umożliwiające przekazywanie tej samej mocy, ale z użyciem elementów o znacznie mniejszej średnicy (średnio o 10%). Nowe rozwiązanie zapewnia zmniejszone tarcie wewnętrzne, niższe temperatury pracy oraz zwiększa wartość przekazywanego momentu obrotowego i maksymalny kąt pracy. Tego rodzaju połączenie z piastą doskonale nadaje się do charakteryzujących się wysokim momentem obrotowym napędów z turbiną i silników elektrycznych, jakie będą stosowane w przyszłości.

Philips X-tremeUltinon LED gen2 to kolejna generacja cieszących się dużą popularnością retrofitów. Żarówki te zbudowano na – zarezerwowanych wcześniej dla wyposażenia OE – układach Lumileds Luxeon Altilon SMD LED. Wyróżniają się jaśniejszym o 250% światłem oraz temperaturą barwową 5800 K. Dzięki inteligentnym technologiom AirFlux i AirCool uzyskano ich wyższą odporność na ciepło przy jednoczesnym obniżeniu zużycia energii. Wszystko to pozwoliło wydłużyć żywotność produktów do dwunastu lat eksploatacji pojazdu.

Specjalnie dla warsztatów

Nominowany do nagrody 25. targów Automechanika Frankfurt Innovation Award w kategorii Naprawa i Diagnostyka program Garage Gurus zaprezentowała firma Federal-Mogul Motorparts. Jest to projekt bezpłatnego, wszechstronnego wsparcia dla mechaników, właścicieli warsztatów oraz dystrybutorów, a dotyczy pomocy technicznej oraz szkoleń stacjonarnych, internetowych i terenowych. Inicjatywa ta wydaje się szczególnie potrzebna w zestawieniu z licznymi nowościami technicznymi i technologicznymi, wprowadzonymi przez należącą do Federal-Mogul Motorparts markę Moog do układów kierowniczych i zawieszeń dostarczanych na rynek wtórny.

Program Garage Gurus firmy Federal-Mogul Motorparts zapewnia bezpłatne, wszechstronne wsparcie niezależnym warsztatom

Johnson Controls wprowadza pierwszy na rynku europejskim akumulator typu AGM Varta Promotive do samochodów ciężarowych. Umożliwia to zarządcom flot pojazdów unikanie przestojów i maksymalizację rentowności. Z kolei Varta Partner Portal to internetowe narzędzie, dostarczające najlepsze pod względem szczegółowości i zakresu instrukcje montażu akumulatorów. Na tej stronie serwisanci znajdują szczegółowe instrukcje montażu dotyczące nawet 98% europejskiego parku pojazdów, w tym samochodów z systemami start-stop.

Oprócz nowych konstrukcji akumulatorów na stoisku Johnson Controls prezentowano internetowe narzędzie warsztatowe Varta Partner Portal

Nagrodę Automechanika Innovation Award 2018 uzyskały światła Osram LEDriving do VW Golfa VII. Są to diodowe retrofity zastępujące reflektory z żarówkami halogenowymi i ksenonowymi. Dzięki zastosowaniu technologii LED mają one większą wydajność niż oryginalne reflektory. Światła mijania, drogowe, pozycyjne światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy są połączone w kompletny produkt bez widocznych pojedynczych punktów świetlnych. W sumie zapewniają znacznie niższe zużycie energii, są trwalsze i łatwe w montażu, ponieważ ich instalacja nie wymaga żadnych modyfikacji w pojeździe.

Diodowe retrofity Osram są trwalsze od tradycyjnych reflektorów i łatwe w montażu, ponieważ ich montaż nie wymaga żadnych modyfikacji w pojeździe

Polska firma Sentech zaprezentowała we Frankfurcie nowy produkt na rynku części zamiennych. Są to zestawy naprawcze do cewek zapłonowych. Znalazły się już one w katalogu Sentech. Ich zalety to: niskie koszty naprawy uszkodzonych lub zużytych części, niskie koszty regeneracji cewek, łatwa wymiana uszkodzonych izolatorów cewki.

Prezentowane na firmowym stoisku Delphi Technologies nowe narzędzie diagnostyczne współpracujące z samochodowymi systemami OBD pomoże skorzystać większej liczbie warsztatów z możliwości diagnozowania rosnącej liczby parametrów w pojazdach. Nazywa się DS-nano i bazuje na tym samym sprawdzonym oprogramowaniu, co wysoce cenione urządzenie Delphi DS150E, oferując przy tym uproszczoną obsługę. Umożliwia odczytywanie i kasowanie kodów błędów, ponowne kodowanie, aktywowanie komponentów, a także resetowanie kontrolek serwisowych dla kluczowych układów, takich jak: zapłon, układ paliwowy (w tym Diesel), układ hamulcowy i układ klimatyzacji. Pojawi się w sprzedaży na początku 2019 roku.

Na firmowym stoisku Delphi Technologies prezentowano nowe narzędzie diagnostyczne DS-nano, współpracujące z samochodowymi systemami OBD

Nowy tester akumulatorów EBT965P firmy Exide pozwoli warsztatom uzyskać lepszą pozycję na rynku, dzięki efektywniejszemu serwisowaniu akumulatorów. Może on być użyty do kontroli akumulatorów EFB (ulepszone akumulatory kwasowo-ołowiowe), AGM (absorpcyjna mata szklana), GEL (żelowe) oraz standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych (do 3000 A) w pojazdach osobowych i użytkowych. Platforma z funkcją Wi-Fi umożliwia pobieranie aktualizacji i zawiera nowatorską funkcję obsługi prewencyjnej, określającej aktualną kondycję akumulatora. Firma Exide na targach Automechanika zaprezentowała także nową, mobilną aplikację testującą, która może być używana w połączeniu z każdym testerem akumulatorów. Inny rodzaj wsparcia warsztatów przez Exide stanowi gama prostowników odpowiednich do wszystkich rodzajów akumulatorów i specjalistyczne sesje szkoleniowe.

e-Videns to narzędzie do diagnostyki pojazdów dostarczane przez Denso Aftermarket. Zwiększa ono wydajność warsztatu i przejrzystość podejmowanych w nim działań. Przeprowadza mechaników przez kompleksowy przegląd pojazdu, w tym kontrolę jego stanu technicznego, poprzez porównanie danych pobieranych w czasie rzeczywistym z uruchomionego silnika z danymi referencyjnymi przechowywanymi w „chmurze”. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, e-Videns informuje o nich użytkownika.

W targowej ofercie DENSO Aftermarket pojawiło się nowe narzędzie o nazwie e-Videns, przeznaczone do diagnostyki pojazdów

Z myślą o usługowych warsztatach samochodowych systematycznie rozbudowywana jest oferta napędów paskowych Gates. Firmowy program GarageZone służy szybkiemu udzielaniu profesjonalnych porad zainteresowanych nimi mechanikom. W jego skład wchodzą łatwo dostępne kontakty telefoniczne, internetowe oraz poradniki formatu e-module, odtwarzane za pomocą iPadów. Z kolei w ramach kontraktowych dostaw OE producent ten doskonali paski przeznaczone do pracy w oleju, w samochodowych systemach stop-start i inne elementy tego rodzaju napędów.

ZF Smart Service to aplikacja przeznaczona dla warsztatów niezależnych. Umożliwia ona mechanikom przeprowadzenie niezawodnej diagnostyki pojazdu i prac konserwacyjnych za pomocą różnych urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet. Rozwiązanie to jest już od dłuższego czasu testowane z powodzeniem w Wielkiej Brytanii, a potem ten innowacyjny produkt zostanie wprowadzony na kolejne rynki europejskie i światowe. Nie wymaga inwestowania w drogie stacjonarne urządzenia diagnostyczne. Jest to niemal „cyfrowy śrubokręt”, który powinien znaleźć się w każdej skrzynce z narzędziami. Jego obsługa jest bardzo prosta. Wystarczy zainstalować tę aplikację na urządzeniu mobilnym i podłączyć do pojazdu urządzenie Smart Service za pośrednictwem interfejsu OBD. Aplikacja obsługuje szeroką paletę pojazdów europejskich, północnoamerykańskich i azjatyckich.

Tagi

Targi  Automechanika 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2