strona główna Aktualności Zasady wymiany żarówek
2018-11-19, ostatnia aktualizacja 2018-11-19 14:23

Zasady wymiany żarówek

Fot. Philips

Fot. Philips

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie uczestników ruchu drogowego.

Współczesne reflektory konstruuje się z myślą o poprawie widoczności na drodze. Przełomowym patentem był pomysł marki Philips, która wprowadziła do seryjnej produkcji lampy ksenonowe (w modelu BMW serii 7 z 1991 roku). Dziś coraz więcej nowych samochodów ma oświetlenie z diod LED, a nawet diod laserowych.

Wciąż jednak na drogach przeważają auta wykorzystujące tradycyjne konstrukcje reflektorów i żarówki halogenowe. To właśnie ich kierowcy najczęściej stają przed dylematem: wymiana jednej przepalonej czy pary? Odpowiedź jest niezmiennie ta sama: żarówki w reflektorach głównych samochodu zawsze wymieniamy parami.

Każdy przedmiot ma określoną żywotność techniczną. Nie zawsze jest ona identyczna, ale w przypadku pary żarówek śmiało można założyć, że przepalenie jednej oznacza zbliżanie się do tej granicy także drugiej. W takiej sytuacji kierowca i tak musi przywrócić sprawność oświetlenia samochodu, co w obecnych modelach nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia. Co więcej, może się wiązać z demontażem osłon w komorze silnika, a nawet nadkola. Włożony w to nakład pracy niebawem trzeba będzie powtórzyć. A to nie wszystko.

Przy okazji wymiany żarówek warto pamiętać o ważnych podstawach. Po pierwsze, nie należy dotykać szklanej bańki palcami. Pozostawienie na niej śladów może zniekształcić emitowany strumień światła. Po drugie, należy odpowiednio zamontować nowe żarówki.

Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła w kierunku drogi, pobocza, a nawet nieba, pozostawiając kluczowe obszary w mroku. Po trzecie, sama konstrukcja reflektora przystosowana jest do ruchu lewo lub prawostronnego, co oznacza asymetrię świecenia (krótszą od strony osi jezdni, dłuższą od pobocza). Taki rozkład pozwala kierowcy uzyskać optymalne pole widzenia i jednocześnie nie oślepia pozostałych uczestników ruchu. Nie uzyskamy się tego po wymianie na nową tylko jednej żarówki.

Po wymianie żarówek w reflektorach głównych należy je odpowiednio ustawić. Nawet niewielkie odstępstwo może skutkować oślepieniem innych użytkowników.

Ostatnim argumentem za wymianą żarówek parami jest ich model oraz producent. Nie zawsze pamięta się, czy zamontowano tradycyjną konstrukcję, czy też model o dłuższej bądź mocniejszej wiązce światła. Zastosowanie odmiennych produktów jeszcze bardziej pogłębi dysproporcje właściwości świecenia, a tym samym poziomu bezpieczeństwa na drodze.

Tagi

Philips  Żarówki 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane