strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana oleju to za mało
2018-12-17, ostatnia aktualizacja 2018-12-17 10:01

Wymiana oleju to za mało

Użycie preparatu do czyszczenia przepustnic

Liqui Moly

Użycie preparatu do czyszczenia przepustnic

Instrukcja pojazdu w sposób precyzyjny określa czas lub przebieg wymagający dokonania przeglądu poszczególnych podzespołów. Procedury podają też dokładny harmonogram wymiany filtrów powierza paliwa i oleju.

To samo dotyczy płynów eksploatacyjnych, świec zapłonowych i rozrządu. W praktyce fabryczne procedury trzeba traktować jako absolutne minimum, a sam przegląd należy rozszerzyć o dodatkowe usługi.

Dlaczego producenci nie wyszczególniają wszystkich potrzebnych operacji, jakie z technicznego punktu widzenia są niezbędne? To bardzo proste: jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Po prostu producent pojazdu „dostosowuje” harmonogram przeglądów tak, aby ten odpowiadał potencjalnym klientom. To stąd biorą się wydłużone interwały wymiany oleju silnikowego, całkowite zrezygnowanie z wymiany oleju w niektórych manualnych i automatycznych skrzyniach biegów. Ale czy takie postępowanie rzeczywiście się opłaca?

Czyszczenie wtryskiwaczy silnika wysokoprężnego

Wszyscy znamy powiedzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Kondycję samochodu można porównać ze stanem zdrowia człowieka. Silnik i skrzynia biegów współczesnego samochodu to system naczyń połączonych, a awaria jednego elementu momentalnie może doprowadzić do poważnej usterki całego silnika. Co ciekawe, większość usterek zespołu napędowego jest spowodowana… zanieczyszczeniami.

Zanieczyszczenie końcówek wtryskiwaczy powoduje złe rozpylanie paliwa, a to z kolei przyczynia się do zapychania filtra cząstek stałych i rozrzedzenia oleju silnikowego. Oczywiście, stąd już bardzo blisko do uszkodzenia łożysk wału korbowego. Co więcej, nadmiar sadzy w spalinach z czasem może doprowadzić do zablokowania zaworu EGR. Permanentnie otwarty zawór EGR oznacza zmniejszenie przekroju kanałów dolotowych (poprzez osadzanie się nagaru) i zanieczyszczenie zaworów.

Nagar na tłokach i pierścieniach dający się usuwać chemicznie

Takie swoiste domino można by rozpisywać jeszcze dużo dłużej. Dlatego aby nie dopuścić do poważnej awarii, warto przy okazji okresowego przeglądu sprawdzić dokładnie kilka dodatkowych punktów, które są pomijane przez producentów i w razie potrzeby przeprowadzić proces oczyszczania.

Po pierwsze: wtryskiwacze

Zły stan układu wtryskowego, szczególnie w silnikach Diesla, jest zaczątkiem przysłowiowej kuli śniegowej. Zatkanie otworków rozpylacza powoduje liczne i wymienione wyżej problemy. Dlatego co każde 20 000 km warto oczyścić układ wtryskowy. Jak to zrobić? Opcji jest sporo. Najprostszym sposobem jest dodatek Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 wprowadzony do zbiornika paliwa, podłączenie puszki z tym preparatem bezpośrednio do pompy wysokiego ciś–nienia lub wlanie preparatu Diesel Filter Additive nr 2458 do filtra paliwa podczas jego wymiany.

Preparat do czyszczenia układów dolotowych

Dzięki temu zabiegowi wtryskiwacze dużo lepiej będą rozpylały paliwo, a to przyczyni się do cichszej pracy jednostki napędowej. Przy okazji warto zajrzeć do kolektora dolotowego. Jeżeli jego przekrój jest mocno ograniczony, należy przeprowadzić proces oczyszczania przy użyciu środka 5168 (silniki wysokoprężne) lub preparatem 5111 (silniki benzynowe). W tym celu nie ma potrzeby demontażu kolektora z silnika, a cała procedura wykonywana jest podczas pracy silnika. Przy okazji tej operacji koniecznie należy sprawdzić poprawność funkcjonowania zaworu EGR. Element ten jest odpowiedzialny za sterowanie recyrkulacją spalin i pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach. Jego zablokowanie w pozycji otwartej oznacza spadek mocy, bardzo silne dymienie i zanieczyszczenie silnika nagarem. Zawór EGR najlepiej jest wyjąć, a do jego oczyszczania należy zastosować preparat Liqui Moly nr 5111.

To jednak nie wszystko, ponieważ okresowy przegląd powinien być rozszerzony o oczyszczanie przepływomierza. Osad na elemencie pomiarowym przepływomierza przyczynia się do podawania zbyt dużych dawek paliwa, a to wpływa bezpośrednio na wzrost zużycia paliwa i zwiększenie zadymienia spalin. Do oczyszczenia przepływomierza należy zastosować specjalny środek Luftmassensensor Reiniger nr 4066. W tym celu należy przepływomierz wyjąć i przemyć go ww. produktem.

Ostatnią czynnością, którą warto dodatkowo wykonać co roku, jest płukanie układu smarowania. Pozwala ono na bezpieczne odprowadzenie zanieczyszczeń z wnętrza silnika. Dzięki oczyszczeniu zakleszczonych pierścieni udaje się zwiększyć kompresję i ograniczyć spalanie oleju. W tym celu wystarczy wlać do oleju przed wymianą preparat płuczący nr 2662 Engine Flush i uruchomić silnik na około 20 minut. Oczywiście, na końcu procesu oczyszczania powinien się znaleźć filtr DPF. To ten element jest najbardziej czuły na stan wtryskiwaczy i zaworu EGR.

Jeżeli dojdzie do zanieczyszczenia filtra, warto spróbować oczyszczanie go płynem Liqui Moly 5169, który podaje się specjalną sondą po wykręceniu czujnika temperatury spalin. Aby procedura przyniosła oczekiwany efekt, na koniec należy podać do wydechu płyn płuczący 5171.

Usługi Liqui Moly

Są one technicznie uzasadnione, a ich efekty widać „gołym okiem”, co z kolei przekłada się na zadowolenie klienta i dodatkowe zyski warsztatu.

Liqui Moly coraz mocniej akcentuje swoją obecność na rynku licznymi działaniami marketingowymi. W związku z tym przygotowaliśmy program sieci warsztatowej Liqui Moly Pro Line Serwis, a ta jest odpowiedzią na coraz częstsze zapytania kierowców o nasze produkty i miejsce, w którym bez obaw można oddać samochód do naprawy. Warsztaty zrzeszone w naszym programie mogą liczyć na darmową wizualizację, przeszkolenie z usług: czyszczenia: wtryskiwaczy, układów dolotowych, filtrów cząstek stałych, płukania układów smarowania, dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów.

Istotnym elementem naszego programu warsztatowego jest brak progów zakupowych i pełna otwartość na współpracę z sieciami warsztatowymi dystrybutorów. Po prostu, jesteśmy pewni działania naszych produktów i wiemy, że dostarczamy klientowi odpowiednie argumenty techniczne i narzędzia sprzedażowe, aby wszyscy mogli korzystać ze współpracy. Oczywiście, najlepszym podziękowaniem jest satysfakcja klienta. W Internecie można znaleźć setki pozytywnych opinii, jakie powstały po zastosowaniu naszych dodatków i olejów.

Na naszej platformie internetowej www.liqui-moly.pl znajduje się wyszukiwarka 125 warsztatów zrzeszonych w naszej sieci Liqui Moly Pro Line Serwis. Można tam znaleźć informacje, które spośród naszych usług świadczy konkretny zakład.



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane