strona główna Aktualności Przyrząd do wymiany wielorowkowych pasków osprzętu
2019-02-06, ostatnia aktualizacja 2019-02-06 06:00

Przyrząd do wymiany wielorowkowych pasków osprzętu

Fot. Tesam

Fot. Tesam

Narzędzie Tesam S0000217 jest bardzo proste w budowie i użytkowaniu, lecz nie należy zastępować go konstrukcjami amatorskimi, gdyż poprawność jego działania zależy od profesjonalnej obróbki poszczególnych elementów.

Całe urządzenie (rys. 1) składa się z dwóch trójelementowych kompletów. Pierwszy z nich służy do zdejmowania paska zamontowanego w pojeździe, a drugi – do jego zakładania na koła pasowe. W każdym z tych zestawów występuje:

  • odpowiedni adapter przykręcany do obwodu koła pasowego,
  • wewnętrzna płytka oporowa z otworami dla śruby i trzpienia ustalającego,
  • nakrętka motylkowa do łączenia obu wymienionych elementów.

W celu wymontowania paska napędu osprzętu należy obie główne części pierwszego kompletu umieścić na kole pasowym po obu stronach jego bieżni, w miejscu, w którym pasek do niej nie przylega (rys. 2). Śruba i trzpień ustalający powinny przy tym przejść przez otwory płytki oporowej. Następnie wszystkie części łączy się ze sobą stabilnie poprzez ręczne dokręcenie nakrętki motylkowej.

Do zdejmowania paska wały korbowy i rozrządu silnika muszą obracać się swobodnie, co uzyskuje się dzięki przełączeniu dźwigni zmiany biegów w położenie neutralne (luz). Wymuszenie potrzebnego obrotu koła pasowego uzyskuje się za pomocą klucza nasadowego współpracującego z sześciokątem centralnej nakrętki lub śruby (rys. 3).

1, 3. adapter do zdejmowania paska alternatora, 2, 4. adapter do zakładania paska alternatora, 5, 6. Nakrętki kontrujące

Naprężenie paska niezbędne do jego demontażu powoduje w trakcie obrotu koła pasowego zewnętrzny adapter przyrządu, wciskający się pomiędzy pasek a obwód koła pasowego (rys. 4). W dalszej fazie obrotu skośna część adaptera zsuwa uniesiony pasek z obwodu koła pasowego (rys. 5). Czynność ta pokazana od strony czołowej koła widoczna jest na kolejnym zdjęciu (rys. 6).

Do zakładania paska trzeba użyć drugiego z kompletów zestawu. Zasada wykonania tej operacji (rys. 7 i 8) jest podobna, choć realizuje się ją w odwrotnej kolejności: luźny pasek nakłada się na odpowiedni adapter przykręcony do koła pasowego i wykonuje jego częściowy obrót. Pasek napręża się pod naciskiem adaptera i przesuwa poprzecznie na właściwe miejsce (rys. 9).



Janusz Światłowski
Właściciel firmy Tesam



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane