strona główna Mechanika Trudności z wysprzęglaniem w samochodzie Opel Vectra C 1.9CDTi 150 KM
2020-04-08, ostatnia aktualizacja 2020-04-08 06:38

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Trudności z wysprzęglaniem w samochodzie Opel Vectra C 1.9CDTi 150 KM

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Wymiana całego zestawu sprzęgła LuK RepSet DMF gwarantuje poprawność naprawy pod kątem doboru części składowych. W zestawie znajdują się wszystkie elementy niezbędne do naprawy układu przeniesienia napędu. Oczywiście, nie zwalnia to mechanika z obowiązku przeprowadzenia kontroli elementów współpracujących, takich jak: wałek sprzęgłowy i jego łożyska, tuleje prowadzące skrzyni biegów, uszczelniacze wału i wałka sprzęgłowego czy dźwignia sprzęgła oraz jej punkty podparcia (sworznie).

Problem

Analizowany przypadek dotyczył samochodu Opel Vectra C z silnikiem 1.9 CDTi o mocy 150 KM. Wersja ta współpracowała ze skrzynią F40. Odpowiednim do tego celu zestawem jest LuK RepSet DMF 600 0229 00, zawierający dwumasowe koło zamachowe, tarczę, docisk, siłownik centralny oraz śruby montażowe. Po trzech dniach od wymiany pojawiły się problemy z wysprzęglaniem – pedał sprzęgła nie zawsze powracał do pozycji wyjściowej. Należało ustalić przyczynę.

Diagnoza

Po demontażu skrzyni biegów zauważono starcie nitów tarczy sprzęgłowej ocierającej o elementy docisku, co stanowiło bezpośrednią przyczynę problemów z wysprzęglaniem. W poprawnie działającym układzie taka sytuacja się nie zdarza. Konieczne były więc dalsze poszukiwania, gdyż obowiązkiem każdego mechanika jest dokładna weryfikacja elementów współpracujących.

Fot. 2 przedstawia wypracowany wieloklin wałka sprzęgłowego, utrudniający poruszanie się nowej tarczy. Widoczne jest także użycie niewłaściwego smaru, ponieważ został on wypchnięty po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów. Spowodowało to zakleszczenie się tarczy. W takim przypadku montowanie nowego zestawu mija się z celem, gdyż to nie wada sprzęgła, ale zużycie wałka sprzęgłowego i jego niewłaściwe smarowanie stanowiły przyczynę problemów.

Rada

Jeżeli stara tarcza ma uszkodzony wieloklin (ścięty profil zęba), nie jest to wynikiem eksploatacji, ale usterki, którą trzeba niezwlocznie usunąć, aby wymieniony zestaw mógł pracować właściwie. Do najczęstszych przyczyn należą: luz wałka sprzęgłowego oraz stan wieloklinu, uszkodzenie łożysk, w tym pilotującego, uszkodzenie tulei prowadzących lub brak liniowości między wałem a wałkiem sprzęgłowym.

Fot. 1. Starte nity tarczy sprzęgłowej

Fot. 2. Zużyty wałek sprzęgłowy

Fot. 3. Wypracowany wieloklin zdemontowanej tarczy

Tagi

Sprzęgło  Wymiana 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2